tomsen89 Skrevet Juni 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2009 Kjøpte meg en 1988 3000 12v i forrige uke. Er fornøyd med bilen og syns den går bra. Men den bruker veldig mye olje.. Har sjekka under bilen og lekker ingenting.. Har også skiftet oljefilter og pakning. Motoren svetter litt ved to sylindere og ser nesten ut som om det kommer ut av pluggene.. Noen som vet hvorfor dette skjer? Bilen skal vel ikke bruke så mye olje? Siter 1988 - Opel Omega 3000 12v 1968 - Vw Transporter 1600 1987 - Opel Omega 2.0i (Vinterbil) 1985 - Trabant 601 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tord Ivel Skrevet Juni 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2009 kan jo være ventiltettningene er slitt.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2009 Hvor mye olje pr 1000 km? Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RRS Skrevet Juni 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2009 (endret) høres ut som toppakningen. ta en kompresjonstest for å se om det er stempelringene som sviker. hvis ikke er det enkleste å kjøpe et slipesette(inneholder alt av tetninger till toppen) og nye bolter til toppen. så tar du av toppen fra motorn å bytter ut toppakningen og alt av tettninger på toppen. er selfølgelig en omfatende jobb, og krever at man vet hva man driver med. men er den letteste måten å få det tett på. Endret Juni 10, 2009 av RRS Siter 4x Omega A 2x Senator B 1x Century 80" 1x Mazda 323 83" grevling 1x Passat 00" grevling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomsen89 Skrevet Juni 10, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2009 Alle ventiltettningene er skiftet så den bruker mindre enn den gjorde men fortsatt mye.. Tenkte litt på topppakninga for den svetter utenpå den på en måte... Tenkte på å ta komp test, men hvor mye skal kompresjonen være på da? Det er også litt ventiltikking så må vel skifte ventillløftere, men dette gjør vel ikke så bilen bruker olje? Siter 1988 - Opel Omega 3000 12v 1968 - Vw Transporter 1600 1987 - Opel Omega 2.0i (Vinterbil) 1985 - Trabant 601 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tord Ivel Skrevet Juni 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2009 Alle ventiltettningene er skiftet så den bruker mindre enn den gjorde men fortsatt mye.. Tenkte litt på topppakninga for den svetter utenpå den på en måte... Tenkte på å ta komp test, men hvor mye skal kompresjonen være på da? Det er også litt ventiltikking så må vel skifte ventillløftere, men dette gjør vel ikke så bilen bruker olje? er kompen gjevn på alle så er det ok.... visst en eller flere er betydelig lavere så er det noe muffns på gang.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomsen89 Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 Hvis kompresjonen er lik på alle, kan det fortsatt være toppakingen? KAnskje kjekt å skaffe seg haynes manual for der står det kanskje åssen man skifter den? Fylte på 2liter olje for 5 dager siden og har kanskje kjørt 60-70mil så var den tom igjen.. Siter 1988 - Opel Omega 3000 12v 1968 - Vw Transporter 1600 1987 - Opel Omega 2.0i (Vinterbil) 1985 - Trabant 601 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomsen89 Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 Fant ut at den ene pluggen ikke satt ordentlig fast og det spruta olje og kom eksos ut av plugghølet/sylindere... Dette er vel ikke normalt selv om pluggen er litt løs? I tillegg er pluggene hvite med et slags hvitt belegg utapå.. Noen tips?? Siter 1988 - Opel Omega 3000 12v 1968 - Vw Transporter 1600 1987 - Opel Omega 2.0i (Vinterbil) 1985 - Trabant 601 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tord Ivel Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 Hvis kompresjonen er lik på alle, kan det fortsatt være toppakingen? KAnskje kjekt å skaffe seg haynes manual for der står det kanskje åssen man skifter den? Fylte på 2liter olje for 5 dager siden og har kanskje kjørt 60-70mil så var den tom igjen.. tror ikke du skal begynne å skifte toppakning selv visst du ikke vet hva du gjør på.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomsen89 Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 Nei får hjelp av folk som har gjort det før.. Men er det normalt at det spruter olje ut av pluggen? Siter 1988 - Opel Omega 3000 12v 1968 - Vw Transporter 1600 1987 - Opel Omega 2.0i (Vinterbil) 1985 - Trabant 601 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2009 Nei er ikke normalt. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomsen89 Skrevet Juni 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2009 Jaja.. da går det mot skifte av toppakning. Takk for alle svar folkens!:p Siter 1988 - Opel Omega 3000 12v 1968 - Vw Transporter 1600 1987 - Opel Omega 2.0i (Vinterbil) 1985 - Trabant 601 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.