Gå til innhold

A4 1.8TQ Spørsmål

Ranger emnet

CANJ89

Anbefalte innlegg

Hei, min første post på foumet.

Personlig kan jeg ingen ingen og litt mere ingen ting om bil, og det er jo grunnen til jeg er her for litt hjelp av dere som kan masse mere enn meg. Jeg har ikke en gang lappen, (er snart 20), men har allerede funnet hvem bil jeg vil ha, men nå over til bil.

Jeg vil ha en A4 Sort(Metalic) 1.8TQ, men jeg tipper å ikke ha bilen mere enn 2-4år, som jeg skal ut å reise. Er det noe jeg bør tenkte på da når jeg kjøper, f.esk hvor langt bilen har gått?

Jeg tenkte på en 95-97/98 model, men vet jo ikke hva forskjellen på disse bilene er untatt pris. Er det noen serlig forskjell på disse forsjellige modellene?

Tenkte også å sette inn chip, hvor mange hk. vil dette gi bilen? Også er det noe spesielt jeg må tenkte på? Hvor kan man også kjøpe dette? Bør jeg også kjøpe en ferdig programert chip eller bør dette gjøres manuelt? Er dette vanskelig?

Hva for noe annet gratis hk. kan jeg kjøpe til bilen? Hvor mange hk. kan jeg få den opp til uten å bytte selve motoren, som å muligens sette på effekt anlegg vis jeg har forstått dette riktig? Hvor mye hk. vil ting som: intercoolerkit, dumpventil, data sprut, powerfilter, og ta vekk katalysator vi denne A4 bilen? Er det også andre ting som kan kjøpes inn som er viktig? Hvor bør dette kjøpes og er det noe som er veldig viktig å tenkte på?

Jeg vil også ha bodykit, (UTEN! spoiler) hvor bør dette kjøpes? Er det et spesielt bra sted, også er det noe å tenkte på her?

Egentlig trenger jeg så mye tips som mulig når det kommer til dette. Og alt jeg kan få vite hadde vært toppers.

Jeg vet akkurat hvordan den skal se ut, men vet ingen ting om motor i hele tatt, men syntes selv det er viktig at en bil med bodykit ikke har ~70hk.

MvH

- CANJ

Endret av CANJ89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

95-98 er det ingen forskjell, så vidt jeg har fått med meg. Da må du opp på 1999/00.

Angående chipping av bilen så er det MANGE som gjør dette i Norge.

Det koster fra 3500-8000,- Du vil da få ca 190hk.

Gratis HK finnes ikke. :)

Men fjerning av kat, samt eksosoppgradering har mye å si på turbobiler. Konfilter fra f.eks TSracing eller BSR fra autopower er greia til å ha på bilene her. Får finere lyd, men ikke HK du legger merke til. (Kanskje et par hk mer)

Dumpventil er ikke greia på disse bilene. Blandinga blir feil, og du bruker mer bensin. Resikrventil fra forge (eller biltema) er å anbefale.

Når det gjelder bodykit, så er smaken som baken. Men her inne er de fleste enige om at senk, og orginalt er best.

Orginal S4 fangere og skjørt er absolutt det peneste.

Har du lyst på flashy bodykit kan du kjøpe deg japse kanskje. :)

Det var det jeg har å komme med. Håper det hjalp. :)

Men den lista over her koster da. Rundt 45-50.000,- en plass...

Endret av Auda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

95-98 er det ingen forskj...

Takk for raskt svar, jeg skal ikke ha noe flashy bodykit, skal være meget clean bil. Bodykit skal gjøre min bil cleanere.

Vet også ingen ting er vel gratis hk. men noe er billigere en annet. Men jeg har dårlig ide på hvor mange hk. denne bilen vil ha med disse forkjellige delene som er bra å kjøpe.

Endret av CANJ89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar.

Ja, viste om rattet, men er vel mulig å kjøpe det til dem gamle modellene også? Eller penere enn orginal rattene?

NAF-kjøpstest skal jeg også ta, orker ikke at det skal være noe tull med bilen som eieren ikke forteller meg.

Jeg ser på AutoDB at 1995-1998 1.8TQ ligger på rundt 70,000-111,000. Hvordan er disse prisene, hva pleier en bra A4 1.8TQ ligge på vis bilen skal være i bra stand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ga 95000 for min, og den hadde gått 181 000. Har alt av utstyr.

Kan jo se tråden min her: http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/226022-haansis-audi-a4-avant-tq-ambition-1999-senk-lekkasjeproblem.html

Men jeg tror jeg var ganske heldig mtp prisen. Uansett overprises disse bilene ganske mye fordi folk er ofte ganske desperate for å få tak i de. Så du får nok pruta deg godt nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilometerstand har ikke så mye å si, HVIS bilen er iorden, og alt av servise er fulgt. Min bil var en firmabil ved statoil fram til 2006(Alt av servise fulgt, register rem byttet på 240000), og ble deretter overtatt av en ungdom. Men tiltross før sine 270000 er den i veldig god stand :D

SELGES: Alt av A4 B5 deler

-Audi A4 Avant 1.8tqs 98"

-Audi A4 Sedan 1.8t 96' Opprettingsprosjekt [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en A4 Sort(Metalic) 1.8TQ, men jeg tipper å ikke ha bilen mere enn 2-4år, som jeg skal ut å reise. Er det noe jeg bør tenkte på da når jeg kjøper, f.esk hvor langt bilen har gått?

Det er jo litt vesentlig for videre salg da. Mange potensielle kjøpere pleier å styre unna biler med høy km stand. Med mindre du kan bevise at den er i perfekt stand, kvitteringer fra service, NAF-test/tilstandsrapport, sånne ting.

Jeg tenkte på en 95-97/98 model, men vet jo ikke hva forskjellen på disse bilene er untatt pris. Er det noen serlig forskjell på disse forsjellige modellene?

1995 til tidlig 1997 modellene var de første utgavene, og selvfølgelig plaget av noen barnesykdommer. Da spesielt bærearmene i front. I 97 kom det en liten oppdatering som endret litt utvendig på bilen (nye baklykter for å nevne noe), litt innvendig og bærearmene ble byttet ut.

Rundt midten/slutten av 1999 kom facelift utgaven, som rett og slett er en oppgradering av hele bilen.

Tenkte også å sette inn chip, hvor mange hk. vil dette gi bilen? Også er det noe spesielt jeg må tenkte på? Hvor kan man også kjøpe dette? Bør jeg også kjøpe en ferdig programert chip eller bør dette gjøres manuelt? Er dette vanskelig?

190-200hk på papiret, hva du får rent praktisk er ganske varierende. Fleste pleier å bytte luftfilter og eksos i samme slengen for å få maks utnyttelse av chippen.

Er vel ikke det lureste å chippe en motor som har gått f.eks. 300 000km, med mindre du vet den er i tipp topp stand, så vidt jeg har fått med meg. Mulig jeg bommer litt her!

Du har de firmaene som bare flasher ny software inn i bilen, og de som bytter hele chipen (lodder inn ny). Første løsninger koster rundt 3000. Den andre koster 5-8000kr.

Hva for noe annet gratis hk. kan jeg kjøpe til bilen? Hvor mange hk. kan jeg få den opp til uten å bytte selve motoren, som å muligens sette på effekt anlegg vis jeg har forstått dette riktig? Hvor mye hk. vil ting som: intercoolerkit, dumpventil, data sprut, powerfilter, og ta vekk katalysator vi denne A4 bilen? Er det også andre ting som kan kjøpes inn som er viktig? Hvor bør dette kjøpes og er det noe som er veldig viktig å tenkte på?

Som sagt så hjelper nytt luftfilter og ny eksos litt. Motoren får mer kald luft og mulighet til å kvitte seg med varme eksosen fortere hvis du går opp litt i rør dimensjon på eksosen.

Ferrita er ganske populært merke på eksos. Ellers har du jo Simon's og Supersprint som selges hos Thorsov i Norge.

Så mordi87 hadde nevnt Biltema sin resirk; og sånn til info så anbefaler i alle fall ikke eieren av Chipsenter.no folk å bruke denne. "Bare dritt" var hans ord, kjøp noe som koster litt mer, men som holder lenger.

Jeg vil også ha bodykit, (UTEN! spoiler) hvor bør dette kjøpes? Er det et spesielt bra set, også er det noe å tenkte på her?

Hvis du bare skal ha bilen i 2-4 år, er det i det hele tatt vits å bruke masse penger på styling og trim? Kan være lurt å ta det med i beregningene.

Men OEM look er alltid penest på Audi. S4 og RS4 styling hvis du vil ha nye fangere. Eller bare fikse litt småtteri på de originale delene som sitter på bilen (lakkere helt ned, fjerne emblemer, lakke grillene f.eks.). Ta en titt i Post bilder av din bil! tråden for litt inspirasjon og tips :)

Ellers kan du jo se litt i FAQ og guider - LES HER FØR DU SPØR! tråden for å lære litt om disse bilene og hva du bør se etter.

Prøvd å svare på alt du spurte om nå, vet at noe har allerede blitt svart på av andre. Men men, da får du flere innspill på spørsmåla dine (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar al3x.

Noe jeg ikke så før nå var at jeg mente å skrive om det var et spesielt bra STED å kjøpe bodykit, ikke set. : ) Vet allerede hvordan den skal se ut.

Det jeg tenker mest på nå er om hva som er smartest for meg, billig men gått langt, eller dyr og godt kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar al3x.

Noe jeg ikke så før nå var at jeg mente å skrive om det var et spesielt bra STED å kjøpe bodykit, ikke set. : ) Vet allerede hvordan den skal se ut.

Det jeg tenker mest på nå er om hva som er smartest for meg, billig men gått langt, eller dyr og godt kort.

eBay.de, .com og .co.uk

Norskbildelsenter.no

Finn.no

Møller

Ville nå droppa planene om å bytte fangere hvis du bare skal ha den et par år, blir litt bortkasta kanskje? Koster jo noen tusen å lakkere fangerne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mordi87 hadde nevnt Biltema sin resirk; og sånn til info så anbefaler i alle fall ikke eieren av Chipsenter.no folk å bruke denne. "Bare dritt" var hans ord, kjøp noe som koster litt mer, men som holder lenger.

Hei hei hei, :wank

Dette har jeg aldrig sakt, det var Auda som sa det;)

[-1986 VW Jetta 1.6 -]

[-2003 Audi A4 1.8T stv-]

[-1996 VW Golf 2.0 GTI -] SOLGT

[-1998 Audi A4 1.8T -] SOLGT

[-1989 VW Golf 1,8GL -] spiker

[-1985 VW Golf 1,6CL -] spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må rette deg litt alex... alle a4 før facelift kom med org chip som er read only, så man er nødt til å bytte... chipsenteret.no tar vel 3500,-

Aha, forstod det slik at de også kunne flashes.

Hei hei hei, :wank

Dette har jeg aldrig sakt, det var Auda som sa det;)

My bad (:

Var litt sent på natta, tilgir du meg? :kiss

Lenke til kommentar
Del på andre sider