Gå til innhold

Trøbbel med montering av girkasse

Ranger emnet

Spiitfire

Anbefalte innlegg

Har i dag endelig fått ut den gamle girkassen og halvveis montert den nye.

Er det noe triks for å sentrere girkassen inn mot clutchen?

Er en golf III 96mod TDK.

Regner med at du har kjøpt ny gearkasse med samme kode som den gamle? Hvis du har det så er det bare å få satt det sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. CHD kasse til diesel. Samme som den gamle. 100% lik.

Er litt vrient å få sentrert girkassen skikkelig. Vet ikke med sikkerhet når man treffer hullet/clutchen.

Det å få girkassen ut var også et elendig slit. Gikk med 9 timer i dag for å demontere alt. Begynner å bli litt lei. Må jo montere alt i morgen hvis været er bra. Viktigste er å få montert kassen skikkelig. Hvis noen har forslag eller annen kjekk info så del med meg.

1967 VW boble Cabrio *Solgt*

1984 VW golf mk2 GTD. *Solgt*

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gikk ganske smertefritt for meg og en kompis på en 1,8l bensin. Clutchen sitter vel på svinghjulet og er sentrert så bare å få knotet inn kassa og lirke inn den taggete jævelen i mindten av kassa. Sånn angående plass og sånn så er det jo greit å fjerne litt forstillings greier men du har jo tydeligvis fått den gamle ut og fått rom nok =)

Lykke til bare få den oppi der så er det bare kose montering igjen ;D Clutchen er jo sentrert og skrudd på svinghjulet =)

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant, er den taggete jævelen jeg sliter med å få sentrert. Har laget meg 4stk ekstra lange bolter for å kassen helt rett/stabil før jeg presser den inn mot clutchen.

Skal prøve dette når det blir finvær. Regner naturligvis som et helvette nå når jeg endelig har begynt med kassen....

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk makt! Skal skli rett inn. Kan være clutchen som er ute av senter. Fort gjort nå man tar ut gammelkassa at den blir det. Liten vinkel på gammelkassa når du tar den ut så blir det krøll.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer hørtes mye ut. Brukte få 2,5 timer jeg og en kompis på å ta ut kassa på boran min. Men vi har da seff bukk så du blir noe enklere. Kjipt å stå i regnet i grusn å skru ja. Been there, done that! Hehe...

Team Low And Slow

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte vel 9 timer den første dagen ja (stresset ikke, var så fint vær). Demonteringa av forstillinga tok litt tid, samt det å få lirket ut kassen. Sinnsykt trangt! Vet ikke om det er forskjell på besinbil og diesel jeg. Prøvde til slutt å jekke opp motoren noen centimeter, og da ble det akkurat ei lita glippe og kassen smatt ut.

Regner med at clutchen sitter fast i svinghjulet? Regner med at det ikke blir vinkel på clutchen da

Skal se om kassen sklir fint inn hvis sola bare kan komme frem.

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh ah, kassen sklei fint inn! lagde meg noen ekstra lange bolter for å ha i de to på toppen. Etterpå var det bare å rulle rundt på akslingen og smette kassen inn.

Det er jævlig mye styr med girkasseskift da... Anbefaler det ikke til noen som ikke har garasje, jekk og bra utstyr. Må være minst to stk. Jeg skal aldri skifte kassen under åpen himmel på grusen!

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta kasse på Audien min, der motoren er rettstilt, så kassen går bakover. Trangt som et helvete, og mye prakk for å få den ut, enda jeg og broren min hadde løftebukk og stort verksted å jobbe i. Men, men. Sparte mange titusen på å gjøre det selv:)

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta kasse på Audien min, der motoren er rettstilt, så kassen går bakover. Trangt som et helvete, og mye prakk for å få den ut, enda jeg og broren min hadde løftebukk og stort verksted å jobbe i. Men, men. Sparte mange titusen på å gjøre det selv:)

Hehe, det er akkurat det å spare de pengene som er verdt all strevet!

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal bytte kasse i min bora nå... må ha ny kasse så kjøper fra sverige... bare kassa koster 12 500kr så er glad jeg demonterer/monterer selv for å si det sånn:P må ha ny clutch også..... er værtfall glad jeg har løftebukk og det meste av utstyr...det er minst halve jobben ass.... du har sikkrt spart deg noen timer om du hadde tatt turen til GDS-hallen på bilby`n tror jeg.. selv om timeprisen er blitt noe høyere så er det verdt detkun for å få bruke en bukk når man driver med dette....

Team Low And Slow

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider