Gå til innhold

EU etterkontroll pga. manglende dokumentasjon, har jeg en fordel her?

Ranger emnet

Espein

Anbefalte innlegg

Hei.

Har hatt min Volvo 740 TIC på kontroll.

Fikk en 2'er feil som het følgende: Manglende dokumentasjon på senkefjører.

Dette fikk jeg fordi jeg verken hadde TUV papir eller vognkortet.

Har nå skaffet TUV papirene, men har ikke lyst til Biltilsynet for å godkjenne det.

Har hatt den på etterkontroll pga. skifting av noen bremserør etc., men de sa jeg ikke fikk skilt før jeg hadde vist den hos biltilsynet, OM det ikke stod i vognkortet att jeg hadde senkefjører. Det gjør det ikke.

Men feilen var jo bare manglende dokumentasjon (noe jeg har skaffet og alt stemmer), kan de KREVE av meg å se vognkortet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da ikke så mye stress å dra på BT for å få det godkjent.. Du trenger dokumentasjon (TUV), samt lysjustering og 4-hjulskontroll.. Så betaler du en liten sum for visning, og får alt godkjent i vognkortet.. Så drar du på etterkontroll, får bilen godkjent å henter ut skiltene.. :)

Enten det, eller så monterer du bare org. fjærer, drar på etterkontroll, får skilt, monterer senkesettet hjemme, tut å kjør.. :)

Jeg har gjort det siste alternativet selv.. Kjørt i 2 år slik jeg..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med et annet verksted nå.

Han sa jeg kunne bare komme lørdag med bilen og papirene.

Om det var greit ble bilen godkjent.

Er det så enkelt? :)

Nei, det er ikke så enkelt. Senkesettet skal være skrevet inn i vognkortet ellers blir det en 2-er feil. Blir du stoppet i teknisk kontroll uten at senkesettet ditt er skrevet inn i vognkortet må du på etterkontroll igjen.

Det lønner seg uansett å ta en hjulstillingskontroll om du har senket bilen -og da er det jo ikke noe stress å godkjenne senkesettet hos biltilsynet heller?

Forøvrig kan det jo hende at de (verkstedet du pratet med) godkjenner bilen din med senkesett uten at det er skrevet inn i vognkortet, men det har de ikke "lov" til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ganske lærerik historie:

Jeg kjøpte min audi 80 med senkesett i 2003.

Ble stoppet i kontroll samme dag.

Måtte da få bilen godkjent med senkesett, fant ut at det var best å vise bilen med originalfjærer.

Etter kontroll satte jeg på senkesettet igjen.

På hver EU kontroll gjentok historien seg.

Så flytta jeg sørover, og måtte på kontroll igjen.

Org.fjærene hadde jeg rota bort.

Spurte dama på BT hva som skulle til for å få bilen godkjent med senkesettet, da svarte hun at hun måtte skrive ut nytt vognkort (!)

Bilen var godkjent senket, det sto bare ikke i vognkortet, bare i databasen. Hvordan de kan rote slik, det skjønner jeg ikke.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller dra til verkstedet jeg snakka med, vise TUV papirene og få fjernet feilen.

På dokumentet fra forige kontroll står det "mangler dokumentasjon" og hos Vegvesnet står det "punkt 5.3 : fjærer/luftbelger 2'er feil...

Tror det ordner seg, kan gi ett svar lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller dra til verkstedet jeg snakka med, vise TUV papirene og få fjernet feilen.

På dokumentet fra forige kontroll står det "mangler dokumentasjon" og hos Vegvesnet står det "punkt 5.3 : fjærer/luftbelger 2'er feil...

Tror det ordner seg, kan gi ett svar lørdag.

Hvis verkstedet godkjenner bilen med bare godkjenningspapirene på senkesettet og du blir stoppet i kontroll på vei fra dem, mister de retten til å foreta EU-godkjenninger, så de er ikke så smarte om de godtar det......

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som har tatt denne pkk har nok glimset litt med sitt fravær da dette skal oppføres på punkt 9, forevisning for trafikkstasjon.

Så kan man jo spørre seg hva de mener på pnkt 5.3 -mangler dokumentasjon. Mangler tüv? eller mangler at det er ført inn i vognkort. Dette kan misstolkes. Om verkstedet du skal besøke ser at du har tüv papirer kan det jo tolkes at du har dokumentasjon på senkesett. Så de vil ikke bli hengt av den grunn om de godkjenner dette punktet.

Har sett flere verksted som bruker pnkt 5.3 som 2`r feil på senking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider