Gå til innhold

Eksamens oppgave kjøretøy. Noen forslag`?

Ranger emnet

fzpower

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Det har seg sånn at vi på kjøretøy linja på gran har eksamen imorgen (torsdag) og i går fikk vi utdelt et ark hvor det står hva vi kan få av oppgaver på eksamen. Dette er da en praktisk eksamen hvor vi får inn en bil på værkstedet med en feil som vi skal lokalisere og reparere på 3,5 time :) Vi har nå forbredelses dag og alle hjelpemiddler er tillat så jeg tenkte hvorfor ikke? :P

jeg har fått skrevet ned en del stikkord, men det skader ikke med flere !

Her er situasjonsbeskrivelsen:

Du er annsatt på ett bilverksted som tar på seg reparasjoner av alle bilmerker. En høstdag når kuldegradene har gjort sitt inntog , tauses en bil inn til verkstedet. Kunden gir følgene informasjon: Motoren begynte å fuske, spesielt ved belastning og tilslutt stanset den helt. Samtidig ønsker kunden å få en skikkelig sjekk av bilen før vinteren.

Andre opplysinger fra kunden: (en av disse 7 punktene er oppgaven jeg kommer til å trekke)

- Bilen starter ikke så lett som tidligere, og bensinforbruket har øket.

- Hovedlysene er svake.

- Bilen har en tendens til å ¨stikke¨ (trekker til begge sider) under kjøring og har unormal dekkslitasje.

- Bilen trekker litt til høyre ved hard nedbremsing.

- Generelt syns bremsene å være svake.

- Ved kjøring med campingvogn i motbakke stemmer ikka hastighet og turtall, virker som motoren ruser seg opp.

- Virker som det er dårlig med strøm når motoren skal startes.

En av disse 7 oppgavene kommer jeg da til å trekke imorra, og trenger da tips til hva det kan være som forårsaker disse feilene. Jeg har fått skrevet en del alledrede men vil gjærne ha flere forslag.

:doh

91 Audi 100 2,3e

90 Mercedes 190e 2,0

[x] 85 Golf 1,8 sport

[x] 83 Nissan bluebird 2,0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk! Dette er kun synsing av en bilinteressert gutt som går realfagslinja, dvs. uten noen som helst undervist kompetanse.

-- Tennpluger?

- Hovedlysene er svake.

-- Dårlig kontakt i kobling ved lys, brudd i kabler, dårlig kontakt ved batteripol, dårlig kontakt ved dynamo, dårlig kontakt/defekt bryter.

- Bilen har en tendens til å ¨stikke¨ (trekker til begge sider) under kjøring og har unormal dekkslitasje.

--forstillingskontroll, høyst sannsynelig feil spissing.

-- dårlig bremseeffekt på venstre side. Feil med caliper/bremseskive/bremseslanger

--Dårlig hovedpumpe? Dårlig bremsevæske? kanskje "glaserte" bremseskiver/klosser som følge av veldig harde bremsinger så bremsene blir over

- Ved kjøring med campingvogn i motbakke stemmer ikka hastighet og turtall, virker som motoren ruser seg opp.

-- Slitt clutch. Evt. gåen trykkplate på clutchen, men det ville vært litt drøyt synes jeg

- Virker som det er dårlig med strøm når motoren skal startes.

-- gåen dynamo, dårlig kabel til/fra dynamo, dårlig jord på motor/dynamo, dårlig batteri, slakk vifterem(høyst sannsynelig), "polert" viftereim(gir dårlig grep på dynamoen)

Igjen, dette er kun synsing, helt sikkert noen som retter meg :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tilleggspunkter som kanskje kan være aktuelle (gjentar ikke punkt som allerede er nevnt):

Feil på styresystem eller sensor som gjør at bilen går i limp mode)?

Feil på en sensor som "lurer" motor til å gi for mye bensin men som ikke gir limp mode(luftmengde, lambda...)?

Bensinlekkasje?

Lekk dyse?

Tett luftfilter?

Mekaniske feil i motor som kan gjøre at motor går tregt rundt?

Mekaniske feil i motor som kan gjøre at motor har dårlig kompresjon?

Registerreim har hoppet en tann eller to?

- Hovedlysene er svake.

Slitte reflektorer?

Dårlig effekt på generator?

Noe trekker masse strøm under kjøring?

Slitte styreledd?

Slitt tannstang?

Slitte opphengskuler?

Slitte hjullager?

Knekt(e) fjær(er) foran? (denne har jeg opplevd!)

Feil innpress på felger?

Slitt styreledd?

Slitte opphengskuler?

Slitte hjullager?

Vacuumlekkasje i/til bremsekraftforsterker?

- Ved kjøring med campingvogn i motbakke stemmer ikke hastighet og turtall, virker som motoren ruser seg opp.

Er det automat, i så fall olje på kasse?

- Virker som det er dårlig med strøm når motoren skal startes

Noe som trekker strøm når bilen står?

Feil (for tykk) olje på motor? (treg å dra rundt når det er kaldt)

Dårlig kabel til startmotor? (denne har jeg opplevd selv!)

Dårlig startmotor?

Lykke til på eksamen! Dette er muntlig eller? Husk at det ikke alltid er så om å gjøre å svare det som er riktig, det sensor er ute etter er å vite hva du kan. Så forklar hvorfor du svarer som du gjør så kan du få poeng likevel!

Til orientering er ikke jeg bilmekaniker heller så tenk gjennom selv før du bruker disse punktene...

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere har kule eksamen oppgaver da, på sogn vgs(oslo) er det sånn monter topplokk og register reim grattulerer du besto, kjedelig...

-Peugeot 306 (vrak) -Vw jetta(avskiltet/ble til isbil/vrak)

-Mazda 323f (vrak)-Vw passat 1.8(bruksbil)

-Opel Calibra(vrak)-Bmw 520 24v(Solgt)

-Vw caravelle (vrak)-Vw passat 2.0(prosjekt/bruksbil)

-Volvo 240GL(vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til på eksamen! Dette er muntlig eller? Husk at det ikke alltid er så om å gjøre å svare det som er riktig, det sensor er ute etter er å vite hva du kan. Så forklar hvorfor du svarer som du gjør så kan du få poeng likevel!

Til orientering er ikke jeg bilmekaniker heller så tenk gjennom selv før du bruker disse punktene...

Takk for ett veldig innholdsrikt svar ! :)

Det er ikke muntlig men praktisk, så vi skal faktisk skru mens sensor ser på :)

91 Audi 100 2,3e

90 Mercedes 190e 2,0

[x] 85 Golf 1,8 sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere har kule eksamen oppgaver da, på sogn vgs(oslo) er det sånn monter topplokk og register reim grattulerer du besto, kjedelig...

hehe okei :) tror det er samme oppgave i hele oppland jeg :P en kammerat av meg går transport linja på sogn og han sa det var rimelig lett eksamen der :P

91 Audi 100 2,3e

90 Mercedes 190e 2,0

[x] 85 Golf 1,8 sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er interesannt er hovedspørsmålet som faktisk har mest og si antar jeg?

"En høstdag når kuldegradene har gjort sitt inntog , tauses en bil inn til verkstedet. Kunden gir følgene informasjon: Motoren begynte å fuske, spesielt ved belastning og tilslutt stanset den helt."

Har samme eksamen i morra og har sitti og træla fram til nå. Det ligger foresten en lignende post med samme spørsmål om du leter litt, den er fra 2006 da, skrevet av en Lillehammring, så de bruker vel kanskje opp spm? Hehe

Jeg kom iallefall fram til på hovedspørsmålet at en slange eller pakning rundt innsugsmanifold eller forgasser eller slange fra luftfilter, eller vacuumslange har sprukket fra kulden og dermed blir det for mye falskluft etter hvert. Kan det være riktig?

Det finner jeg vel ut på eksamen imorgen. :)

Volvo for life

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det praktisk eller skriftlig det er snakk om? Hvis det hadde vært skriftlig, ville jeg nevnt at det har å si om det er forgasser eller innsprøytning, og ta det derfra. Kan vel også være snakk om en dårlig stilt forgasser med feil blandingsforhold. Utdyp også 'slitt motor' mer enn dårlig kompresjon, hvorfor blir det dårlig kompresjon, på hvilken måte er motoren 'slitt'?

På det spørsmålet ovenfor her, ikke glem det viktigste.. KUNDEN ER TOM FOR BENSIN :) Defekt bensinmåler? hehe

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er interesannt er hovedspørsmålet som faktisk har mest og si antar jeg?

"En høstdag når kuldegradene har gjort sitt inntog , tauses en bil inn til verkstedet. Kunden gir følgene informasjon: Motoren begynte å fuske, spesielt ved belastning og tilslutt stanset den helt."

Har samme eksamen i morra og har sitti og træla fram til nå. Det ligger foresten en lignende post med samme spørsmål om du leter litt, den er fra 2006 da, skrevet av en Lillehammring, så de bruker vel kanskje opp spm? Hehe

Jeg kom iallefall fram til på hovedspørsmålet at en slange eller pakning rundt innsugsmanifold eller forgasser eller slange fra luftfilter, eller vacuumslange har sprukket fra kulden og dermed blir det for mye falskluft etter hvert. Kan det være riktig?

Det finner jeg vel ut på eksamen imorgen. :)

tenk helt enkelt, kondens ol. ;) skal ha examen i morgen jeg og. går vel greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider