Gå til innhold

4WD Full Time

Ranger emnet


Morten_A

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer dette 4wd systemet på Hiace?Går den normalt ved bakhjulsdrift og kobler inn etter behov?Det står jo Full Time,ville da tro den gikk på 4wd hele tiden.

 

Blei ganske overasket i vinter,var ikke helt som forventet.

Spoler på høyre framdekk og venstre bakdekk.Resten står stille.Dette førte ofte til at jeg satt fast.

 

En av dem stor fordelene med kontenueli 4x4 er når du slepper gassen,bilen vil da bremse (motorbrems) på alle hjul.Hiacen kommer fort med rompa (ikke ABS eller)

 

Hva mener dere?

 

04 Hiace D4D 4WD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke garantere dette 100%, men jeg mener disse har viskose senterdiff, som kobler inn framhjula ved behov. Dette kalles ofte permanent eller "fulltime" 4wd, fordi man slipper å koble den inn manuelt. Disse har ikke sperre på senterdiff, så hvis man mister grep på et framhjul og et bakhjul kan man bli sittende fast. Det er ikke optimalt i alle situasjoner, men ihvertfall tonnevis bedre enn bare bakhjulstrekk når det gjelder framkommelighet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

På min 2010 modell står det klart og tydelig LSD på bakdiffen. Det betyr at det er en diffbrems bak, men om den sperrer alltid en viss % eller om den sperrer når ett bakhjul mister grepet, vet jeg ikke.

 

Har prøvd bilen i diverse situasjoner og må si den klarer det meste. Men den kan bli stående å spinne på ett forhjul og ett bakhjul hvis du kjører deg skikkelig fast.

 

Jeg savner å ha innkobling av 100% sperre bak og 50/50 låsing av senterdiffen. Det skulle vært ekstrautstyr i det minste. Og lavserie!!

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har en viskosekobling i centerdiffen. Det vil si at den drar på alle 4 hele tiden. Mener det er 60/40.

 

Har sperre på center diffen på min og 100% sperre bak og lavserie. Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten tidligere.

 

Når den står fast er det bare å trykke på noen knapper og kjøre videre :)

Volvo 242 x00hk x80nm

Volvo 242 Gr-A 350hk

Volvo 242 Banebil 350hk

Volvo 245 Turbo bruksbil x00hk

http://www.volvo-racing.i2.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår