Gå til innhold

For høy CO - hvordan fikse?

Ranger emnet

PK_91

Anbefalte innlegg

Har hatt bilen min på et par kontroller nå, og sliter med for høy CO =/ Er snakk om en 1989 Audi 100, 2.3E (katalysator og innsprut..)

Første måling var på 2,55. Byttet lamba-sonde, neste måling var på 1,50. Byttet til nye plugger og nytt luftfilter, og på neste kontroll var den sørenmeg oppe på 2.50 igjen!

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å få CO-verdiene innenfor godkjent område..?

1989 Audi 100 2.3E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, den var varm når jeg kom dit.. Så det var nok ikke noe problem :-p

Og, en relativt vesentlig ting jeg glemte å nevne - bilen har stått lagret i 5 år! MEN, den er kjørt hardt før jeg begynte med EU-kontroll-styret (typ ca. 5k rpm, konstant i en 10-15 minutter, og generellt hard kjøring i en halvtime-tre kvarter)

1989 Audi 100 2.3E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, co feil tyder på for fet blanding (skjønner overhodet ikke hva dyserens skal ha å si her).

Bilen din har sikkert mekanisk sprut av noe slag, enten så er luftmengde dårlig, eller så må det rett og slett justeres.

e85 o.l (som å introdusere en liten vakumlekkasje i motoren) hjelper deg gjennom EU-kontrollen ja, men er ikke beste løsningen, særlig siden du vil bruke mer bensin og ødelegge katalysatoren din med å kjøre slikt.

Endret av slitenvolvo

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er mekanisk sprut det er snakk om her.. Skal se om jeg finner ut hvor jeg kan koble til feilsignal-leseren (lyspære på 2 ledninger..?) og se om den indikerer noe.

Hvordan kan du stille inn på det a?

Hmm.. Fikk beskjed på verkstedet at katalysatoren var god :p

1989 Audi 100 2.3E

Lenke til kommentar
Del på andre sider