no_id Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 (endret) Hei, Ser at fler og fler kjører med alu-felger. Er dette for at det ser mer "fancy" ut eller gir det bedre kjøreegenskaper ift. stålfelger? Isåfall på hvilken måte/hvorfor? H. ni Endret Juni 2, 2009 av no_id Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 De er lettere til å få til å rulle f.eks. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 I utgangspunktet er poenget med alufelger at de skal være lettere, ble jo tidligere kalt lettmetallfelger, men dagens felger veier som oftest mere enn stålfelger. De fleste i dag kjører jo med alu pga utseende. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 ...og for de som gjør som han over sier, og faktisk kjører med LETTE alufelger, så er det fordi man får mindre uavfjæret vekt, som gir bedre kjøreegenskaper :) Burde vel i teorien gi et snev bedre akselrasjon også, men det er vel bare såvidt. Blir på linje med å lette svinghjulet. Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 Tror man sparer mer vekt ved å gå på dass før kjøreturen ... Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 Tjæ, racefelga mine veier 4.75kg pr. stk = 19kg Mens f.eks. de forsterka caravellefelgene til hengern min glatt veier 7-10kg pr. stk. minst. da er det en halvering av vekt da. Driter du 20kg når du er på dass? :) Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 Er det sykkelhjul du har? Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Juni 2, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 2, 2009 13"/6" Kan sikkert betegnes som sykkelhjul, men får meg nå rundt banen. Forøvrig kan det også nevnes at alufelger "kjøler" dekket bedre, enn stålfelger, ved aktiv kjøring. Magneisumfelger kjøler enda bedre. Dette fordi stålet vi holde lenger på varmen. Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sharp Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Tjæ, racefelga mine veier 4.75kg pr. stk = 19kgMens f.eks. de forsterka caravellefelgene til hengern min glatt veier 7-10kg pr. stk. minst. da er det en halvering av vekt da. Driter du 20kg når du er på dass? :) I tillegg har man en fysisk lov om rotasjonsenergi. Grovt sett kan man vel si at motoreffekten som kreves for å rotere en felg er omtrent like stor som effekten som kreves for å gi felgen bevegelsesenergi (akselerere den) Så hvis du kan spare 20 kg vekt på felgene, gir det samme økning i akselerasjon som å fjerne 40 kg ikke-roterende masse i bilen. Er alle enige? (er en stund siden jeg har hatt fysikk imstupid) Siter 1996 850 R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Uavfjæret vekt utgjør mye mere enn avfjæret vekt, i kjøreegenskaper. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Er alle enige? Ikke helt. Du forutsetter (uten å skrive det) at hele felgens masse er samlet i hjulets ytterkant. Hjulets ytterkant er som kjent dekket, og der befinner ingenting av felgen seg. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Helt korrekt, men det blir vel bare noen prosent forskjell... Så kan man igjen diskutere, hvor mye veier gummi vs. felg? Lønner det seg med masse felg og lite gummi, eller lite felg og masse gummi, for å få et lett dekk? Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Helt korrekt, men det blir vel bare noen prosent forskjell Det blir nok en del prosent forskjell. Hvis jeg gjør et overslag med 1/5 av hjulets radius er dekk og videre 1/5 radiusen fra ytterkant til felgens massesenter, så blir treghetsmoment I = m*r^2 = m * 9/25. Rotasjonsenergien som kreves for å øke felgens rotasjonshastighet er altså bare 36% av det som kreves for bevegege den framover. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Jepp, men nå bruker jo f.eks. F1 teamene flere hundre tusen på å spare noen titalls gram på CF deler, så kunne de spart hele 36% på å bytte felger, så er det temmelig mye. Selv sliter jeg med 30 kg overvekt og hakke peiling hvor jeg skal hente de. Men nå har vi vel beveget oss litt bort fra tema... Iallefall jeg :D Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 En annen fordel er at aluminiumsfelger ikke ruster. I tilegg ser det også fetere ut enn å kjøre med kapsel. :) Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.