Gå til innhold

Hvordan kan jeg trimme/oppgradere min 8v gti motor?

Ranger emnet


CandyBones

Anbefalte innlegg

Hei.

Ser dette er en gammel tråd, men jeg har tenkt å gjøre det samme som luftes her. Har en 1.8gli motor 8V 1990 mod.

Kunne tenkt meg å Bytte til forgassere, cam 288, grenrør og 2.2" annlegg.

Andre tips til hvordan jeg kan få litt mer morro ut av denne motoren uten av det går utover holdbareheten i særlig grad?

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tips er vel allerede ramset opp. Det som gir mest kontra kost er trimkam. Dog vil noe av potensialet i en trimkam kun komme frem om motoren blir kvitt astmaen, altså bedre flow i eksos, topp og innsugsside. Porting på en ellers original motor er noe bortkastet, dog vil ikke potensialet i andre forbedringer komme skikkelig frem før topp er portet - om du forstår - alt henger sammen. 

Med trimkam, avstemt grenrør, bedre eksos og to DCOE 40/45 så får du en enormt mye livligere motor, potensialet i alt dette blir uansett holdt litt igjen til topp er portet, ville derfor ikke unnlatt porting. Alt etter valg av kam og porting så har du, om gjort riktig, mellom 150 og 180 hk. 

Skal du kun ha snill trimming så kan trimkam, grenrør og f.eks. en Weber 36DCD duge lenge. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk god info, vet du om noen som utfører porting av topp, og ca pris? Du skriver avstemt grenrør, er det viktig hvilken type grenrør jeg kjøper? Ser det endel å få tak i og ulik pris. Er denne jalla eks.. https://nomax.no/products/47454-eksos-manifold-ta-technix-volkswagen-golf-2-83-91?variant=42675926958230&currency=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwt4a2BhD6ARIsALgH7Dow7ur2-jJzoLLvl5Pj7tjs3QC71Vc34xY-RUfD36ruFS2XGlIYcG4aArRZEALw_wcB

Har nå lest veldig mange av innleggende ang tema her på forumet, Ser at Veloxhar levert bra greenrør, men finner ikke noe om dem lenger..

Har lest endel ang kam, ofte ser jeg 288 kam blir brukt. Vil den fungere ok til vanlig kjøring også, andre tips?

Det jeg ønsker er et bedre bunn drag, gjerne over så langt register som mulig. Hk er jeg ikke så opptatt av, det blir jo litt synsing. Er opplevelsen, følelsen av at det funker innen for relativt ok mengde penger. ikke hele skjorta.

Jeg overhalte en B20 volvo i mine yngre dager boret opp sylindere nye stempel K kam og 36 weber det ble merkbart bedre og relativt lite penger den gang.

Så derfor ser jeg etter noe i den gata, mulig litt mer futt, så mulig dobble weber eller en 38 38 weber vil være ok som en start?

Takk igjen for lærerike innspill

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Det jeg ønsker er et bedre bunn drag, gjerne over så langt register som mulig. Hk er jeg ikke så opptatt av, det blir jo litt synsing

Om du ønsker mer bunndrag og ikke er opptatt av hk så vil en trimkam og større forgasser duge lenge. 288 kam har gjerne i overkant mye durasjon med plenumsinnsug. Jo høyere durasjon, desto lenger opp i registeret kommer effektkurven. Er du ute etter bunndrag så bør du heller se etter en kam med 11.0 - 11.5 mm løft, separasjon 108 - 112 grader og durasjon 266 - 272 grader. Noe særlig hissigere kam enn dette og du vil miste bunndrag så sant ikke du går veien om porting, grenrør og to doble forgassere/ITB. Kam som nevnt over sammen med en 36 DCD eller 38 DGS vil gi bedre bunndrag og effektøkning over hele registeret. Setter du også på grenrør så tror jeg du blir veldig fornøyd. Kam, forgasser og grenrør koster til sammen mindre enn det porting av topp koster. Derfor bør du prøve dette først og heller ta porting om du ønsker mer, men om målet er en fint kjørbar bil med bunndrag og hk er uvesentlig så dropp porting inntil videre. 

Ta Technix har generelt sett bra deler, dog synes jeg ut fra det bildet at primærrør ser for korte ut, samt har for stor diameter. Uansett er det langt bedre enn det originale. Prisen var heller ikke ille.

Velox har byttet felt, gått bort fra motor og begynt med sub sea teknologi. Han sitter på et enormt lager av motordeler men har ikke tid til å drive med salg av dette. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supre og gode råd, er så fint å få litt oppklaring før jeg napper ut motor og gear og deler bestilles blir en spennende reise å en artig vår. Tenker å henge på et større eksos anlegg også kanskje få litt godlyd når turtallet øker, lyden er jo litt morro. Bare den ikke blir for mye inni bilen😃

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår