Gå til innhold

corollaen bremser hele tiden:/

Ranger emnet


Nasse

Anbefalte innlegg

skiftet bremseklosser på corollaen nå i helgen. stusset litt da jeg på den ene siden fant at en av klossene var sltt nesten helt til stålet når den andre hadde "mye" bremsebelegg igjen, men tenkte ikke mer over det.

da jeg satt på de nye, så virker det ut som om klossene ikke helt slipper når jeg slipper bremsen. bilen bremser konstant "litt" på venstre side (høyresiden fungerer utmerket) nok til at det ryker fra klossen etter en liten kjøretur.

 

kan det være caliperen som er gåen eller bare slakke monteringssatser? noen som har noen erfaring med dette på corolla?

Suzuki gsx-r 1300 hayabusa

Audi A4 1995

-------------------------

x Yamaha YZF 600 thundercat

x VW Corrado 1.8 G60 1990

x Vw Golf 1.6 1994

x Honda NSR 125cc 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er gliderne.. Det er to hylser som hele kaliperen kan gli/bevege seg sidelengs på ettersom du bremser. Siden du har bare ett stempel på dine kalipre så må denne kunne gli for at du skal slite begge klossene noenlunde likt.

 

Om det er gliderne så kommer reparasjon an på om hvor mye rust det er inni (for det er dette som tar knekken på dem). Eneste måte å finne ut er å demontere. Skru av de to boltene som kaliperen er festet i (gummibelgene) og heng kaliperen opp i et tau eller noe, så du tar av belastningen på bremseslangen. Så er det bare å prøve å bevege på gliderne. Om de ikke rikker seg selv når du bruker hammer, så bør du vel egentlig vurdere et par nye/overhalte. Er det bevegelse kan du forsøke å rense opp.

 

Du trenger pr kaliper 4 gummibelger, to glidehylser og litt fett som ikke tar knekken på gummi. Tipper dette koster flesk på toyota, det gjorde det på min ;)

 

Alternativt så er det som tidligere foreslått stemplet.

 

Hvordan føles bremsepedalen din når du bremser.. litt for hard i forhold til den bremsevirkninga du forventer?

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hack deg inn på http://www.mekonomen.no og http://www.meca.no og sjekk hva overhalingssett til kaliper koster. Til min '77 Mazda 323 kosta det bare 140kr ell.no på Jahre Motor på Hamar / Bilxtra. Riktignok var det bare tettering, støvhette og ei fjør i settet, men prinsippet er mye det samme.

 

Min har to glideplater istedetfor pinner. Jeg fant dyp gravrust på platene samt på stemplene på begge sider av bilen. Byttekaliper kosta 1.100kr for hoveddelen, og da er verken de rustne glideplatene med eller festebraketten (hoveddel 2/2.)

 

Jeg dro på meg doble latexhansker, men bremsevæska trakk igjennom læl. Sausa inn tetningen i bremsevæske og lirket den inn etter grundig rengjøring og lett pussing av borringen. Glideplatene fikk (FOR) mye kobber/alu-pasta så de funker en stund til. Måtte ta det opp igjen en gang eller to da overflødig pasta tiltrekker seg vegstøv.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk folkens! var gliderne som var problemet ja. hadde nettopp av alt og den ene bolten var rustet fast, slo den ut smurte på litt fett og tattaaa: nå glir alt lett som bare det=) takk for hjelpen!=)

Suzuki gsx-r 1300 hayabusa

Audi A4 1995

-------------------------

x Yamaha YZF 600 thundercat

x VW Corrado 1.8 G60 1990

x Vw Golf 1.6 1994

x Honda NSR 125cc 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja skal bytte den, men greit å kunne bruke bilen fram til jeg får nye pinner. de koster 250 på mekonomen så dyre fiksen er det jo ikke! hehe, var faktisk den øvre :p

Suzuki gsx-r 1300 hayabusa

Audi A4 1995

-------------------------

x Yamaha YZF 600 thundercat

x VW Corrado 1.8 G60 1990

x Vw Golf 1.6 1994

x Honda NSR 125cc 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare hadde akkurat samme greia på min bil, og det tok ca 6 mnd før alt var låst fast igjen. Nå har jeg skifta ut det som var rustet, så det bør holde litt. Dette er prisen vi må betale for å ha ett stempel pr kaliper.. Men det gjør jo at Corollaene er rimelige i innkjøp.. ha ha.

 

Likevel, disse pinnene koster ikke 250 på toyota, så det må være for hele settet med gummi og gode greier. Skulle koste ca ca 850 komplett fra forhandler for to sider :)

Endret av hart

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår