Gå til innhold

spørsmål om stiftetenning

Ranger emnet

sikkane

Anbefalte innlegg

Hei, har en gammel fiat med stifte tenning.. har problemer med å få gnist...

jeg har koblet slik her tenning.jpg

stiften er i orden slik at den bare har kontakt med jord da stiften er igjen stengt.. det er vell riktigt?

uansett da jeg prøver å starte den, å slår på tennings låsen blir stiften så varm at den plast saken smelter å det blir kortslutning på stiften.. å da ryker tenninglåsen å.. smelter sammen

er jeg helt på jorde da jeg tar 12v til fordelern? siden den smelter med en gang dvs (20sec med tenning på)

håper noen kan hjelpe, litt dårlig til å forklare men spørr vis det er noe du ikke skjønner :)

MVH Håvard en fortvilet fiat 131 mirafiori eier.

vw passat 88

vw passat syncro 87

fiat marea weekend 1.8 97

Fiat 131 mirafiori 76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart. Coilen skal ha + fra tenning som du har det nå. Men stiften skal kobles til minus på coilen (med kondensatoren også) Slik som du har koblet det nå blir det kortslutning i fordeleren, og coilen står med konstant spenning og kan bli ødelagt.

Det eneste du trenger å gjøre er å flytte den blå ledningen på tegningen din over på minus på coilen, og FJERNE ledningen fra coil til jord.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensatoren er skrudd fast i metall, altså er den jordet og trenger derfor bare en ledning. Kondensatoren er der for å jevne ut spenningstoppene slik at stiften skal holde lenger, blant annet. Sikkert flere grunner også.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider