Gå til innhold

Opplading av dyputladet Optima batteri.

Ranger emnet

TrustNo1

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke direkte bilstereo relatert, men sikkert mange her som har god kjennskap til gel-batterier så jeg prøver.

Jeg har to optimabatterier stående og lurer på om disse er bare å kaste, eller om de kan reddes.

Det ene er ett gult optimabatteri som er 2-3 år gammelt, men nesten ikke brukt. Det har stått i en bil som ikke har blitt brukt på ett år og vært helt tomt for strøm i løpet av vinteren.

Det måler rundt 10V, selv etter jeg har prøvd å lade det med en vanlig biltema lader.

Det andre batteriet er ett rødt optima batteri som er vesentlig eldere. Dette måler bare rundt 2,5V og ser ikke ut til å ta lading i det heletatt.

Har tidligere hørt om "spesialladere" som kan redde slike batterier, men vet ikke helt hvorvidt hvilke ladere som det er prat om, eller om det i det heletatt er verdt å kjøpe bare for å redde noen gamle batterier :)

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de kan reddes med litt "sjokklading" eller noe sånt, altså en kraftig batterilader med høy ladestrøm. Hvis du hører med et bilverksted eller en bensinstasjon(som selger mer enn mat) så kan det hende du får ladet det der...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de kan reddes med litt "sjokklading" eller noe sånt, altså en kraftig batterilader med høy ladestrøm. Hvis du hører med et bilverksted eller en bensinstasjon(som selger mer enn mat) så kan det hende du får ladet det der...

Biltema laderen min kan gi 40A (en slik stor sak med 4 styrker+startstrøm) Jeg har prøvd å eksprimentere litt med ulike styrker. Når jeg kjørte den på maks i ett par timer så begynnte det å koke ut av sikkerhetsventilene på batteriet så jeg ga meg der. Men kanskje det er veien å gå, og prøve litt til med høy ladestrøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobba for en forhandler av Optima batterier så dette kan ejg en del om. Som hoverdegel heter det at Optima IKKE skal lades med vanlige ladere, men kan dog lades opp hvis batterispenning er 11.7V eller høyere med en vanlig lader. Dersom spenningen på batteriet er lavere må man bruke en lader som er spesiellaget for Optima/Gel batterier. Det som er spesielt med disse laderene er at de ikke bruker jevn ladespenning, men pulsspenning for å "sjokke" batteriet med javne mellomrom. De siste laderene fra Optima har også en "diagnose" funksjon som sier i fra om batteriet har livets rett eller ikke.

Så jeg for min del lader aldri Gel batterier med annet enn lader som er designet for denne typen batterier.

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takker for godt svar.

Aner du hvor man kan få gjort dette for en billig penge? Pendler strekkningen Kongsberg-Drammen-Oslo en gang i uka.

Misstenker at å kjøpe en slik lader er dyrere enn hva det smaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De koster fra 2500,- ca og oppover. Ut i fra størrelse og hvilken modell det er. Men de fleste steder de selger Optima skal de ha slik optima lader. Det vil overraske meg om de tar mer enn 500,- for å lade opp ett utlada optima batteri. Kan ta inntill 2 døgn å få liv i ett "dødt" Optima...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De koster fra 2500,- ca og oppover. Ut i fra størrelse og hvilken modell det er. Men de fleste steder de selger Optima skal de ha slik optima lader. Det vil overraske meg om de tar mer enn 500,- for å lade opp ett utlada optima batteri. Kan ta inntill 2 døgn å få liv i ett "dødt" Optima...

Takker. For se om jeg finner en forhandler i nærheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider