Gå til innhold

Fordeler med aluminiumsfelger?

Ranger emnet


no_id

Anbefalte innlegg

Men hvorfor lages ikke de orginale stålfelgene som leveres med bilen litt finere? Gir Alu fordeler med tanke på utformingen av felgene??

 

Opel, mener jeg leverer noen fete stålfelger på de nyeste bilene sine. Så iallefall det på noen bilfraktere i Tyskland.

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, en grunn kan jo være at aluminiumsfelger kan ha mere gods i forhold til vekt. Mange felger har tjukke eiker, eller har pga utseendets skyld mye gods. Dette går ikke like greit med stål, da det er _MYE_ tyngre. I tilegg vil det være lettere, og billigere å maskinere aluminiumsfelger, da stål er av en hardere legering.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Msnge biler som hadde fine stålfelger før, og ikke minst kapsler som ikke minnet om IKEA.

Ford_Granada_Coupe_1973_in_Vienna.jpg

slik som her, når disse er fine, sølv og svart, og ofte utstyrt med kromring ytterst er det noe av det finere jeg ser av felger i orginaldim.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere fordeler med aluminiumsfelger:

- lavere treghetsmoment

- mindre gyroscopiske krefter

- høyere ressonansfrekvens

- varmeoverføring

- bredere felg

 

For den normale mann i gata er det kun minimalt med laverer drivstoff forbruk som er fordelen. De andre fordelene vil i liten eller ingen grad utgjøre forskjell i kjøreopplevelsen.

 

I motorsport er treghetsmomment og gyroskopiske krefter avgjørende, i enkelte tilfeller er de en fordel, i andre ulemper. Et høyt rotasjonsmoment langs drivlinjen til bilen vil forhindre "pitching", mens rotasjonsmommentet til hjulene vil forhindre "roll". Stort rotasjonsmoment langs drivlinjen er en fordel da den motvirker endringen i horisontalplanet når du bremser. Når du bremser vil vekten skyves mot forhjulene og bakjulene mister grep. Gyro effekten vil motvirke denne endringen og marktrykket på for og bak aksel vil holdes jevnt. Rotsjonsmommentet på tvers av bilen (hjul/bremser/stikkaksel/svinghjul(ved tverrstilt motor) vil motvirke en endring ved svinging, ytterhjulene vil få mer belastning en innerhjulene.

 

Ulempen ved stor rotsjonsmasse er treghetsmomment(I), det er en faktor som sien noe om hvor vanskelig det er å forandre hastigheten til et roterende legme. Desto større verdi desto mer arbeid må utføres for å akselerere hjulet. Treghetsmommentet er avhenging av massens avstand fra senter(rotasjons akse). Desto mindre radius og mindre masse i ytterkantene desto bedre. Dekket vil da være ytterste punkt på hjulet, og man tjener mest på lette dekk kontra lette felger. (kommer an på vekt forskjellen dog)

 

Lavere masse på hjul/aksel/bremseskive bil også øke ressonansfrekvensen til hjulopphenget, ressonansfrekvensen kan også endres ved forandring av fjærer og dempere men da går det på bekostning av andre egenskaper. Dette øker kjørekomforten og kjøreegenskapende ved at dekket har større kontakt (friksjon) med underlaget ved ujevnheter i veibanen.

 

Termisk ledningsevne er også en viktig faktor, aluminium har en 4 ganger større ledningsevne enn stål. Og mer varme fra bremseskiven og dekket vil bli overført til felgen.

 

Grunnet at massetettheten er lavere i aluminium enn stål, vil man kunne lage en bredere felgbunn uten å øke vekten og treghetsmommentet. Bredere felg gir bredere dekk større friksjon og bedre veigrep.

 

Som jeg sa tidligere, disse faktorene er små sett i forhold til vanlig kjøring. For å sette litt tall på tilværelsen kan du ved å lette felgene dine med 2 kg, spare noe med 0.02 s på 1/4 mila.

 

Dette går ikke like greit med stål, da det er _MYE_ tyngre. I tilegg vil det være lettere, og billigere å maskinere aluminiumsfelger, da stål er av en hardere legering.

Nå vet jeg ikke hvilke superfelger du har, men jeg har til gode å se en kommersiell bilfelg som er blitt freset ut. De fleste er enten støpt eller smidd. Forøvrig er råvare prisen på aluminium mye høyere enn vanlig stål, og foredlingsprossesen er mye mer energikrevende.

 

Men hvorfor lages ikke de orginale stålfelgene som leveres med bilen litt finere? Gir Alu fordeler med tanke på utformingen av felgene??
Med fare for å ta feil er den standard utforminegn av dagens stålfelger den mest optimale med tanke på vekt, styrke og pris. Skal du begynne med eiker på stålfelger tror vekten blir vesentlig høyere for å oppnå samme styrke. Men flere biler før i tiden hadde stålfelger med eiker, de var for det meste forbeholdt til sports og luksusbiler da, som skyldes prisen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår