volvo240_2 Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 Noen her som kan forklare hvordan jeg kan "lage" et elektrolyse bad feks til en calipper da.. Hva trenger jeg å hvordan må jeg gjøre det.. Hvor lenge må det stå osv? Siter - Volvo 240 GLE (turbo prosjekt) (-) Fremtidig: volvo 245 som er harry! kleppt og kun dansband &cøntry musikk inni! lakerær å oppretter i bamblebygda rasarlag! og stolt kusetjuv sånn ellers... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 Likestrømskilde, to kabler, et bad, og en elektrolysevæske. Så må du sette positiv kabel på katoden, og negativ på anoden. Om dette er å anbefale på en calipper derimot, kan vel diskuteres. Da må du isf. hone opp sylinderene til bremsestemplene etterpå. Husker jeg ikke helt feil skal kalippern/objektet som skal oksideres være anoden, dvs. negativ pol. Katoden kan være hva som helst, men anbefaler grafitt eller f.eks. rustfritt stål. Mener http://www.gasolin.no har produkter til dette :) Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo240_2 Skrevet Juni 2, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 Legger man en plate nedi vannet da feks? Gjør det noe at den rustfrie platen kommer innat calipperen under prosessen? Kan man ikke bare bruke bilbatteri lader? :) Siter - Volvo 240 GLE (turbo prosjekt) (-) Fremtidig: volvo 245 som er harry! kleppt og kun dansband &cøntry musikk inni! lakerær å oppretter i bamblebygda rasarlag! og stolt kusetjuv sånn ellers... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Movikon Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 Hvis de to enhetene kommer i kontakt med hverandre blir det kortslutning! Så ja, det gjør noe om de kommer i kontakt med hverandre. Det spørs litt hvem du spør, men det er mange som anbefaler å ikke bruke rustfritt stål da dette fører til helse og miljøskadelig avfall (mener det var en eller annen chrome forbindelse som skilles ut i vannet- er bl.a. kreftfremkallende). Armeringsjern er mye brukt, ellers kan som sagt alt av stål benyttes så lenge det er ledende (ikke for mye fett, maling, lakk osv på det). Mener du godt kan bruke en batterilader, jo større kapasitet, jo bedre. Vannet du bruker må tilsettes noe for å gjøre det ledende; mener å huske at man kan steke vanlig bakepulver på 150 grader C i ovnen et par timer for å lage et slikt stoff. Tror man tilsetter et par spiseskjeer av dette stoffet pr. 10 liter vann (her skal det sies at jeg er litt usikker på mengden). Håper dette hjalp litt. mvh movikong Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 det meste kommer an på hva hvilket stoff(metall) du skal belegge kaliperen med. Strømstyrke/spenning/tid avhenger hvor tykt belegg du skal ha. og som go-kart sier, må du enten dekke til "innmaten" eller hone/pusse opp innvendig for at den skal være funksjonabel etterpå. med mindre du av en eller annen grunn må gjøre dette ville jeg heller anbefalt vanlig lakk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 Rustfritt stål er noe helt annet enn dette. Galvanisering er kun overflatebehandling, som ifølge noen er noen hårstykkelser tykt. Rustfritt stål er en blanding av flere legeringer, deriblant stål, kromm og nikkel. Og enda en forskjell på rustfritt/syrefast stål, og kromm/nikkel-belagt stål er at dette går gjennom hele godset. Når du galvaniserer osv dannes det et overflatebelegg, som lett kan ripes opp. Dette kan til en viss grad lege seg selv, men det avhenger veldig av skaden. En steinsprutskade kan være nok til at dette begynner å ruste, evt at det drypper noe rust på. Dessuten tviler jeg på at dette vil overleve mange uker/måneder i syrlige miljøer, der det fort kommer salt, bremsevæske osv. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Movikon Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 Disse linkene inneholder litt mer informasjon: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=178692 http://www.antique-engines.com/electrol.asp mvh movikong Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 Rustfritt stål er noe helt annet enn dette. Galvanisering er kun overflatebehandling, som ifølge noen er noen hårstykkelser tykt. Rustfritt stål er en blanding av flere legeringer, deriblant stål, kromm og nikkel. Og enda en forskjell på rustfritt/syrefast stål, og kromm/nikkel-belagt stål er at dette går gjennom hele godset. Når du galvaniserer osv dannes det et overflatebelegg, som lett kan ripes opp. Dette kan til en viss grad lege seg selv, men det avhenger veldig av skaden. En steinsprutskade kan være nok til at dette begynner å ruste, evt at det drypper noe rust på. Dessuten tviler jeg på at dette vil overleve mange uker/måneder i syrlige miljøer, der det fort kommer salt, bremsevæske osv. Vi snakker om å bruke rustfritt stål som KATODE i en elektrolysereaksjon. Ikke calipere i rustfritt stål. Går helt sikkert an å bruke armeringsjern og ja, men da bør det vel sjekkes først at jernbiten ikke deltar i reaksjonen. Hadde vært kjipt med jerioner i elokseringa :) Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zefiro Skrevet November 12, 2009 Rapporter Share Skrevet November 12, 2009 Kan komme med et tips ..skody har testa med Krystall Soda .. fungere bra. menn desverre fås dette "kun" i små flasker fra SPAR butikkene. Helt til i dag. Byggmakker skaffer 25kg sekker til en pris av 315kr inkl mva .. sånn til info .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet November 12, 2009 Rapporter Share Skrevet November 12, 2009 Her var det mye tull gitt. Objektet det skal pletteres på skal være katode, altså negativ pol på likestrømskilden. Stort sett bruker man anode av det metallet man vil plettere ut (Ni, Zn osv), men for kromming (hvis det var det det var snakk om) vil ikke det gå siden krom passiverer. Da må man ha inert anode og tidvis etterfylling av kromholdig salt i elektrolytten. Bruker man armeringsjern el.l. som anode vil det bare gå i oppløsning i en hastighet proporsjonal med strømmen. Generelt sett er det vanskelig å plettere selv, siden man skal ha riktig strømtetthet, temperatur, ionekonsentrasjon og litt hjelpestoffer. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet November 13, 2009 Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 Her var det mye tull gitt. Objektet det skal pletteres på skal være katode, altså negativ pol på likestrømskilden. Stort sett bruker man anode av det metallet man vil plettere ut (Ni, Zn osv), men for kromming (hvis det var det det var snakk om) vil ikke det gå siden krom passiverer. Da må man ha inert anode og tidvis etterfylling av kromholdig salt i elektrolytten. Bruker man armeringsjern el.l. som anode vil det bare gå i oppløsning i en hastighet proporsjonal med strømmen. Generelt sett er det vanskelig å plettere selv, siden man skal ha riktig strømtetthet, temperatur, ionekonsentrasjon og litt hjelpestoffer. Ikke for å være en kverulerende rass, men neg/kat gjelder vel kun ved oksidering? Siden dette er en omvendt reaksjon(dvs. vi må tilføre energi) så vil det vel være neg/an? Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet November 13, 2009 Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 Ikke for å være en kverulerende rass, men neg/kat gjelder vel kun ved oksidering? Siden dette er en omvendt reaksjon(dvs. vi må tilføre energi) så vil det vel være neg/an? På katoden foregår det alltid reduksjon og på anoden foregår det alltid oksidasjon. I tilfellet en elektrolysecelle vil katoden være negativ fordi dette er elektroden med lavest potensial. For tilfellet batteri vil katoden være positiv fordi den ligger på høyest potensial. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet November 13, 2009 Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 På katoden foregår det alltid reduksjon og på anoden foregår det alltid oksidasjon. I tilfellet en elektrolysecelle vil katoden være negativ fordi dette er elektroden med lavest potensial. For tilfellet batteri vil katoden være positiv fordi den ligger på høyest potensial. Dægern, du hadde rett du :) Fant det på wikipedia og! Unnskylder meg med tidenes dårligste kjemilærer :ahahahhaha: Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet November 13, 2009 Rapporter Share Skrevet November 13, 2009 Dægern, du hadde rett du :) Har som regel det ;) Får vel unnskylde meg med at jeg er sivilingeniør i elektrokjemi, så det skulle bare mangle. Det pinlige er at jeg måtte tenke meg om litt. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.