|Hitman Skrevet Juni 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2009 Hei, har montert konfilteret jeg tok av 80'n som ble kondemnert etter krasj, på A6'n. Gassresponsen ble tilsynelatende bedre, og den kjennes også raskere i akselerasjonen (mulig dette har med lyden å gjøre :cruising:) Det er debatert mye rundt både effekt og hvor mye dritt filteret drar inn, men denne unnlates her. Min erfaring er også at jeg aldri har funnet dritt på innsiden av et riktig oljet luftfilter. Bemerk også at nevnte bøtte kan lakkes i ønsket farge. Dette er ikke noe komplistert prosedyre, men tenkte jeg skulle share mine 5 cent på hvordan løsning jeg har valgt. Min versjon er økonomiversjon som ser helt ok ut. Filteret henter luft fra eksisterende inntak, og skal i teorien ikke suge inn varm luft med følgende design. Motor: ABC, uten LMM på luftfiterboks eller imellom Throttlehousing. Du trenger verktøy: Stjernetrekker Stikksag Tvinge eller stor metallbit som kan slåes på (metallplate må bøyes) Hammer Drill 13 mm pipe eller fastnøkkel. Du trenger materialer: Konfilter med strammebånd, 3" innløp, luftfilterolje Stigeovergang Biltema, 79-8548 59,90 kr Eksosrøroppheng Biltema, 79-500 24,90 kr Strips/buntebånd min 250mm 10L Bøtte med helst U form (vanlige bøtter har som regel V form = dårligere tilpassing til formålet det skal brukes til her) Bøtta må være så stor så luftfilteret får plass inni! Fremgangsmåte: Skru av luftfilterboksen med en 13 mm på venstre fremskjerm. Ta vare på skruen. Løsne slangen mellom luftfilter og innsug. Ta av stabiliseringsventil som sitter på luftfilterboksen. Ta av øvre del av luftfilteret, og fjern underdel. Det er bare å trekke rett opp. Nå har du en stor plass å jobbe på. Du kan her velge å montere med eller uten bøtta, med bøtte sørger du for at det trekkes nesten kun kald luft. Uten bøtte suger den whatever luft det greier i motorrommet, som regel varmluft :S. Neste steg er å ta den U formede bøtten, og sette overgangen med 3" innløpet sentrert i bunnen på bøtta. Tegn så rundt. Husk at sirkelen er større enn røret, for neste steg er å drille hull og de må da være akkurat innenfor sirkelen. Bemerk at du trenger et felt på ca 1 cm dyp og 2cm bred på tvers ovenfor hverandre der du har markert, slik at du får festet bøtta rundt luftfilteret med bundebånd siden. Det må se slik ut: Du må drille, ellers så kan du risikere at bøtta sprekker. Sag så med stikksag rundt rød kant. Marker så en åpning langs hele bøtta på ca 7-8 cm, den må ikke gå helt opp til det området som vi saget i stad, da blir konstruksjonen ustabil! Drill også hull her, og sag. Helt mot bunnen må du la det være igjen en 2 cm til toppen. Sag ellers hele veien mot toppen av bøtta, slik at du får en løs bit. Neste steg er å bøye eksosfestet til ca 120graders vinkel. Den bøyes etter hull nr 1, dette hullet må ikke påvirkes!! Eksosovergangen har 3 steg, fest eksosfestet rett før steg 3 (3") begynner. Bruk buntebånn for å feste overdel og underdel rundt eksosovergangen. Skru fast Eksosfestet i bilen med 13mm du fjernet i stad. Sett eksosovergangen inn i inntaksrøret, ikke skru fast. Festet skal nå peke 120 grader nedover i bilen, og røret ned mot inntaksluften. Mål hvor mye av bøtta du får nedi, slik at du har maks lengde ned mot eksisterende rør for kaldluft som kommer fremfra. Kapp til toppen av bøtta slik at du får den nedi akkurat. Ta av eksosopphenget fra 13mm. Sett så på plass bøtta rundt eksosrøret, og fest med bundebånd rundt de grønne festene i bildet over. La slissen som du kappet peke mot ytterskjermen. Sett innpå luftfilteret, og skru det fast igjennom slissen du lagde i sted. Husk som nevn at den skal peke mot ytterskjermen. Sett så eksosovergangen inn i innsugsrøret, og skru det fast. Pass på at bøtta går så mye over inntaksrøret for kaldluft som mulig. Skru fast eksosfestet med 13mm. Fest stabiliseringsventelen med en plastbit og buntebånd. Bilder: Siter Inside every small problem is a large problem struggeling to get out. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Hitman Skrevet Juni 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2009 Ved nærmere ettertanke kan faktisk det jeg refererer til som "stabiliseringsventil" være LMM. Siter Inside every small problem is a large problem struggeling to get out. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselpurke Skrevet Juni 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2009 Ved nærmere ettertanke kan faktisk det jeg refererer til som "stabiliseringsventil" være LMM. 2,6 ABC har ikke LMM :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.