Gå til innhold

Lyd ifra dashbordet og lukt i kupe

Ranger emnet


rexcharm

Anbefalte innlegg

Har for få uker siden anskaffet meg en Alfa Romeo Spider 86-mod. Det første noen har reagert på er vond lukt i kupeen. Litt olje/eksos/kjemikalieliknende lukt. Har snakket med tidligere eier som kun kjørte 200 mil med denne bilen på fem år. Han kjente ikke til denne lukten, men han hadde smørt inn skinnet med et middel ifjor høst før vinterlagring.

 

Lukten er nå økende, føler jeg, i forhold til for et par uker siden. Men det kan selvsagt være innbilning. Iallefall er lukten der.

 

det er også en skrape- eller surklelyd ifra vifte/varmeapparat/dashbordet når jeg kjører. Tror ikke den var så fremtredende for noen uker siden iallefall. Tidligere eier kjente ikke til denne lyden, men han mente det kunne være "inneklemt" luft!?

 

Jeg har ikke særlig teknisk peiling på bil, men bilen skal på service om en uke, siden jeg skal på en lengre europatur med bilen. Er bare redd dette kommer på "toppen" og kan bli en dyr affære.

 

Noen som har noen ide om hva det kan dreie seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når oppstår lukten da? Ved kald eller varm motor. Er det først når motoren har blitt varm kan det være oljelekasje som gocart sier.

Kommer lukten når AC står på eller hele tiden?

 

Du må utelukke hvor det kan og ikke kommer fra.

 

Forøvrig vil de sikkert finne ut feilen hvis du nevner det når den skal på service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager, gikk litt fort i svingene men antok pga. surklelyden at det var AC. Men ser nå at det var en heller dårlig antagelse.

 

Vil anta hvis det er en oljelekasje så kommer det enten fra ventildekselet eller toppakningen. Begger er på vanlige biler relativ billig å bytte, men på din bil av den mer sjeldne typen vet jeg ikke hva prisen ligger på. Men tror ikke det er så veldig dyrt, men sikkert bestillingsvare.

 

Vask motoren din med ren med motorvask e.l, kjør litt å se etter oljelekasje. Skal være lett å se med ren motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som svarer og gir meg tips.

 

Var på verksted med denne bilen igår, og de kikket på den. Det lakk olje både her og der. En slange ifra forgasser med bensinolje var falt ut, og det lakk girolje osv. Verkstedet ga meg et tilbud på å fikse alt dette, skifte toppdekselpakning, plugger, filter, skifte girolje osv for 3300, pluss deler og olje da, men det er vel ikke så dyrt!? Var ikke det et OK tilbud?

 

Alfa-verkstedet her i Arendal ga meg et tilbud på 3500 kun for en generell service, men hos dette andre verkstedet får jeg jo på en måte både service og fikset disse lekkasjene for 3300 pluss deler.

 

Hva er egentlig toppdekselpakning? Jeg er ganske grønn på motorer, men jeg prøver å lære for tiden. Ligger den bak, under bilen?

 

Jeg skal også på en lengre europatur med denne bilen til sommeren. Synes dere det er risky med en sånn gammel bil? Tror motoren er solid og relativt driftsikker. Det med lekkasjer er visstnok derimot et generelt ptoblem med spidere, leste jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har noe ønske om å skru selv må 3.300kr være helt greit. Si at de tar 500kr timen, da mener de å bruke syv timer som kanskje er litt lang tid. Alt. 700 x 5t. Men forestill deg hvor mange timer du kommer til å knote selv, og attpåtil skal på ferie straks. Da har du ikke tid til å rette på dine egne feil. ;)

 

Toppdekselet sitter som navnet antyder; OPPÅ motoren. Jeg synser 0,5t på pakningen, plugger+filter 0,5t, Girolje 0,5t. Dette kan du lett gange med to pga du gjør det selv.

Girkassa er litt verre samme om det er utette simringer eller lekker midt på. Der kan du og jeg regne en helg med banning. Med løftebukk, det rette verktøyet og kunnskapen er det muligens gjort på en time.

 

Hvis verkstedet virker å stole på kan du jo be de se på og eventuelt skifte alle utvendige sim/simmerringer/pakkbokser, men det koster nok mer enn det smaker. If it ain't broke, don't fix it!

Si til de at du skal kjøre x.000km i sommer og ønsker å kunne stole på at du ikke får noe som helst slags havari. Da er det vel greit å gi de en tusenlapp eller to bare for å gå over alt mekanisk på bilen din? Etterstramme hjullagre, skifte morkne mansjetter og slanger etc. :)

 

Ser en slik Spider i Hamar rett som det er. Pene biler selv om jeg aldri får bestemt meg for om jeg liker nebbet eller ikke.

 

PS! Hva kommer delene på? Sjekk at de ikke legger på brukbart der hvis de har lav timepris.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poenger der Skody! De beregnet 4 timer. Nei, jeg jobber som lærer og har ikke særlig peiling på skruing, men jeg jobber heller litt ekstra her og der, og lar da heller fagfolk ta seg av det de kan best.

 

Spidere er kule de. Men et veldig karakteristisk utseende, ja.

 

Det piper litt når jeg rygger og svinger samtidig. Er det sannsynligvis hjullagrene? De kan bare etterstrammes som du sier, eller? Er faktisk litt usikker på om det var toppakning eller toppdekselpakning de sa måtte skiftes, men min onkel som har vært bruktbilselger hele sitt liv, mener det er toppdekselpakning.

 

Skulle gjerne lært meg mer om bil og skruing, for jeg er interessert, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne....

 

Når det gjelder den skrape/surklelyden ifra dashbordet/viften, så skal jeg be de kjøre en tur og høre på lyden, men det er kanskje ikke verd å betale de flere tusen for å forske på en lyd? Kanskje man bare må erkjenne at slike lyder forekommer og må leves med når man kjøper en 24 år gammel bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil være en sikker investering.

 

Ikke minst når forrige eier har kjørt så lite..

 

Så dette er ingenting å lure på, et absolutt "må ha" om du skal på langtur.

 

Olje på motor og girkasse, samt pakninger som blir gamle og dårlige er bra å få byttet når man kjøper brukt bil.

 

Pakninger, slanger og andre tetninger blir dårlige enten man kjører mye eller lite.

 

Still opp med "fresh" bil til ferien, og du kan fort spare en del tusenlapper fremfor at du står der langs veien med en tommel opp i været. :)

Nå - 2007 Golf V TDI

x - 1991 Volvo 240 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitter med en tanke i bakhodet angående den surklelyden og litt lukt..

 

tenker på kjølevæske, som går gjennom varmeapparatet ditt.

 

gammel, dårlig kjølevæske, evt litt lekk inni der.. hmm..

 

noen andre som har no meninger?

Nå - 2007 Golf V TDI

x - 1991 Volvo 240 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår