Gå til innhold

Problemer med Volvo 740 GLE

Ranger emnet

ajfajadfa

Anbefalte innlegg

Problemene startet med at turtelleren begynte å vingle fra 2 til 0 i slutten av februar, og etter noen turer med vingling, så stoppet etter hvert motoren også, og det tok 5 minutter før jeg fikk gangen på den igjen. Så noen dager senere stoppet bilen fullstendig og var umulig å få gang på videre. Da havnet den på verkstedet første gang.

Da gjorde/”fikset” de følgende:

-Styreenhet, elektronisk tenning, feilsøkt bensin/tenningsysstem

-Skiftet relè bensinpumpe

-Kontrollert pumpetrykk for brensel

-Elektronisk styreenhet

-Kontrollert jordpunkter. Reparert dårlig kontakt til alarm.

Så gikk det tre uker uten problemer, men så begynte turtelleren å vingle igjen, og bilen stoppet opp, og fikk den såvidt videre. I tillegg skjedde det i to tilfeller at jeg kjørte 5-10 meter, og så stoppet den helt opp, før jeg fikk den i gang igjen ca. 5 minutter senere. I tillegg stoppet den i 5 minutter på vei tilbake til verkstedet igjen. Da fjernet de alarmen i tillegg til dette: Avlese/nullstille feilkoder styreenhet, bensinmotor, og kontrollert kontakter på bensinpumpe.

Så har jeg kjørt i ca. 3 uker til uten å ha hatt problemer før i går. Da stoppet bilen etter å ha startet helt fint etter 5 meters rygging. Så tok det 5 minutter før jeg fikk gang på den igjen, men så kjørte jeg videre uten problemer i ca. 5+5+5 minutter med innlagt stopp+start. Det med stopping ved start er det samme som har skjedd før den havnet på verksted gang 1 og før jeg kjørte den tilbake til verkstedet gang 2. Jeg vil derfor tro at det er et problem som ikke er fikset.

Jeg har ikke mye peiling på bil. Men jeg antar at de ikke har fjernet alarmen skikkelig f.eks? Eller at det kan være noe de har sjekket/skrudd fast som tar noen uker (rundt 3-500km kjøring) før det begynner å vakle igjen? Eller at det er noe annet merkelig… Virker jo rart at den kjører helt fint i to-tre uker etter verkstedreparasjon to ganger, for så å lage problemer…

Noen som har peiling på hva som kan være problemet? PS: kan godt være noe helt grunnleggende som de fleste antar at en som har bil skal kunne sjekke selv (som nok olje, batteriet, sikringer etc), men tviler på det, siden det ikke virker slik på måten bilen oppfører seg.

På forhånd takk:m'm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Håper noen svarer denne gangen. Har igjen hatt noen uker uten problemer, før de samme problemene som over dukket opp igjen. (har dog kjørt lite). Denne gangen stoppet også lysene å virke når bilen stoppet. Startet så igjen etter maks 15 sekunder og kjørte hjem, og før jeg skrudde av motoren sjekket jeg om lysene virket. Det gjorde ingen av dem. Så skrudde jeg av motoren og på igjen rett etterpå og vips så virket lysene igjen. Synes dette er ekstremt merkelig. Er det noen som har peiling på hva dette kan være? Virker for meg til å være minst 2 problemer? Tenningslåsen et av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider