Gå til innhold

hjullager

Ranger emnet


mjepson

Anbefalte innlegg

fikset hjullager fremme venstre, hadde vært så ødelagt at det hadde slitt inn i navaksel så måtte bytte ut det og....

 

2 dager siden det nå har jeg samme lyd i venstre bakdekk når jeg bremser eller svinger til venstre. Så jeg antar at hjullageret er gåent der og...

 

noen som vet om det er lett og bytte hjullager bak? leser litt haynes, men det er litt vanskelig med alt på engelsk og ingen illustrasjoner....

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta av den ene hjulbolten, snurr hjulet så hullet til bolten kommer sånn ca mellom 0930 og 1100 (en sirkel, og klokkeslettet du må kikke!!!!) der ser du en fjær, og over den fjæra så sitter det en tapp, skyv den opp. VIPS, nå har du løsnet selvjusteringa på bremsene!!!

Over til resten:

 

Ta av de andre hjulboltene, så sitter du igjen med tromma (eller skiver????) uannsett, ta av navkoppen (bruk en stor vannpumpetang!) ta av (i rekkefølge) splinten, låse"mutter", (har du skiver kan det være lurt å ta av caliper og brakett nå;) skru av mutteren på spindelen. nå kan du ta av tromma/skiva. Se nøye på spindelen, er den rusta/skada på anleggsflata til simmerringen, kjøp ny(koster ca 1500kr)

ellers så ser du jo hjullageret nå, ta ut innerringene, vask litt og bank ut ytterringene med egnet redskap, f.eks en dor!!

 

Ikke vanskli dette!!

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sonick

Skiftet begge bakhjulslagrene i dag ... IKke noe problem det - gikk vel en liten time ... Men du bør ha presse når du skal presse ytterringene inn i tromlen igjen - lett å ødelegge om du slår dem inn ...

 

vi bruker ikke presse på vag verksted! kun en dor!

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var borte og fikk en mekaniker til å høre på lyden, han sa det ikke var hjullageret.

 

Har nettopp byttet til stålfelger og han mente at hjulboltene kanskje var for lange siden det er dem som egentlig skal på alu felgene, og dem da kom borti bremsene. Jeg hører kun lyden når jeg bremser og svinger til venstre... for meg er det mer logisk at lyden skal komme når jeg svinger til høyre da men hva vet jeg.

 

skal prøve å sette på alu felg når jeg tar senkesettet i helgen og se om lyden blir borte.

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ford4fun

 

vi bruker ikke presse på vag verksted! kun en dor!

 

Sier vel mer om verkstedet deres en om lagrene ...

 

Er fra folk med meget stor kompetanse jeg har fått høre at det ikke er bra å slå dem inn ... fks kulelagerleverandører

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke så mye tro på at det er boltene, ville det ikke da være naturlig at de tok borti på andre siden og? samme verksted tok eu kontroll på bilen for 3 måneder siden og noterte slakke hjullager framme og bak venstre. De fiksa jo nettopp foran, så tipper det er hjullager der og, var iallefall akkurat samme lyden.

 

Får dem til å sjekke når de tar forstillingskontroll... men om jeg skulle åpne trommelen selv og sjekke hjullager hvordan kan jeg se at noe er galt hvis jeg aldri har sett ett hjullager før ? :)

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sonick

 

Sier vel mer om verkstedet deres en om lagrene ...

 

Er fra folk med meget stor kompetanse jeg har fått høre at det ikke er bra å slå dem inn ... fks kulelagerleverandører

du har stor kompentanse du eller ?? det er jo ikke akuratt snakk om presspasning heller?? hvorfor skulle lageret ta skade av at vi bruker en dor som er har like stor dia som ringen da???

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bytta lager på polo'en selv og da slo vi de inn. Fikk hjelp av en kamerat(mekaniker) som skrur for Thomas Schie, og han sa at det ikke tok skade av å bli slått inn. Så lenge man ikke står og dæljer løs selvfølgelig... ;)

97 Polo 1,4 16V

77 Polo 1,1

x-96 Polo Colour Concept

x-85 Golf II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er d ikke presspassning ?

 

Viktigste eg å få lageret rett inn - å ikke slå på lagerbanen - men i mange tilfeller så skades ringen når den slås inn ... også lett å slå ringen skjevt inn i hullet ... Lager lagerleverandøren som leverte lagrer til der jeg jobbet før anbefalte pressing - om ikke det var mulig - kunne du slå dem inn. Men da kun med verktøy som gjorde at du slå på ytterkanten - og ikke kunne glippe å skade rullebanen. Noe som ofte skjer når ola norman ikke finner noe som passer akkuratt ned på lageret ... Tenkt deg om før du dundrer løs så¨går det sikkert fint . Gidder ikke noe diskusjon mer ... jeg kommer uansett til å fortsette å presse dem inn ...

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Møller sa de til meg at de hadde justert de bak...er ikke de justerbare da?

Og bolt inn i bremser har jeg vært borti på mutterns tidligere Audi 80 der dette var et kjent problem sa dekkforhandleren jeg bruker.

Hvor mye har bilen din gått?????????????????????

-2011 Skoda Superb.

-Ex 2000 mod Cross Passat "BLUE IN MOTION"
-Ex 1997 mod Polo ColourConsept (nå solgt og desverre vraket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår