Gå til innhold

Fargeforskjell ved hellakkering

Ranger emnet

tommydp

Anbefalte innlegg

Fikk hellakkert en gammel Morris i vinter. Skaffet lakken hos Lakkspesialisten (original fargekode, mørk blå (ikke metallic, ikke vannbasert), lakkeringen utført av seriøst lakkeringsverksted.

Pga fargeforskjell på dørene, som ble tatt av og lakkert for seg, samt noen andre skavanker ble den ene siden lakkert på nytt i forrige uke uten ekstra kostnader. Hele bilen er nå helt perfekt lakkert, ingen sig, god klarhet og perfekt blank etc. Men det er en ganske tydelig fargeforskjell på det som ble lakkert nå og det som ble lakkert i vinter. Partiet som ble lakkert nå er lysere.

Hva skyldes dette, når det er lakkert med den samme fargen? Har de vært unøyaktig med blandinga? Vil den siste påførte lakken eventuelt bli mørkere etter en tid?

Er eneste alternativ å lakkere hele bilen på nytt?

Er nok mulig å leve med denne forskjellen, det synes kun på nært hold, men jeg vil ha et perfekt resultat og dette irriterer meg enormt... Kvier meg litt for å dra tilbake med den, da jeg har vært skikkelig pirkete hele vegen.. Er nok over gjennomsnittet nøye, men det er jo snakk om en totalrestaurering her.. Hadde derfor vært greit å vite hva dette eventuelt kan skyldes og hvilke alternativer man har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN være dårlig blandet lakk en av gangene. Men prøv å poler det som ble lakket for en stund siden og se om det blir bedre.

Om det ikke blir bedre trenger du ikke å lakke hele bilen på nytt, men den siden som ble for lys må muligens lakkes på nytt. Stikk innom de som lakkerte bilen og si hva du mener, og vis dem hvor du ser fargeforskjeller, så er det jo mulig de tar det på seg (Med mindre det er veeldig lite forskjell)

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fargeforskjell må man nok dessverre vente når det ikke blir lakkert samtidig. Er det brukt lakk fra samme spannet?

Er så mye som kan gjøres "feil", som blanding av lakk, tynnermengde, struktur, lakktykkelse, eller kanskje en annen klarlakk.

Om det er veldig tydelig så ville jeg jo nevnt det for dem, er det sånn at du vet om og ser det, får du vurdere selv hva du vil.

Går jo an å ta en prat med firmaet uansett uten å ha bestemt seg for at jeg skal ha helakkering.

Om bilen er helt strøken i karosseriet og uten hakk og merker i lakken så er det jo ikke den største jobben før en lakkering igjen heller.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fargeforskjell skal det ikke være siden hele bilen ble tatt hellakkering på i vinter. Så med mindre de måtte slipe igjennom klarlakken på øverste del av siden (altså alt som møter delene som ikke skulle lakkes) så kunne de bare flekket basen.

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fargeforskjell må man nok dessverre vente når det ikke blir lakkert samtidig. Er det brukt lakk fra samme spannet?

Er så mye som kan gjøres "feil", som blanding av lakk, tynnermengde, struktur, lakktykkelse, eller kanskje en annen klarlakk.

Om det er veldig tydelig så ville jeg jo nevnt det for dem, er det sånn at du vet om og ser det, får du vurdere selv hva du vil.

Går jo an å ta en prat med firmaet uansett uten å ha bestemt seg for at jeg skal ha helakkering.

Om bilen er helt strøken i karosseriet og uten hakk og merker i lakken så er det jo ikke den største jobben før en lakkering igjen heller.

Ble ikke brukt samme spannet på den siste runden, nei.. Men i den første runden fikk de jo fargeforskjell på to dører som ble lakkert separat- med lakk fra samme spann.. Blir nok en vurderingssak ja.. er ikke noe hvermann ser uten at de vet det, for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider