Seatfr Skrevet Juni 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2009 Skal nå snart shine opp bilen og lurer på rekkefølgen jeg skal gjøre dette. ALt skal gjøres for hånd. Er dette korrekt rekkefølge, evt råd om endring av produkter 1 Avfetting, vask og tørk 2 CLay - Meg quick clay 3 Scrach x - Meg produkt 4 Lakkrens - Autoglym Paint renevator eller Meg step 1??? 4 Polering - Autoglym Ultra deep shine (Sterkt anbefalt av en som driver med bilpleie siden jeg har svart bil) 5 Voks - Meg caranuba voks Tar i mot alt av tips da jeg er ute etter en ren og pen bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Juni 4, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2009 Lakkrens før scratch x Ellers stemmer det. Når det gjelder lakkrens, so liker eg Meg step 1 bedre i forhold til Autoglym sin Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Seatfr Skrevet Juni 4, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2009 Ok takk for kjapt svar :) Men noe mer jeg kom på i farten som leg lurer litt på. Har aldri brukt claybar på en bil før, skal dette jobbes i sirkler eller rette bevegelser? Skal man vaske bilen etter man har clayet eller holder det ug bruke MF klut og tørke av smøre stoffet? Ang lakkrens skal denne smøres på i rette eller sirklende bevegelser? Alle disse produktene skal jeg som sakt ta på/av for hånd Bruker påføringspads fra meguiars og Mf kluter fra samme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bluum Skrevet Juni 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2009 Når du clayer bruker du rette bevegelser, for det kan bli riper, og de synes som regel ikke like godt hvis de er rette. Lakkrensen skal jobbes inn i lakken med sirkelbevegelser, og det er dette steget du bør gjøre mest arbeid utav. Ikke bli overraska om påføringspadden blir svart og skitten etter en kort stund, men det betyr bare at du har jobba masse møkk ut av lakken, så det er bra ;) Pass på at du snur padden eller bytter den ut når den blir veldig skitten. Pass også på at du bruker forskjellig MF til de forskjellige produktene, eller i alle fall vasker de godt mellom hvert produkt. Det samme gjelder påføringspaddene. Spar aller helst en ubrukt pad og en eller to ubrukte MF til voksen. Angående produktvalg, så kan jeg ikke si noe om Auto Glym sin lakkrens, men jeg kan si meg godt fornøyd med Meguiars Step 1 Paint Cleaner. Veldig grei å jobbe med, og ok å tørke av. EDIT: et godt tips er også å vaske paddene så fort som mulig etter du har brukt de. Da har ikke produktet rukket å tørke, og det blir lettere å fjerne. Zalo funker fint når du skal fjerne produktrester fra paddene. Bare pass på å skylle godt etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Juni 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2009 Eg bruker rette bevegelser på alle produktene. Clayluben tørker eg av med mf. (vasker ikkje bilen etterpå) Hugs å bruke nok claylube! (clayen skal ikkje ha motstand på lakken) Lakkrensen til megs skal ikkje tørke. Den jobbes inn på eit område og tørkes av med mf. scratch x skal jobbes inn på eit område til den har forandra konsistens. (trur den blir vaselinaktig, men eg hugser ikkje) Du må nok ta scratch x 3-4 ganger på same plass. (til du er fornøyd, eller ikkje gidder meir ;) ) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Seatfr Skrevet Juni 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2009 Takk for fin informasjon. Men når dere sier clayen kan ripe?? Er dette riper som ikke går vekk igjen eller er det helt bittesmå riper som fjernes når du polerer/vokser bilen?:) Er claying til og anbefale`(har aldri testet dette) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Juni 6, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2009 Det som clayen fanger opp, kan selfølgeligt ripe opp lakken. So det er viktigt å bruke nok claylube og å kna ei ny side på clayen nokre ganger. Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Seatfr Skrevet Juni 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2009 Ok så da er altså claying et bra tiltak for bilen? Men claylube hva er det? jeg kjøppte et slikt sett med clay og quick detailer er dette bra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Juni 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2009 Ok så da er altså claying et bra tiltak for bilen? Men claylube hva er det? jeg kjøppte et slikt sett med clay og quick detailer er dette bra? Claying er bra ja. Du får vekk dritten som sitter i lakken. Har du kjøpt eit sett har du claylube. (quick detaileren) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_eSOo_ Skrevet Juni 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2009 clay er helt kanon ... hvis du har en avant vil du merke dette godt på bakluka :) det sies at hvis man ikke har clayet bilen før er det på tide med det :D Siter - Audi coupe quattro typ85 - Audi A4 02 modell 1.8Tq Avant x Audi A4 96 modell 1.8Tq Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Seatfr Skrevet Juni 8, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2009 Flott da skal dette gjøres :D testet scratch x på noen små riper her om dagen må si jeg ble positgivt overasket av dette stoffet de ripene som var hvite er nå så og si helt borte og svarte igjen som resten av bilen. og dette var bare med en forsiktig runde bare for og teste stoffet :D ANg lakkrens så vurdere jeg og bruke den av meg step 1 serien er denne noe effektiv? smøres denne på i sirkler får og så ta den av igjen? kan brukes på hele bilen?:) Skal til helgen ta en skikkelig shine av kjerra :D dersom været tillater dette :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Seatfr Skrevet Juni 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2009 Da har jeg skaffet meg Autoglym paint renevator (lakkrens) da en som driver proff bilpleie sa denne var meget bra. men jeg glemte og spørre hvodan denne virker? skal den smøres i rette eller sirkel bevegelser? tørkes av med en gang eller vente til det kommer en "hinne" ? takk for alle svar :D btw noen som har testet denne og kan gi meg tilbakemelding på om den fungere godt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HHA Skrevet Juni 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2009 Autoglym Paint Renovator er vel ikke det beste som finnes akkurat. Men er vel en grei start :) Testa den paint renovatoren på roterende maskin i lav hastighet for en liten stund siden. Tok en halv dør på rød lakk som var ganske sliten pga sol osv. Se her, http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=3092&st=0&p=64143entry64143 Siter Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mawerick Skrevet Juni 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2009 Som sagt tidligere i denne tråden så ta lakkrensen før scratchxen. Ellers ser rekkefølgen rett ut. Så lenge du har gjort en god jobb med vasking og avfetting, og fått bort mesteparten av skitten, så bør ikke clayen ripe. Husk bare å bruke nok lube i clay fasen, og ikke mist claybaren på bakken. Lakken blir i hvertfall glatt som glass etter at du har brukt clay. Når det gjelder lakkrensen så jobb den godt inn i panelet, og ta panel for panel. Denne skal normalt sett tørkes av så fort som mulig. Jeg bruker Meguiars Deep Crystal steg 1 til denne prosessen og er godt fornøyd med den. Og scratchX funker kjempebra mot bittesmå riper. Til de 2 neste stegene har jeg brukt Poorboys Black Hole og NXT Gen Wax 2.0, og det har funka bra. :) Når det gjelder Autoglym så har jeg hørt mye skryt om det merket, men har ikke en dråpe av den sorten selv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HHA Skrevet Juni 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2009 Når det gjelder Autoglym så har jeg hørt mye skryt om det merket, men har ikke en dråpe av den sorten selv... Fordi den "vanlige mann i gata" bruker Autoglym og blir MEGET fornøyd da de får en skinnende bil :) Skal ikke nekta for at Autoglym fungerer. De har endel fantastiske produkter. Men da jeg bruker roterende maskin til polering så lar jeg nok autoglymflaskene stå. Da det finnes mye som er bedre og ikke minst lettere å jobbe med enn Autoglym. Skal etterhvert gå til innkjøp av Scholl produkter, hørt MYE bra om disse produktene! Siter Kjør hardt, kjør stil, kjør olabil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg