The Edge Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Men hvorfor lages ikke de orginale stålfelgene som leveres med bilen litt finere? Gir Alu fordeler med tanke på utformingen av felgene?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Men hvorfor lages ikke de orginale stålfelgene som leveres med bilen litt finere? Gir Alu fordeler med tanke på utformingen av felgene?? Opel, mener jeg leverer noen fete stålfelger på de nyeste bilene sine. Så iallefall det på noen bilfraktere i Tyskland. Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansen89 Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Er det sykkelhjul du har? Sykkelhjul kan du fett få ned i 500gram pr. stk:D Siter - 12 Berlingo - 09 Polo GT Sport x 08 Caddy X 92 Vectra A X 90 Golf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Evje_ Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Vel, en grunn kan jo være at aluminiumsfelger kan ha mere gods i forhold til vekt. Mange felger har tjukke eiker, eller har pga utseendets skyld mye gods. Dette går ikke like greit med stål, da det er _MYE_ tyngre. I tilegg vil det være lettere, og billigere å maskinere aluminiumsfelger, da stål er av en hardere legering. Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
realace Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Ikke minst så leder alufelger bort mye varme ifra skiver kontra stål Mvh Siter 02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII 10 Mitsubishi ASX instyle+ http://www.lancerregister.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2009 Msnge biler som hadde fine stålfelger før, og ikke minst kapsler som ikke minnet om IKEA. slik som her, når disse er fine, sølv og svart, og ofte utstyrt med kromring ytterst er det noe av det finere jeg ser av felger i orginaldim. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet Juni 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2009 Det er flere fordeler med aluminiumsfelger: - lavere treghetsmoment - mindre gyroscopiske krefter - høyere ressonansfrekvens - varmeoverføring - bredere felg For den normale mann i gata er det kun minimalt med laverer drivstoff forbruk som er fordelen. De andre fordelene vil i liten eller ingen grad utgjøre forskjell i kjøreopplevelsen. I motorsport er treghetsmomment og gyroskopiske krefter avgjørende, i enkelte tilfeller er de en fordel, i andre ulemper. Et høyt rotasjonsmoment langs drivlinjen til bilen vil forhindre "pitching", mens rotasjonsmommentet til hjulene vil forhindre "roll". Stort rotasjonsmoment langs drivlinjen er en fordel da den motvirker endringen i horisontalplanet når du bremser. Når du bremser vil vekten skyves mot forhjulene og bakjulene mister grep. Gyro effekten vil motvirke denne endringen og marktrykket på for og bak aksel vil holdes jevnt. Rotsjonsmommentet på tvers av bilen (hjul/bremser/stikkaksel/svinghjul(ved tverrstilt motor) vil motvirke en endring ved svinging, ytterhjulene vil få mer belastning en innerhjulene. Ulempen ved stor rotsjonsmasse er treghetsmomment(I), det er en faktor som sien noe om hvor vanskelig det er å forandre hastigheten til et roterende legme. Desto større verdi desto mer arbeid må utføres for å akselerere hjulet. Treghetsmommentet er avhenging av massens avstand fra senter(rotasjons akse). Desto mindre radius og mindre masse i ytterkantene desto bedre. Dekket vil da være ytterste punkt på hjulet, og man tjener mest på lette dekk kontra lette felger. (kommer an på vekt forskjellen dog) Lavere masse på hjul/aksel/bremseskive bil også øke ressonansfrekvensen til hjulopphenget, ressonansfrekvensen kan også endres ved forandring av fjærer og dempere men da går det på bekostning av andre egenskaper. Dette øker kjørekomforten og kjøreegenskapende ved at dekket har større kontakt (friksjon) med underlaget ved ujevnheter i veibanen. Termisk ledningsevne er også en viktig faktor, aluminium har en 4 ganger større ledningsevne enn stål. Og mer varme fra bremseskiven og dekket vil bli overført til felgen. Grunnet at massetettheten er lavere i aluminium enn stål, vil man kunne lage en bredere felgbunn uten å øke vekten og treghetsmommentet. Bredere felg gir bredere dekk større friksjon og bedre veigrep. Som jeg sa tidligere, disse faktorene er små sett i forhold til vanlig kjøring. For å sette litt tall på tilværelsen kan du ved å lette felgene dine med 2 kg, spare noe med 0.02 s på 1/4 mila. Dette går ikke like greit med stål, da det er _MYE_ tyngre. I tilegg vil det være lettere, og billigere å maskinere aluminiumsfelger, da stål er av en hardere legering. Nå vet jeg ikke hvilke superfelger du har, men jeg har til gode å se en kommersiell bilfelg som er blitt freset ut. De fleste er enten støpt eller smidd. Forøvrig er råvare prisen på aluminium mye høyere enn vanlig stål, og foredlingsprossesen er mye mer energikrevende. Men hvorfor lages ikke de orginale stålfelgene som leveres med bilen litt finere? Gir Alu fordeler med tanke på utformingen av felgene?? Med fare for å ta feil er den standard utforminegn av dagens stålfelger den mest optimale med tanke på vekt, styrke og pris. Skal du begynne med eiker på stålfelger tror vekten blir vesentlig høyere for å oppnå samme styrke. Men flere biler før i tiden hadde stålfelger med eiker, de var for det meste forbeholdt til sports og luksusbiler da, som skyldes prisen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet Juni 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2009 ha sett standard stålfelga med eika, med kapsla som passa etter eikane, såg nesten ut som en alufelg :P toyota kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.