Gå til innhold

Luftfilter lyd

Ranger emnet


Danny

Anbefalte innlegg

Vet vi har flere tråder om luftfilter, men har et spm.

Har en kamerat med en 2005 audi a3 1,9 tdi. Luftfitler lyden hans er helt herlig og høre på, og han har det samme filteret som meg. når han slipper gassen på lav fart osv.

 

Jeg koblet inn mitt i går, og man hører det godt. Har en 2001 Golf 1,9 tdi. man hører det, men ikke så godt som på hans.

Hva kommer dette av? kan jeg gjøre noe for og få enda bedre lyd?

 

Et siste spm.

Når jeg gsasser litt, har turtall og vrir om tenningen (skrur av bilen) så hører man en helt sinnsykt herlig lyd i luftfilteret da motoren slår seg av. Dette har jeg hørt absolutt ikke er noe smart, for turboen kan bli ødelagt. Hvordan er dette og hvordan funker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøf å sett på ett rør mellom filteret og der den er festa nå... da får du litt mere resonans på lyden pga røret... dette kan hjelpe til å forsterke lyden...

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du stopper motoren mens turboen fortsatt sviver får turboen verken kjøling eller smøring etter motor har stoppet.

så det sliter veldig på turbo.

 

Ellers kan rørutforming ha mye å si for lyden, ett langt rør før filter gir ofte mer resonans og grommere lyd.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Men hvor får jeg kjøpt et slikt rør?

Har jo også hørt at man skal ha filteret så nærme som mulig. nærmest mulig luftmassemåleren osv.. dette er ikke sant? Kan sette på et rør og motnere filteret og det vil bli like mye luft/trykk/lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som jeg skrev i forige post:)

"Har jo også hørt at man skal ha filteret så nærme som mulig. nærmest mulig luftmassemåleren osv.. dette er ikke sant? Kan sette på et rør og motnere filteret og det vil bli like mye luft/trykk/lyd?"

 

? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke forresten hele "slangen" jeg skal bytte ut til et rør?

Det dere mener er at jeg setter på et ekstra lite rør etter lufmassemåleren(der filteret står nå) og så montere filteret på røret?

Da blir jo også lengde litt lengere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kortere avstanden er fra innsugsmanifold til filter, jo mer motorresonanse høres, men her kommmer også høyere innsugtemp, noe du IKKE vil ha! Det jeg bruker å gjøre er å bygge om hele sugesiden til rustfrie/alu rør. Da får man god lyd, glatte, friksjonsfrie vegger, kald sugeluft og hærlig lyd :D

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo kortere avstanden er fra innsugsmanifold til filter, jo mer motorresonanse høres, men her kommmer også høyere innsugtemp, noe du IKKE vil ha! Det jeg bruker å gjøre er å bygge om hele sugesiden til rustfrie/alu rør. Da får man god lyd, glatte, friksjonsfrie vegger, kald sugeluft og hærlig lyd :D

 

Hvordan skal jeg få til det?

Hva må jeg kjøpe og gjøre?

Det du sier her er at jeg skal bytte om hele det plastrøret til et støl rør? Hvordan blir det da med denne Luftmegde-måleren.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da må du ut å finne frem mekinikeren i deg, sveise og tilpasse rør, montere overganger for LMM og innsug, samt tilpasse for luftfilter. Du får adapter til LMM'n din på biltema trur jeg, eller så er blir det silikonslange som passer også...

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biltema og torshov har både rør og silikonslanger for luftfiltermontering/ombygging... bare å shope ivei å begynn å sette sammen... helst minst mulig bøyer da.. helst rette rør som sagt over for å ikke "strupe" luftstrømmen inn til innsug.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen vanskelig prosess. Bare vær nøyaktig så røra ikke rakler inni no motor eller karosseri da motoren går. Det er ufattelig irriterende... Ja du vil merke noe forskjell i lyd, men hvor mye er umulig å si!

Hobby er ikke hobby før det svir i pungen =)

Opel Frontera -94 2,3Tdi

Citroen Berlingo -06 1,4i

Subaru Impreza WRX STi -95 2,0T

+Masse annen moro =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på torshov og sett på rør, klemmer og silkion slanger for og feste dette og få det tett.

Men når jeg ser på motoren og ser hvordan den slangen står nå, så ser jeg at den ligger litt bøyd. Det vil si at jeg ikke kan feste et helt vanlig rett rør. da vil panseret komme nær filteret når jeg lukker det igjen.

 

Det dere mente var at jeg skulle bytte til rør hele veien fra der gummislangen starter?

Har det noe og si på tykkelsen av røret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår