Gå til innhold

Spørsmål om sommerolje.

Ranger emnet

Brede

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en Mercedes 190E, 1988-modell med en 2.0 forgasser-motor.

Jeg skal bytte olje på denne og lurte på hva som passer seg. Denne bilen skal jeg bare ha nå om sommeren, og den brukes mest til langkjøring (dvs. motoren er varm 90% av tida den brukes).

Jeg skal også kjøre bilen til Nederland i sommer (via Tyskland og Autobahn).

Det jeg lurer på er hvilken viskositet jeg bør kjøpe. Har tidligere som regel brukt Biltema 5W50 olje på mine gamle bruktbiler.

Oljetrykkmålern i Mersa står på maks nesten hele tiden untatt på tomgang, så det er oljetrykk i massevis. Bør jeg velge en tynn olje eller en tykk olje?

EDIT: Det skal forresten være en ren sommerolje, skal aldri brukes i minusgrader.

Endret av Brede

1999 Ford F250 m. 2003-2005 lykter og grill

2003 Chevrolet Trailblazer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5w50 fungerer helt fint, samme gjør også 10w40 mineralolje :)

Ok, men hva er best? Tenkte at en tynn olje er bra for da trenger ikke motoren jobbe like hardt for å overkomme tykkelsen på oljen?

Og lavere tall betyr tynnere olje, ikke sant? Så 5W50 er tynnere enn 10W40 når den er kald, men tykkere når den er varm? Hva med 10W30? Blir det for tynt?

1999 Ford F250 m. 2003-2005 lykter og grill

2003 Chevrolet Trailblazer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tynn den er når den er varm ser du av den siste tallkombinasjonen i viskositetsangivelsen. Dess lavere tall dess tynnere. En 5W40-olje er dermed noe tynnere enn en 5w50-olje. Du har rett i at motoren bruker mindre krefter på å pumpe olja dess tynnere den er, men det er viktig at viskositeten er tilpasset motorens konstruksjon med lagerklaringer og dets like.

Du bør derfor begynne med å ta en titt i instruksjonsboka for å se hva slags olje som anbefales. Dersom den kun skal brukes i sommerhalvåret kan du vurdere å gå litt opp i kaldviskositet, men hvorfor stresse med dette? En tilpasset multigradeolje er good shit hele året - også om sommeren - til all normal bruk.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det alle anbefaler er Mobil1, men er mange andre bra oljer, men syntetisk anbefales, oljetrykk ligger på en bra motor på 2,5bar og oppover på tomgang varm, er ikke kritisk før det synker under 1.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mineral - halv eller full syntetisk da? forskjellene på det? hva er best og slikt?

Jeg vil påstå at en syntetisk olje er best til det aller meste, men det finnes selvsagt god syntetisk olje og ikke fullt så god syntetisk olje.

En ren "racingolje" vil ikke nødvendigvis være det beste til daglig bruk, da den ikke inneholder additiver som holder olja lengre frisk osv. I bilsport bytter man uansett olja så ofte at det ikke er nødvendig med slike additiver, mens man har større behov for andre additiver enn man finner i en hverdagsolje.

Mobil 1 er olje av anerkjent kvalitet, og den er vel såvidt jeg husker en ekte PAO-olje.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider