Gå til innhold

Hvilke deler kan jeg som nybegynner bytte?

Ranger emnet

Dragoon

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ikke så mye erfaring med bil-mekking, men jeg interesserer meg mer og mer for det. Så da tenkte jeg at jeg skulle begynne å bytte litt ting og tang som trengs å bli byttet.

Er snakk om en Opel Astra 1,6 16V 1996 mod.

Jeg skal ta et oljeskift og bytte filter der snart, samt bytte luftfilter. Burde jeg bytte tennplugger ?(kjørt 13.000km siden jeg kjøpte bilen og vet ikke når forrige eier byttet tennplugger sist).

Burde jeg bytte bremsevæske? (den begynner å bli brun, vet ikke når forrige eier sist byttet)

Er det noen andre ting jeg kan bytte mens jeg er i gang og som jeg kan klare selv ut i fra en "oppskrift"?

Edit: Når jeg vrir om lysbryteren til høyre slik at jeg kan bruke fjernlys, men ikke vrir tilbake igjen og skur av motor og lukker opp døra, så kommer det ingen "alarm". Hører bare svak tikking. Denne alarmen fungerte før. Hvordan kan jeg ordne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skifter motorolje, girolje, oljefilter, luftfilter, plugger, kjøleveske og bremseveske er jeg sikker på at bilen din blir veldig glad, selv om ingen av de nevnte tingene er en nødvendighet, strengt tatt. Forbruket kan derimot gå ned og du kan i beste fall forlenge levetiden til bilen. Skulle være lett "mekking" for en nybegynner med interesse for arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å kjøpe deg ei Haynesbok eller en verkstedsmanual om du skulle komme over sistnevnte til en akseptabel pris. Bremsevæske er såpass kritisk at du bør ha lest litt om prosedyren og ha gjerne med deg minst én erfaren kompis. I tillegg er det kjekt å ha med en tilfeldig slave til å hele tiden passe på at det er nok væske i reservoaret (beholderen).

Jeg klarte senest i forrige uke å glemme å etterfylle, og da måtte jeg gå over åtte nipler enda en gang. Brukte 8-9dl pga denne tabben samt at jeg skulle lufte godt ut pga lekkasje i den nye-nye hovedbremsesylinderen jeg hadde skiftet i påsken. I rørene bakover kom det ut masse vekselvis mørk og spermfarget væske. :puke:

Tennpluggene kan du skru ut og inspisere mot et slikt fargefoto-skjema som typisk er klistret inn i permen på Haynesbøker etc. De kan fortelle deg mye om motorens nåværende tilstand:

spark_plugs.jpg

Angående buzzern din kan du jo sjekke alle dørlysbrytere for dårlig kontakt. Se på taklyset om de fungerer. Mål motstand i alle ledninger. Sett strøm rett på buzzern. En buzzer koster ca 14,90 så det enkleste er å bare bytte den om den er defekt. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider