Gå til innhold

Avensis: Ujevn tomgang

Ranger emnet

Stigipie

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Toyota Avensis 2001 modell (1.gangs reg oktober 2000), kjørt ca 150.000 km nå.

I det siste har den begynt å "lugge" litt når jeg kjører, og den går samtidig veldig ujevnt når den står på tomgang.

For en stund siden begynte det gule motor-lyset å lyse i instumentpanelet, og jeg var innom Toyota for å lese ut feilkode. Denne koden tydet på feil på luftmengdemåler eller oksygensensor. Samtidig var den inne på EU-kontroll, og den feilet på lambda-verdier (utslipp??).

Jeg fikk tak i en brukt Luftmengdemåler, og skiftet denne. Motorlyset forsvant etter reset, og alt så tilsynelatende fint ut en god periode (ca 1 uke).

Motorlyset lyser fortsatt IKKE (ser bra ut), men bilen er begynt å gå ujevnt igjen på tomgang.

Nå nylig tok jeg etterkontroll av Lambda-verdier og det så ok ut, og jeg fikk den godkjent.

Altså= Lambda-verdier ok, og motorlyset lyser ikke.

Har hørt at lambda-sensor/oxygensensor er en "slitedel" på disse bilene, men siden motorlyset ikke lyser, tviler jeg på om det kan være det som er problemet nå? (Noen som har andre meninger?)

Ellers har jeg nettopp skiftet luftfilter, tennplugger og bensinfilter for å se om noe av dette hjalp.

Den går forsåvidt litt bedre, men fortsatt har den noen "byer" der turtallet står og hopper.

(Stopper av og til på tomgang også).

Noen som har noen formening om hva som kan være problemet? Send meg gjerne inn alle tips :)

Kan det evt. være kondens eller noe i bensintanken, eller f.eks. bensinpumpa?

På forhånd takk for svar :)

Mvh,

Stig Blomseth :)

1996 Audi A4

x - 1997 Opel Vectra

x - 1993 Honda Prelude

x - 1985 Opel Rekord

Lenke til kommentar
Del på andre sider