HomeFunk Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 (endret) Hei hopp allemann :) Har fått(ja FÅTT: 1500kr) oss en slik en 94` 850 SE og den trenger litt kjærlig omsorg frammover. tidligere eier har lånt den ut, så den har fått dårlig med vedlikehold og ettersyn, og dem har vært og pløyd litt grøft med den også, ingenting er bøyd under fanger heldigvis. :iconsm Motor: B5252S(uper) 10V - 2,5L (KM: 295905) :roll: Gir: autolat av en ellerannen type etter den smellen(ref. lett utforkjøring) så må: underdel av fanger byttes - ligger hos tidligere eier skjerm V side foran(døra har ikke fått en skramme) - Ditto blinklysglass fremme på hjørnet, panser er skjevt(men brukelig) nytt "baklokk" til pussermotor V.Side Ellers som mangler på bilen er: Listverk på dør V Side - Tidligere eier mener han har dette liggende Vinge på Bagasjelokk - ditto Bensinlokk - Ligger i bilen Klips til feste av plastlista under lykta - Må skaffes Batteri - har et lånt et nå :thumb har oppdaget div. feil og lignende blandt annet: Trykk i bunnpanne(trykk i påfylling og peilerør) 3 valg: Topppakning,skjev topp eller slitte stempelringer. :deng motoren rister som om den går på 4/5 mulige men går alikevell på alle 5 :m'm: Tikking av motoren (ja jeg kan påstå og si at min motor går som en klokke, den tikker i allefall like bra :roll: ) Hele tenningsanlegg må skiftes(rotor, fordeler, pluggledninger og plugger. dette er hva jeg kommer på nå :) Ting som er gjort: Har rettet forskjerm på en ganske bonde aktig måte :rolleyes: Den hadde ikke lenger den fine buen utover, men heller motsatt. så skrudde av skjermen, la den på golvet, tok på meg finsko (Les: Crocs av typen Limegrønn) og gikk over skjermen ett par ganger :D så var det bare og skru den på plass og ta nermeste rørtang (Heretter kalt Narvikværing(stor i kjeften, ellers ubrukelig) :D ) og bøye inn "valsen" som innerskjermen ligger på :) Ellers så er viskermotor plukket ut på venstre side, pansret har blitt justert opp litt på den ene siden( lå helt nede på lykta og kom ikke i lås), skiftet kassettspilleren( med exstern forsterker(slik en liten sak som ligger inni dashbordet)) og CD veksler, med en Pioneer cd spiller :D Olje og oljefilter ble byttet samme dagen som den ble startet. Så over til noen spørsmål:D : Skifte av topp/topppakning og evt reg. reim med strammer, hvordan og hvor vanskelig er det? hva burde man være OBS på og slikt? har aldri skiftet topppakning alene før, ei heller register. har vært med og sedd litt på det, og slikt. kan skru det meste annet, men når det kommer til reg.reim og topp. da er jeg blank :D Bilen drar til høyre, men ingen ulyder, noen svar på det? Ellers, hvordan er det og få tak i deler til disse bilene, brukte deler? ellers noe som noen mener burde gjøres? Bilder kommer i morgen, når jeg gidder og gå tur med Das Fotoapparatus :boxers Endret Juni 11, 2009 av HomeFunk Siter 79`Volvo 244 Gl [solgt] 87`Volvo 245 Gle [solgt] 88`Saab 900 2.0 Turbo [solgt] 89`Vw Passat 35I [solgt] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Næssen Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 Gleder meg til bilder,hehe:) Høres ut som en grei bruksbil da.hehe Siter Volvo amazon 70 modell. (Langtidsprosjekt) Volvo 240 Turbo. Volvo 240 86 modell. (Delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HomeFunk Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 (endret) Hehe ja for at man fikk den for vrakpanten er ikke ille :D bilder? joda, skal ut med teppetisseren nå straks, da skal jeg vel knipse litt :thumb Endret Juni 11, 2009 av HomeFunk Leif Siter 79`Volvo 244 Gl [solgt] 87`Volvo 245 Gle [solgt] 88`Saab 900 2.0 Turbo [solgt] 89`Vw Passat 35I [solgt] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HomeFunk Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 (endret) Her skal vel vi få noen bilder tenker jeg :) Først bilen :) Teppetisseren :) Fikk ordnet litt i dag: satt på bensinlokk fikset lyktepussermotorhuset venstre side :D identisk med 7 serie lyktepusser, eneste forskjell er staget ut, og festet,utvendig forskjellige nr, men innmat har samme Nr :D 7 serie motor 8 serie motor ferdig Note to self: Skrujærn er skarpt under press :D Grunnen til bytte av lokk på pussermotor har fådd seg en god trøkk, hallparten av festene på lokket var knekt av :) Skjevt panser? værkstedbenken Bilen var opplakkert for 3 år siden, noen må ha jort en dårlig jobb :D Kommentarer er fint :thumb P.S Ja jeg vet bilen er skitten :) men den ser nypolert ut nå, i forhold til når den ble hentet :D Endret Juni 11, 2009 av HomeFunk Alzheimer Siter 79`Volvo 244 Gl [solgt] 87`Volvo 245 Gle [solgt] 88`Saab 900 2.0 Turbo [solgt] 89`Vw Passat 35I [solgt] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sæther Racing Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 1500kr tror vi kan kalle dette et kupp :) Siter Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990 Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo140lover Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 hvorfor ha på lyktepusser? Siter Vovlo For Life. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HomeFunk Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 1500kr tror vi kan kalle dette et kupp :) ja du mener det ja? :D hvorfor ha på lyktepusser? For at alt det elektriske på bilen funker, også lykteviskerne :) så sålenge det funker skal det få være dær :D Siter 79`Volvo 244 Gl [solgt] 87`Volvo 245 Gle [solgt] 88`Saab 900 2.0 Turbo [solgt] 89`Vw Passat 35I [solgt] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo140lover Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 ja du mener det ja? :D For at alt det elektriske på bilen funker, også lykteviskerne :) så sålenge det funker skal det få være dær :D men du plukka det ut for å fikse det:thumb Men skjønner ikke hva du skal med det men^^ Siter Vovlo For Life. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HomeFunk Skrevet Juni 11, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 men du plukka det ut for å fikse det:thumb Men skjønner ikke hva du skal med det men^^ hehe nei egentlig ikke jeg heller, men det skal nå få stå dær ennå :) sålenge det funker å det ikke koster meg penger å ha dem i bruk, så er ikke valget vanskelig :D Siter 79`Volvo 244 Gl [solgt] 87`Volvo 245 Gle [solgt] 88`Saab 900 2.0 Turbo [solgt] 89`Vw Passat 35I [solgt] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo140lover Skrevet Juni 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2009 det med at bilen dra til siden kan bare være noe så lett som hjulkontroll/forstillingskontroll:thumb Siter Vovlo For Life. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HomeFunk Skrevet Juni 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2009 det med at bilen dra til siden kan bare være noe så lett som hjulkontroll/forstillingskontroll:thumb ja har tenkt på det, for har sjekka lufta i dekka, så den er luka ut :) men har noe ubalanse i felger/dekk, rister litt i 80, men når man detter innom 120 en liten tur, så kjennes det ut som det er bare vingene som mangler på takeoff :D Siter 79`Volvo 244 Gl [solgt] 87`Volvo 245 Gle [solgt] 88`Saab 900 2.0 Turbo [solgt] 89`Vw Passat 35I [solgt] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo140lover Skrevet Juni 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2009 oppdate? Siter Vovlo For Life. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HomeFunk Skrevet Juni 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2009 oppdate? hehe nei det er rimelig lite, vurderer og kjøpe en 245 likvogn :) denne bilen trenger en go del kos og kjærlighet, noe som jeg ikke har tid til enda :) men d blir nå litt her å dær så d går frammover, bare litt sakte :P og økonomien er litt sjabby, så bare motor kommer på ca 5 konger for å få i stand :) men alt til sin tid :) er det noen som har en god 10/20V til salgs? som funker? :D helst med ledningsnett, og evt girkasse :D Siter 79`Volvo 244 Gl [solgt] 87`Volvo 245 Gle [solgt] 88`Saab 900 2.0 Turbo [solgt] 89`Vw Passat 35I [solgt] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bakern999 Skrevet Juli 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2009 Hei Funk! Hvordan går det med kjærra? Du nevner at motoren har trykk i bunnpanna, og at du antar at det er pga en skjev topp, slitte stempelringer eller en blåst topp-pakning (eller en kombinasjon). Det kan være en av de du har nevnt, men den vanligste hovedårsaken til trykk i veivhuset (lett gjenkjennelig på at det kommer røyk/trykk ut av peilehull/oljepåfyllingslokk/generell svetting) er at folk ikke har tatt vare på en vesentlig del av motoren, nemlig oiljeskiller-anordningen m/flammefelle og slanger. Når denne anordningen går tett (hvilket den gjør hvis man ikke etterser den og/eller slurver med oljeskift og vedlikehold generelt) får man trykk i veivhuset. Dette trykket vil i sin tur føre til at praktisk talt hva som helst kan gå galt, avhengig av hvor mye trykk som oppstår. - lekkasjer/svetting fra bunnpanne (og alle andre plasser hvor motoren kan svette) - topp-pakning blåses og begynner å lekke - slagg føres inn i innsugsmanifolden (via flammefella) og fører til tiltetninger og forurensning av spjeldhus og innsug generelt. - dette fører igjen ofte til at luftehullene fra tomgangsventilen går helt tette og gjør at bilen av og til ikke vil gå på tomgang eller er tungstartet (man må kanskje gi den litt pådrag for å koble fra tomgangsventilen og få motoren i gang). - all dritten som forbrennes i sylinderne pga lekk topp-pakning/dritt i innsug vil over tid kunne føre til at stempelringer slites ut og/eller setter seg fast i sporene sine. - når en motor får lov til å forfalle, lekke og brenne olje lenge nok vil det gå utover katalysator, oksygensensorer etc og på slutten av dagen eventuelle utslippstester på EU-kontroll. - alt det ovenfornevnte er bagateller i forhold til at hovedpakninga på veivakslingen (på girkasse-siden) kan begynne å lekke. Pakninga er rimelig, men det er en ganske stor jobb å få byttet den ut. Jeg hadde med glede gjort alt det ovennevnte for å få bilen opp og gå, men helst ikke det siste punktet, som er litt pain in the ass og krever god tid og kurant verktøy og utstyr. Poenget er at du må huske på oljeskilleren hvis du bestemmer deg for å gi motoren en overhaling - hvis ikke risikerer du å utelukkende reparere symptomer. De gode nyhetene: Du sier at du er litt usikker på skruing på denne motoren. Det er det ingen grunn til, da motoren er lett å hanskes med og delene rimelige og lett tilgjengelige både brukt og ny. En kurant sak er at du kan reparere alt nevnt ovenfor (untatt pakninga på veivakslingen med mindre jeg tar feil) med motoren stående i bilen. Bunnpanna er lett å ta ut på denne bilen da man ikke trenger å demontere travers eller lignende for å komme til (noen servoledninger må løsnes og bøyes til side, det er stort sett alt). Jeg vil råde deg til å først og fremst ta en nøye titt på motoren og få den opp og gå slik at du vet at bilen vil kunne ha en bruksverdi. Tenningsdeler, karosseri, lister, viskermotorer og alt annet er helt uviktig i forhold, da de alle er ting du kan ta som det passer seg med tid og lommebok. Dersom du trenger instruksjoner, illustrasjoner, boltmomentoversikt eller noe som helst i forbindelse med eventuell overhaling av motoren er det bare å sende meg en PM så skal jeg hjelpe deg så godt som jeg kan. Start med å skru ut pluggene og se etter tegn til forurensning. Kjør ned en lang, bratt bakke med motoren hvilende i gir uten å røre gassen. Når du kommer til bunnen av bakken gir du bunn gass og ser om det kommer ut blårøyk fra eksosen. I så fall må nok ventiltetningene skiftes. Det er viktig at motoren får litt turtall når du ruller ned bakken (3000-4000 rpm), dette for å bygge opp oljetrykket i toppen/kamhuset. Ser du noe blårøyk på høyt turtall? Lykke til videre med kjærra, det blir artig og lærerikt å reparere den :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.