Gå til innhold

slark i forstilling..Hjelp

Ranger emnet


dyrhaug

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hører en dunk lyd (slark) i det jeg kjører f.eks mot en fartsdumt. Hører også slark ved stillstand når rattet vris høyre/venstre.

Om jeg tar tak i demperen eller hjulet kjenner og hører jeg en slark.

 

Har nettopp byttet hjullager og ytre endeledd.

 

Hva kan dette være?

 

Takker for all hjelp!

 

PS! Noen tips til forstillingskontroll fran/bak i Bergen? Pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ganske enkelt egentlig....

 

du trenger fjærklemmer fra biltema e.l..

 

gjerne muttertrekker for å løsne mutteren i toppen av dempern...eller så kan du kjøpe deg spesialverktøy for VAG på biltema... åsså fastnøkkel...kommer ikke på størrelsen men rundt 21 lr 22mm.. evnt komm om du bruker muttertrekker...

 

løsne umbrakoskruen til lenkearma som stabstaget er festa til bærearmen med...

 

åsså løsner du bolten nederst hvor dempern er festa..

løsne så demperen i nerkant... må muligens bruke hammer for å slå litt på navet ved dempern om den har festa seg litt neddi hullet hvor den er klemt fast...

 

når den er løs løsner du mutteren i toppen av dempern og tar ut hele greia..

 

så klemmer spenner du fast fjærklemmene på fjæra slik at den er nesten løs på demperen.. åsså løsner du den mutteren som ligger nedi den store gummiklompen i toppen av dempern... under den gummiklumpen ligger fjerbeinsalgeret.. men bytt både lageret og gummien.. det er ett komplett sett så...

 

så tar du av gummien og lageret..setter på det nye lageret så den gummien åsså skrur du på mutteren i toppen av gummien åsså monterer du den på bilen... kan være greit å være 2 når man driver med dette.. spesielt når du skal ut og inn med demperen for greit om noen presser ned brua til deg så du får smetta på plass demperen i bunn eller presse den ned for å løsne demperen.

 

lykke til....

 

håper du skjønte noe av dette... om ikke så bare spørr.. har vært ut med dette mange ganger:P hehe....

 

du ser det ganske fort når du begynner da...

 

men husk å løsne i bunn når du skal ta ut dempern.. lettere å få pressa ned armen slik at dempern løsner i nerkant først....

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg endelig fått byttet fjærbeinslagret etter mekking i helga.

Det var det som var gåent og lyden er nå borte :)

 

Det var nesten like enkelt som det du beskrev på den ene siden men mye verre på den andre siden det ikke går ann å få spindelhuset (eller hva det heter) like langt ned. Ble litt arbeid, men løste seg til slutt. :)

 

Takker for all informasjon og hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår