Gå til innhold

Kjøpt meg bluebird turbo :)

Jorgen

Anbefalte innlegg

Originally posted by SSS

S13 kom ikke med SR motor i Europa, kun i japan.

What are the differences in the cars?

OK, here's where it gets complicated. I'll try and deal with this by market:

Australia

All cars have SR20DET 2.0l DOHC Turbo Engine.

S15:

There are 2 trim levels

Spec-S: Airbag, ABS, Helical LSD (Manual, Viscous on Auto) are standard.

Spec-R: Add Sunroof, side skirts and rear-spoiler.

The Australian-spec cars lose the boost gauge through ADR, the rear wiper was replaced by a high-mount stop light and different exhaust and ECU program explain the differences between 147 and 185KW

Nissan Australia have produced the "GT" Spec Cars. Either a Spec-S or Spec-R may be purchased in GT Trim, and gains the following items:

Japanese Domestic Market rear spoiler

Leather-trimmed seats and steering wheel

Standard wheels in chrome trim

Drilled alloy pedals

Chrome trim for door handles and gearlever surround

"GT" badging (from the R34 Skylines)

S14:

There are 3 trim levels

Limited This is the base car As of June 1997, Driver's Airbag, LSD and A/C are standard

Sport Add ABS, CD-Player, Leather steering wheel & gear knob (manual), rear spoiler

Luxury Add Passenger Airbag, Sunroof, Side skirts, Front spoiler, Front fog lights, Climate Control A/C (until 1999), 6-speaker audio

S13:

Never released in Australia

S12:

Sold as the Gazelle. in XE (luxury) and SGL (standard) trim in either the hatch or coupe shell

Used a twin-pug CA20E engine and either 5-speed manual or 3-speed auto

XE had "electronically adjustable" suspension

New Zealand

S15:

This is the Japanese-specification Spec-R with 186KW and 180Km/h speed limiter still in place.

S14:

This was the export-spec car, and should be identical to the Australian specifications.

S13:

Essentially a UK-spec RPS13

UK

S14:

SR20DET engine used in Japan (turbo models) and Australia. There are two trim levels

Base ABS, Drivers airbag, LSD, Alarm

Touring Add Leather interior, Air Conditioning, Passenger A/B, Add Side skirts and front spoiler.

S13:

Either CA18DET or SR20DET engines depending on time of delivery, using an RPS13 shell.

Europe

S14:

SR20DET engine used in Japan (turbo models) and Australia. Trim levels vary depending on the market.

S13:

Either CA18DET or SR20DET engines depending on time of delivery.

Japan

S15:

Choice of 2.0l normally aspirated (SR20DE) or turbo (SR20DET) engine.

Trim levels have been reduced from 3 in the S14 (J Q and K) to 2 (Spec S & Spec R).

Options included satellite navigation.

S14:

Three grades of car. The J's (basic) Q's (mid-spec) and K's (Turbo). Over the years the car was sold in Japan there were a very large number of options, and trim combinations, so it's hard to track them all. Turbo models had a small 3-gauge cluster under the single-DIN radio which housed boost, oil pressure and voltage gauges. Other options included TV receivers, Satellite navigation, one-way glass and so on.

A small number of S14a shells were sold on the domestic market after the introduction of the S15. These were called a "200SX" There was at least a "Type-X" but I have no hard data on them. (Players of GT2 will recognise this car)

The PS13 180SX is based on the older S13 platform.

USA

S13 and S14:

The car sold in the USA as a 200SX is derived from the Sentra (Pulsar), and is not the same as the rest of the world. The car I am referring to is sold in the USA as a 240SX. It features a normally-aspirated 2.4l KA24DE engine. There are two trim levels

Base 15" Steel wheels

SE/LE 16" Alloy wheels, Fog lamps, Rear spoiler, chrome exhaust tips, A/C

In late 1998 the 240SX and 200SX were withdrawn from sale in the USA pending the release of the 350Z in 2002/3.

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 226
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Bilteknikeren.com

unnskyld at jeg blander meg inn i dette, men motorfester og slikt er til å kunne skrues av :) :D og da er det ikke noe problem lenger, da du kan bruke orginalfestene fra bluebirden.. angående speilvendt, så blir jo det litt dumt skrevet :)

ikke noe speilvendt her nei :) og ikke blir det noe problem med servo, dynamo osv, da disse kan brukes fra den ene til den andre.. festene til girkassa er heller ikke noe problem, men en må montere orginal svinghjul/klutch for å få det til å passe... og selvfølgelig sp blir det en del modifiseringer på ting, men det er jo en del av morroa...

Hmmmm, tror jeg må være enig med deg her lell gut. Blir en del custom rørgang, men det må man jo vente seg.

Uansett så ville jeg valgt en SR20DET motor. Jeg har jo begge, så jeg vet hva som bor i dem.

Nissan 200SX 1996 S14 Midnight Silvia

Noe modifisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld at jeg blander meg inn i dette, men motorfester og slikt er til å kunne skrues av :) :D og da er det ikke noe problem lenger, da du kan bruke orginalfestene fra bluebirden.. angående speilvendt, så blir jo det litt dumt skrevet :)

ikke noe speilvendt her nei :) og ikke blir det noe problem med servo, dynamo osv, da disse kan brukes fra den ene til den andre.. festene til girkassa er heller ikke noe problem, men en må montere orginal svinghjul/klutch for å få det til å passe... og selvfølgelig sp blir det en del modifiseringer på ting, men det er jo en del av morroa...

Se der ja... skjønte ikke hvordan det kunne være speilvendt osv...

Team Bluebird!

Får se hvordan det blir med oppgraderinger... tenkte også å ta en port&polish på kjerra etterhvert i og med at jeg skal inn i blokka uansett. Hehe, kan bli morsomt.

Noen tips om dette?

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SSS

Uansett så ville jeg valgt en SR20DET motor. Jeg har jo begge, så jeg vet hva som bor i dem.

vet hva du mener, men "vi" vil helst ha dette godkjent også :) og en 1,8 turbo mot en 1,8 turbo i bytte er smartere en til en 2,0 turbo ..

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S13:

Essentially a UK-spec RPS13

UK

S13:

Either CA18DET or SR20DET engines depending on time of delivery, using an RPS13 shell.

Europe

S13:

Tror fortsatt ikke S13 er levert med venstreratt og SR motor. At RPS13 er levert i UK med SR motor er ingen hemlighet.

Noe modifisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Hadde den allerede vært typegodkjent i Norge hadde jeg eid en nå. Og jeg eier ikke en sånn.

CA18DET vs. SR20DET - min personlige oppfatning er at CA-motoren er bedre enn SR av følgende tre grunner:

*CA-motoren har blokk i støypejern (tilnærmet uknuselig)

*CA-motoren har mekaniske ventilløftere (tåler mye turtall)

*CA-motore har ingen vippearmer (kammen trykker rett ned på ventilen)

F.eks?

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

Selvfølgelig :)

Sitter bare og drømmer, og for å sjekke om det går an...

Tror ikke jeg hadde turt å hatt mer enn 200 hester på Bluebird'n her i gården. Mister fort styringa bare på de ~180 som er i nå...

Men hadde jo vært riktig konge å hatt en '86 Bluebird som hadde slått amcars på legal street races? :)

Jeg har kjørt lenge med 200 Hk jeg og bilen håndterer det greit. Har nok vært frista til og kjøre mer ladetrykk enn 1,2 bar også.

Nå flytter jeg over T28 turboen fra 200SX'n så får vi se hvordan responsen blir.

Noe modifisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europe

S14:

SR20DET engine used in Japan (turbo models) and Australia. Trim levels vary depending on the market.

S13:

Feil! s13 kom ikke med sr20det i europeiske land med høyrekjøring. sånn er det bare.

edit: faen så fort folk skal skrive i denne tråden da ;)

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet hva du mener, men "vi" vil helst ha dette godkjent også :) og en 1,8 turbo mot en 1,8 turbo i bytte er smartere en til en 2,0 turbo ..

Det kan jo bli en liten sak for biltilsynet det ja. Men mulig er det, som sagt så ville jeg faktisk brukt penegene på å optimaliserer originalmotoren.

Noe modifisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SSS

Jeg har kjørt lenge med 200 Hk jeg og bilen håndterer det greit. Har nok vært frista til og kjøre mer ladetrykk enn 1,2 bar også.

Nå flytter jeg over T28 turboen fra 200SX'n så får vi se hvordan responsen blir.

Ahh, si ifra hvordan det går.

Hva har du gjort på kjerra btw? -> få den opp mot 200hk?

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SSS

Tror fortsatt ikke S13 er levert med venstreratt og SR motor. At RPS13 er levert i UK med SR motor er ingen hemlighet.

hehe :D en S13 er vel en S13 ;) ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SSS

Det kan jo bli en liten sak for biltilsynet det ja. Men mulig er det, som sagt så ville jeg faktisk brukt penegene på å optimaliserer originalmotoren.

Er ihvertfall det jeg kommer til å gjøre... må bare få svarfra deg på den andre posten nå, og høre hvordan du fikk så mye ut av blokka :D

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hawkon: fikk du mailen min??? og fikk du i så fall sett på filene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider