Gå til innhold

Montere 2x 8led lys striper i front på golf 4 i tillegg til kjørelys

Ranger emnet


Chrop

Anbefalte innlegg

Hei, Har bestilt 2x 8ledlys som jeg skal montere i front på min golf 4 1998. Planen var å montere dette sammen med kjørelysene, men spørsmålet er, fra hvilke ledere i front, evt fra innsiden av bilen. Hva er lettest og Har dere en guide eller en kort forklaring på hvordan jeg kan gjøre dette enklest mulig?

 

Ser for meg en parallell kobling, kan lodde og bruke krympestrømpe over kobberet/tinnet dersom dette kreves.

 

Eller er jeg innepå altfor kompliserte tanker, og at det heller finnes en mye lettere metode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Har bestilt 2x 8ledlys som jeg skal montere i front på min golf 4 1998. Planen var å montere dette sammen med kjørelysene, men spørsmålet er, fra hvilke ledere i front, evt fra innsiden av bilen. Hva er lettest og Har dere en guide eller en kort forklaring på hvordan jeg kan gjøre dette enklest mulig?

 

Ser for meg en parallell kobling, kan lodde og bruke krympestrømpe over kobberet/tinnet dersom dette kreves.

 

Eller er jeg innepå altfor kompliserte tanker, og at det heller finnes en mye lettere metode?

 

Enkleste er strømtjuv inn på parklys, men det blir litt jalla. Klipp kabelen til parklys i to, sett på kabelsko, og koble inn LED-lysene med kabelsko inn på en kretsen. Ingen vits med lodding, blir bare rista i filler ;)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits med lodding, blir bare rista i filler ;)

 

Er vel strengt tatt motsatt men... Hvis man lodder (Og gjør det riktig) vil det ikke gå fra hverandre uansett hva du gjør. Kabelsko er en pressforbindelse, noen ganger holder det, andre ganger ikke. Men i dette tilfellet er det sikkert like greit å bare bruke kabelsko, for enkelhetens skyld.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel strengt tatt motsatt men... Hvis man lodder (Og gjør det riktig) vil det ikke gå fra hverandre uansett hva du gjør. Kabelsko er en pressforbindelse, noen ganger holder det, andre ganger ikke. Men i dette tilfellet er det sikkert like greit å bare bruke kabelsko, for enkelhetens skyld.

 

Mener å ha hørt at lodding i bilmiljø etterhvert vil slå sprekker, siden det er så mye vibrasjoner etc... Kabler pleier jo sjeldent å bli bunta fast annenhver centimeter, og får jo da en del bevegelse på seg, og det liker vel ikke loddetinn. Men da har jeg misforstått :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at lodding i bilmiljø etterhvert vil slå sprekker, siden det er så mye vibrasjoner etc... Kabler pleier jo sjeldent å bli bunta fast annenhver centimeter, og får jo da en del bevegelse på seg, og det liker vel ikke loddetinn. Men da har jeg misforstått :)

 

Sant det at det er mye vibrasjoner, men det går heller utover pressforbindelser. Det som er greia med lodding er at man må påføre nok varme lenge nok, da smelter tinnet helt inn i kjernen av lederen. Dette, sammen med bruk av flussmiddel eller loddetinn med flussmiddel, gir en lodding som skal tåle et par verdenskriger :) Hvis man lodder uten nok varme, vil man ofte klare å dra loddeforbindelsen fra hverandre ved å nappe litt i ledningene, men er det skikkelig lodda klarer du ikke det uten at ledningen ryker...

 

Spora litt av her men :D

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det at det er mye vibrasjoner, men det går heller utover pressforbindelser. Det som er greia med lodding er at man må påføre nok varme lenge nok, da smelter tinnet helt inn i kjernen av lederen. Dette, sammen med bruk av flussmiddel eller loddetinn med flussmiddel, gir en lodding som skal tåle et par verdenskriger :) Hvis man lodder uten nok varme, vil man ofte klare å dra loddeforbindelsen fra hverandre ved å nappe litt i ledningene, men er det skikkelig lodda klarer du ikke det uten at ledningen ryker...

 

Spora litt av her men :D

 

Ah, DA forstår jeg! :) Hehe.. eneste erfaring jeg har med lodding er sånne jallaklumper oppå ledninga, som ikke tåler dagslys engang ;) Spørs om jeg må bruke litt mer varme neste gang da :)

 

Men ja, back to topic :P

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så lenge parklysa er på. Og er det en norsk bil med automatiske kjørelys, er parklysa på så lenge bilen går, eller tenninga er på.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så lenge parklysa er på. Og er det en norsk bil med automatiske kjørelys, er parklysa på så lenge bilen går, eller tenninga er på.

 

Ok, er bare at når man setter vrideren i parkys, så slår de andre lysa seg av. Da er jeg med.

 

Dere vet ikke tilfeldigvis hvilken av lederne i pluggen det er? se bildet.

http://webson.no/kristoffer/IMG_1877.JPG

Den har da partall på andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår