Gå til innhold

Fjærne rust under bilen (hjelp)

Ranger emnet

Skaret

Anbefalte innlegg

Heisann.

Driver å fjærner rust på bilen min under, jeg har pussa ned helt til det ble rent stål.

Rusteter

Forener seg med rusten i en kjemisk forbindelse, bryter ned gammel rust og stopper fortsatt rustdannelse. Egnet også som primer. Strykes på med pensel.

Funker det å ta dette på det rene metallet, og så grunne, og så ha på tectyl ? :)

Takker for alle svar

Kjøretøy: Opel Kadett E 91 Mod, Mazda 626 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, funker det, men ville anbefalt f.eks. owatrol eller lignende oljemedium, istedetfor tectyl. Trenger oftere etterbehandling, men slår du hull på tectylen og får vann bak der da er helvette løs...

Tusen takk :)

men har jeg på owatrol uten på grunningen ? er det flere sorter av owatrol ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander Owatrolen med Arcanol (bengalakkgrunning), så er det bare å påføre etter at du har fjerna rusta (og hatt på rustmelk).

Alltså : Fjærne rust, ha på rustmelk, blande owatrolen med bengalakkgrunning, så påføre den blandingen, og så ferdig ? :)

Og hvor mye owatrol skal jeg blande med bengalakkgrunning ?

Endret av Skaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha et jævlig bra resultat så kan du gjøre slik:

1. Fjerne all rust. Rustomvandler/eter.

2. Vaske over med rødsprit og høytrykkspyler. La tørke GODT.

3. Blande ca 30%+ owatrol med bengalakkgrunning (arcanol)

4. 2 strøk bengalakk blandet med 30%+ owatrol (kjøper du mattsølv bengalakk ser det konge ut)

5. Evt. tectyl tilslutt (da ser det ikke konge ut)

Dette er en del arbeid da, så ingen vits å gjøre dette på en gammel Opel Astra. Da ville jeg bare valgt den enkle varianten:

1. Rusteter. Vask med høytrykkspyler, avfetting.

2. Grunning over der du har fjernet rusta. En god grunning vil være å foretrekke.

3. Owatrol.

Owatrol og bengalakk/bengalakkgrunning (arcanol) fåes kjøpt på byggevareforretninger til en billig penge. Du vil bli overasket over hvor lite du trener for å ta hele undersiden av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha noe som varer lenge, og tåler mye, velg owatrol/arcanol blanding. Men den blandingen tar lang tid, ettersom den krever flere lag(innerst 100% owatrol, og ytterst 100% arcanol), så det letteste er nok bare å kline på litt owatrol. Kommer an på hvor lang tid du vil bruke :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...
Heisann.

Driver å fjærner rust på bilen min under, jeg har pussa ned helt til det ble rent stål.

Rusteter

Forener seg med rusten i en kjemisk forbindelse, bryter ned gammel rust og stopper fortsatt rustdannelse. Egnet også som primer. Strykes på med pensel.

Funker det å ta dette på det rene metallet, og så grunne, og så ha på tectyl ? :)

Takker for alle svar

Neste gang du behandler mot rust prøv produktene på http://www.chemical.no

Enkelt, veldig høy kvalitet og en grei pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider