Gå til innhold

satt på med fyllekjører uten lappen, straffen for det?

Ranger emnet

Shibbs

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg satt på med en som fyllekjørte her om dagen. det hele skjedde på en parkeringsplass i en bil som er registrert på MEG. politiet kom og tok oss. jeg sa jeg nekta for at jeg visste at hun hadde drukket(hun var ikke synlig beruset), og nekta for at jeg ikke visste at hun hadde lappen.

godtok heller ikke førerkortbeslag(grunnet at det er min bil og jeg hadde lånt den bort).

Hvis jeg ikke er så heldig at det skjer masse piss om dagen så politiet har hendene fulle og det går over 3 uker, hvordan straff kan jeg vente meg da?

jeg er fortsatt innenfor prøvetid

håper på noen gode svar :)

OBS! OBS! Er ikke vits i å fylle kommentarfeltet med "det burde du ikke ha gjort", "du burde visst at hun var full" etc etc.

OBS! OBS! OBS! OBS

EDIT:

Fikk tilbake lappen idag fordi saken ikke er tatt opp til behandling enda.

:) får jeg kjørt litt til hvertfall

EDIT2:

UPDATE: Fått straffen for både denne saken og en annen som skjedde 5 uker etterpå(hadde lappen i mellomtiden i et par uker grunnet ikke godtok førerkortbeslag). Den saken som skjedde 5 uker etterpå kjørte jeg 89km/t i 60-sona.

Fikk tilsammen 4.mnd inndragelse & 12.000 i bot. Selvom jeg innrømte til politiet at jeg hadde kjørt bilen min tidligere på kvelden(fyllekjøringa), så blei jeg av en eller annen grunn ikke tatt for det. Jeg ble også innkalt til avhør iløpet av den lille tiden jeg hadde lappen. da sa jeg at jeg skulle på ferie, og da sa polti at de ringte meg opp igjen når det ble aktuelt med avhør.

Plutselig en dag så dumpa det et brev ned i postkassa om begge sakene mine og hva straffen ble og jeg godtok seff.

bare sånn TDI :)

Endret av Shibbs

Bruksbilen Volvo 240 2.0 Gasser

Goværsbilen Bmw 530 E12 1976

Solgt: Bmw 520 1991 24v RH22222

Skrota Bmw 520 88 12v

Skrota Merce 190 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som eier av motorvogn, skal forvisse deg om at den du lar bruke den, fyller vilkårene for det jf vtrl §17, 2.ledd.

Det har du ikke gjort, så da kan du straffes for det.

Blir du dømt for det nevnte forhold, så skal tap av førerrett (førerkort) settes til samme lengde som den som faktisk har kjørt, jf tapsforskriften §2-8

Det vil da selvsagt bli lagt til grunn hvilken grad av skyld som er utført.

What we`re dealing with here is a complete lack of respect for hard work.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du dømt for det nevnte forhold, så skal tap av førerrett (førerkort) settes til samme lengde som den som faktisk har kjørt, jf tapsforskriften §2-8

Puss brillene dine, og korriger innlegget ditt etter du har lest nevnte paragraf en gang til. Du har nemlig hoppet over et meget vesentlig ord i denne sammehengen: inntil

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som eier av motorvogn, skal forvisse deg om at den du lar bruke den, fyller vilkårene for det jf vtrl §17, 2.ledd.

Det har du ikke gjort, så da kan du straffes for det.

Det vil da selvsagt bli lagt til grunn hvilken grad av skyld som er utført.

kan du formulere deg litt lettere? "samme lengde som den som faktisk har kjørt". hva tenker du rundt det svaret der?

er litt grønn på område så

Skrota Bmw 520 88 12v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bileier er du ansvarlig ved utlån av bilen. Du skal forvisse deg om at den du lar kjøre bilen faktisk har lappen, samt er edru. I dette tilfelle kan man kansje regne det for å være øvelseskjøring (dersom du har lov til det), og da vil du bli straffet som om det var deg selv som kjørte.

Men hvem vet, kansje du har flaks og slipper unna.

PS,jeg satt en gang på med en som kjørte i beruset tilstand.Han som kjørte eide bilen, og hadde gyldig sertifikat. Han ble straffet, hverken jeg eller de andre som satt på fikk straff. Ble ikke engang innkalt i forhør. Men i ditt tilfelle er det din bil, du har lånt den ut til en beruset person, du har ansvaret.

En sak til jeg kom på i farta. Min sønn satt på med en kompis. De sto parkert i et område med en del folk. Sjøføren måtte på do, og gikk for å pisse. Mens han var borte hoppet det et beruset kvinnfolk inn i bilen, og begynte å kjøre. Kjøreturen endte etter noen få meter i en grøft. Meg bekjent ble hverken sjåføren eller noen av de andre straffet. Men kvinnfolket fikk straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puss brillene dine, og korriger innlegget ditt etter du har lest nevnte paragraf en gang til. Du har nemlig hoppet over et meget vesentlig ord i denne sammehengen: inntil

Helt riktig av deg, buskmann.. Jeg tenkte rettspraksis, og der er det lite "inntil."

kan du formulere deg litt lettere? "samme lengde som den som faktisk har kjørt". hva tenker du rundt det svaret der?

er litt grønn på område så

Det vil si at du mister lappen like lenge som den som faktisk har kjørt. Hvis "hun" mister lappen i 1år, og da kan du miste inntil like lenge.

Endret av RSCoz

What we`re dealing with here is a complete lack of respect for hard work.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg har vært ute for det samme, var ei venninne av ei venninne som var gravid og greier...hadde ikke sett ho hadde drukket noe hele kvelden.

Hun kjørte min bil som jeg hadde lånt henne i god tro. Ble stoppet. Ble straffet som om det var jeg som hadde kjørt om jeg ikke husker feil (er noen år siden), hadde selv 1,2 i promille. Fikk 2 år uten lappen, 12.000,- i bot (men den er jo avhengig av inntekt) og 16 dager inn å sitte (sonet 11).

Hadde og passasjerer i bilen, de gikk fri.

Skikkelig kjipe greier det der...

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Jeg har vært ute for det samme, var ei venninne av ei venninne som var gravid og greier...hadde ikke sett ho hadde drukket noe hele kvelden.

Hun kjørte min bil som jeg hadde lånt henne i god tro. Ble stoppet. Ble straffet som om det var jeg som hadde kjørt om jeg ikke husker feil (er noen år siden), hadde selv 1,2 i promille. Fikk 2 år uten lappen, 12.000,- i bot (men den er jo avhengig av inntekt) og 16 dager inn å sitte (sonet 11).

Hadde og passasjerer i bilen, de gikk fri.

Skikkelig kjipe greier det der...

- Forventer de virkelig at man skal ha med seg promillemåler om man skal låne bort bilen?

- Hvordan funker dette med leiebiler? Arresterer de adm. dir. i AVIS om jeg fyllekjører med en leiebil?

- Hadde jeg opplevd lignende, ville jeg tatt saken til retten. Det er helt normalt å låne bort bilen. Er faktisk ikke ofte bileier er bilfører ved kontroll. Nytter ikke gjøre en full kontroll av alle som skal kjøre bilen man eier.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

je også har sitti på me en som har fyllekjørt, detta var da i byn og han som kjørte hang ut av takluka og hoia og skreik, så han som satt foran måtte ta over ratte for de vi var halv veits på fortauskanten -.-, vi hadde vist kjørt noen par runder, og var på vei nedover byn igjen da purken kom oppover byn, og så oss/han som kjørte, og han bare parkerte bilen og stakk av, og det gjorde han som satt på au, og je som satt baki kom meg ikkje så fort ut og puken kom fram før je hadde kommi meg ut, de bare tok nøkla t bilen og spørte hvem som hadde vært sjafør, ikkje noko anna, je sa det ikkje me det første men så sa de at vis je ikkje forteller dem hvem som var sjafør så sku je få problemer, så je sa det bare, og så kom han som hadde kjørt t bake, dum nok som han var, fordi han prøvde bare å gå forbi purken :( så tok de bare me seg han, sa ikke no mer t meg, je fikk ingen ting i bot eller mista lappen mens han mista lappen i 2 år og 12k i bot, ikke no fengsel straff. og bilen står på meg

je viste jo at han var full. men det spørte de ikkje om

så nå har je aldri bilen me når je ska ut, for det ender bare me at en av oss kjører t byn uansett.

Endret av Amundsen

Volvo 240 Gl 87 (bruks Bil)

Volvo 850 Se 94 (Solgt)

Vw Vento 96 tdi (Solgt/vraka)

Bmw 520i Turbo 250hk 91 (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

UPDATE: Fått straffen for både denne saken og en annen som skjedde 5 uker etterpå(hadde lappen i mellomtiden i et par uker grunnet ikke godtok førerkortbeslag). Den saken som skjedde 5 uker etterpå kjørte jeg 89km/t i 60-sona.

Fikk tilsammen 4.mnd inndragelse & 12.000 i bot. Selvom jeg innrømte til politiet at jeg hadde kjørt bilen min tidligere på kvelden(fyllekjøringa), så blei jeg av en eller annen grunn ikke tatt for det. Jeg ble også innkalt til avhør iløpet av den lille tiden jeg hadde lappen. da sa jeg at jeg skulle på ferie, og da sa polti at de ringte meg opp igjen når det ble aktuelt med avhør.

Plutselig en dag så dumpa det et brev ned i postkassa om begge sakene mine og hva straffen ble og jeg godtok seff.

bare sånn TDI :)

Skrota Bmw 520 88 12v

Lenke til kommentar
Del på andre sider