Gå til innhold

Slipe ned bil til lakering

Ranger emnet


volvo240_2

Anbefalte innlegg

Har vært litt misfårståelser og bilen min har blitt slipa ned med 180 papir...

 

KAN jeg vannslipe over med 400, 600 osv eller må jeg gå over med 240 papir engang og?

- Volvo 240 GLE (turbo prosjekt)

(-) Fremtidig: volvo 245 som er harry! kleppt og kun dansband &cøntry musikk inni!

 

lakerær å oppretter i bamblebygda rasarlag! og stolt kusetjuv sånn ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke maskin så puser med 400 og vann for hånd :) Men funker jo like greit det å da! :)

- Volvo 240 GLE (turbo prosjekt)

(-) Fremtidig: volvo 245 som er harry! kleppt og kun dansband &cøntry musikk inni!

 

lakerær å oppretter i bamblebygda rasarlag! og stolt kusetjuv sånn ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også! :D

 

400 vått (= 200 tørt) og maskin.

 

Du kan altids bruke en slik: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=424&iItemId=81632

 

Har du sovet i timen du eller?

 

Og en sånn maskin er ikke noe bra å pusse over med, lager fort ujevnheter. Spesielt om man bruker den til å pusse over sparkel når man er ferdig med høvel og grovpapir..

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende svaret står i en annen tråd, men åssen funker dette med vått vs tørt? Hvis våt 400 skal være likt tørr 200.

 

2) Jeg er godt kjent med de ulike profilene, men hva slags enhet er egentlig 50 120 180 240 osv til f.eks 2.000 ? Hva er det tallet angir?

 

3) Og når skal/bør/må-man-ikke bruke våtsliping? På sparkel er vel innlysende (er det det), men hva med bart stål og andre overflater?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at våt 400 er lik tørr 200 blir feil..

 

Men for å svare deg:

 

80, 120, 240, 400 osv står for korning (P). Det er et tall som sier deg hvor mange partikler det er per cm2. Jo mindre korning jo større er også partiklene. Så som du sikkert skjønner er 80 store partikler på en cm2 grovt, og 2000 smååå partikler per cm2 er fint papir.

 

Det er vel ikke noe direkte fasit om nårtid man skal bruke vått og ikke. Men når man har jobbet med litt sånt en stund lærer man seg nårtid man skal bruke vått.

For å ta et eksempel nevner du sparkel, det er en plass man IKKE skal bruke våt-papir. Sparkel trekker vann til seg, og det er aldri en bra sak!

Du nevner også bart metall, hvorfor skal du slipe på bart metall? Om du har en ny metallplate du skal lakke eller noe sånt kan du bruke fiberskiver (Det kan være for grovt for å lakkes på etterpå men), eller bruk tørrpapir (P240 f.eks).

 

På jobb om jeg skal slipe fyller bruker jeg først P400 tørt på maskin, for så å gå over med P800 vått for hand.

1973 Pontiac Firebird

2007 VW Passat 2.0 TDI

[X] 1961 VW Boble

[X]1983 VW Golf MK1 OldSchool

[X]1988 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okay prøvde på panseret i sta fikk det veldig bra synes jeg da riktig nok... hehe Og var mye bedre å slipe med vann synes jeg... :)

- Volvo 240 GLE (turbo prosjekt)

(-) Fremtidig: volvo 245 som er harry! kleppt og kun dansband &cøntry musikk inni!

 

lakerær å oppretter i bamblebygda rasarlag! og stolt kusetjuv sånn ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sovet i timen du eller?

 

Og en sånn maskin er ikke noe bra å pusse over med, lager fort ujevnheter. Spesielt om man bruker den til å pusse over sparkel når man er ferdig med høvel og grovpapir..

 

Jeg lurer på om du ikke sover litt selv her..

 

Ta en titt i data-bladene på de produktene du bruker, der står det hvordan du skal preparere flatene som skal grunnes eller lakkeres. Legg merke til at det står du skal bruke dobbelt så fint papir når du sliper vått som når du sliper tørt. Mener du at et bryne sliper like bra når det er tørt som vått ?

 

 

Nå lurte vel Volvo_240_2 på hvordan han skulle bli kvitt sliperiene, han spurte ikke hvordan han skulle få flatene skimmer fri. Regner med han har tenkt til å sikte bulker og sparkle, etter han har fått bort ripene. Er jo klin umulig å sikte bulker på en bil som er "mattet ned" med P180.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår