Gå til innhold

Isofix??

Ranger emnet

OddiS

Anbefalte innlegg

Hei og hopp godtfolk! :) Noen som har peiling på dette med isofix?

Jeg venter barn i august og har kjøpt meg et barnesete. Etter litt om og men fant jeg ut av det ikke var alle biler som hadde isofix feste. Noen som vet om hvilke biler dette er standard i, og om eventuelt det er mulig å mekke til noe så jeg får det inn i min bil? Jeg har en toyota carina 94 mod.

Morgenstund er tull i grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isofix er en kjempemåte å få festet barnesetet i bil på, men dette forutsetter at man har base til bilstolen (rett meg hvis jeg tar feil noen) Base er noe du har stående i bilen permanent som du klikker bilstolen nedi når du setter denne inn. Meget praktisk vil jeg si!

For å sjekke om du har dette på din bil så kjenner du i rommet mellom rygg og sete i baksetet og kjenner etter om di finner to bøyler med ca 30 cm mellomrom. Dette er isofixbøylene som basen skal festes til.

Har du ikke dette så ville jeg stilt meg meget skeptisk til å fikse dette på egenhånd. Enten så er du heldig å få det til korrekt eller så kan ting virkelig gå til h***** hvis ulykken er ute. Det kan man jo ikke ta sjansen på!

Et lite tips til: Hvis du ender opp med å kjøpe bilstol med base til isofix så hold deg LANGT unna emmaljunga firstclass 0+ med base. Der løsner stolen fra basen ved frontkollisjoner over 64km/t. Emmaljunga sier de har rettet opp dette nå, men det stiller jeg meg sterkt tvilende til....

Håper du ble noe klokere :) og lykke til med barnet :)

Mazda 6DE 2,0 Advance +

Volvo S40 1,8 1997 (kjøpe?...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider