Gå til innhold

Noen personlige tips for Audi A6

Ranger emnet


|Hitman

Anbefalte innlegg

Hei,

 

etter innkjøpet av min 2.6 V6 ABC VA6 med automat i fjor har jeg kommet over endel informasjon etterhvert som jeg tenkte jeg kanskje skulle skrive ned så andre som også trenger info har det tilgjengelig en annen gang. Jeg skal ikke legge skjul på at som hjemmesnekker, hjemmemekker og DIY-mann, så elsker jeg Clas-Ohslon, Biltema, Byggmax, XL bygg og Veng.

Før jeg kjøper bil sjekker jeg alltid at deler kan skaffes hos Veng eller Biltema :P

 

Jeg begynner med oljer og motorrens.

Når jeg kjøpte bilen hadde den rullet 292km. Hjulstillingen var feil, forrige eier hadde teipet fast høyre speil med signalGUL(!!!!) trådteip og eksosanlegget var lekk.

Men motoren gikk som en klokke. Det var ingen lekkasjer, og den brukte ikke olje.

Når man kjøper ny bil må man alltid skifte olje med en gang, da man ikke aner hvem som har hatt bilen før. Jeg skifter alltid olje hver 8000km, nytt filter hver 16000.

Da jeg tok av toppdekslene, var begge to svarte innvendig, med mye avleiringer i rørene til toppdekselluftingen. Jeg benytter av prinsipp ALDRI motorrens, da oljen du får i dag er tilsatt så mye additives så dette er rett og slett dyr humbug.

Bytt heller olje oftere!

 

Jeg har kjørt med Biltema olje, Thorsov (husker ikke merke, noe nederlansk) Olje, Fina, Castrol og Shell på alle mine biler, og ærlig talt merker jeg ikke noe forskjell på bilene.

På A6n har jeg konsekvent kjørt med Biltema 5W40 fullsyntet, uten problemer. Jeg er nå på oljeskift nr 4 dette året og filter nr 2 (også fra 'tema), og alt svart i motoren er borte. Målestikken som man ikke så om det stod Max eller Min på pga svart gammel olje, er oransje og som ny. Jeg har fortsatt ikke noe oljeforbruk eller lekkasjer, og ingen ulyd.

 

Så hvordan holde en motor ren og fin? Bytt olje ofte! Og kjør bilen god og varm hver kjøretur om mulig. Dette er billig og god forsikring.

Biltema er forresten ny Statoilolje, og ikke gjenvunnet som mange mener.

Kvaliteten fyller også stort sett alle nødvendige krav. Jeg skal ikke debatere ytterligere rundt dette da mange mener de får ventilklakk, motorhavari, soting i motoren etc, men da er dette spesialtilfeller hvor andre oljer UNNTATT ett spesielt merke/type ville resultert i det samme. Min bil har nå runnet 304k uten ventilklakk eller andre problemer. Tidligere testet på Audi 80, BMW E30, Mitsubishi Galant (Mitt livs største mistake!).

 

Jeg har også Biltema semisynt ATF olje på kassen, og det går som en drøm fortsatt, 1 måned etter.

 

 

Ventil/generell klakking ved oppstart på AFC/AAH/ABC:

Har du klakking på din bil kun ved oppstart, og gjerne litt høylytt klakking? Gjerne etter oljeskift?

På 2.6 og 2.8 sitter det ventiler i hvert topplokk som skal sørge for at oljen ikke renner ut av ventilene og toppen når du stopper bilen.

Med tiden blir disse slitt som med alt annet, og holder ikke på oljen godt nok. Det tar derfor litt tid å fylle ventilene ved hver start, og det gir seg raskere om man gir litt gass og får opp oljetrykket raskt.

 

Dette skjer ofte etter oljeskift da de kan sitte fast/være trege pga forurensninger/tidligere dårlig oljeskiftrutine, og kommer løs når ny, deilig olje kommer til. De referes til som Check Valves på denne siden: her

De kan byttes ut. Er tikkingen der hele tiden, er det mest sannsynlig ventilløfterene dine som er gåene.

Den siden over har også mange andre bra tips og info.

 

 

Slakk/for mye feedback på styringen:

Har du problemer at om du skulle treffe et hull i veien eller et kumlokk, så flekkes rattet mot det hjulet som treffer hullet?

Dette KAN stilles litt.

Først må du sjekke at det faktisk ikke er gående endelett, bærebro nede, foringer, dempere, for lite olje i servo eller dårlige dekk.

Om alt dette er sjekket, så har du en 10mm skrue på styresnekka som du kan vri medurs for å stramme denne feedbacken og få en "fastere styring"

 

Se her

 

Denne siden har også mange andre bra tips.

 

 

Mulig jeg kommer på mer etterhvert.

 

/Hit

Endret av |Hitman

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra Hitman.. :)

 

edit:

Måtte bare ut for å prøve den stramminga du nevner.

 

Bilen min har brukt å spore forferdelig og virke litt "lealaus" på styringa.

Etter å ha stramma litt over 1/8dels runde på nevnte skrue, ble det jammen andre boller gitt.

Sporer nesten ikke og virker mye fastere i fronten nå faktisk.

 

:-)

Endret av Granada Håkon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei Hitman! Kjempeflott at du deler din viten med oss andre! :)

Jeg har akkurat samme bil som deg, og tenkte å bytte olje nå. Kort og simpelt spm, hvor mye olje skal på bilen?

Kan sjekke selv i manualen som ligger i hanskerommet, men bilen står borte noen dager nå og jeg fant ikke noe informasjon på nettet.

Har forresten 3 sekunder klakking ved oppstart av bilen, men går deretter som en drøm.

Er det en vanskelig og dyr affære å bytte disse ventilene du refererer til?

 

 

EDIT: Fant ut mengden olje. 5 ltr!

Endret av erikaak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

5liter er når den er heelt tom og med nytt filter. Med nytt filter går det på normalt 4-4.5 liter de gangene jeg har sjekket, så husk å sjekk målepinnen når du har runnet 4 liter så du ikke får for mye.

 

Jeg har faktisk ikke tittet alt for nærme på de enda, men de ser ut til å være festet med 10mm. Men dine symptomer er helt normale for vanlige hydrauliske løftere, det tar ofte litt tid før det blir nok olje i løfterene.

 

Klakkingen pga de sperreventilene som nevnes varer i over minuttet om de er gåene på din bil :-)

 

Så det er bare tut og kjør! :)

 

/L

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår