Gå til innhold

Bensinforbruk på min 2000 Octavia 1U 2.0

Ranger emnet

KræzPræz

Anbefalte innlegg

• 5 months later...
fiks bilen din. mål forbruket ditt på nytt å skriv hva du lærte..

Byttet bakre lambdasonde her i august en gang, og siden den gang har forbruket gått opp ikke ned. Riktignok har avstanden til jobb gått fra 10km til 5km så det kanskje er mer "småkjøring".

Syntes likevel at det er noe høyt forbruk på bilen.

Noen som har tips til hva som kan undersøkes/sjekkes? Hva bør en 2000 2.0GLX bruke på milen?

Legger ved deler av oversikten, (lambda byttet i august)

Dato ----------- Liter pr mil

12.jun ----------- 0,97

20.jun ----------- 0,86

23.jun ----------- 0,82

23.jun ----------- 0,84

04.jul ----------- 0,75

14.jul ----------- 0,74

27.jul ----------- 0,83

31.jul ----------- 0,87

03.aug ----------- 0,73

15.aug ----------- 0,94

01.sep ----------- 1,01

11.sep ----------- 0,92

18.sep ----------- 0,80

02.okt ----------- 1,11

16.okt ----------- 1,08

07.nov ----------- 1,11

15.nov ----------- 0,93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes forbruket ditt virker ganske normalt. det er jo til syvende og sist avhengi av din kjørestil. småkjøring er sjelden bra for forbruket..

Med tur-retur jobb. og litt småkjøring. max 2 mil hver gang. ligger min 2005 1.9 tdi. på 0.6-0.8 i snitt. nå trår jo jeg på en del å er sjelden sist ut av lyskryssene. men så fortd et er snakk om skikkleig langkjøring. 10++ mil. havner jeg under 0.5 med god margin...

hva bruker din på langkjøring?

Hva med åskifte luftfilter? kont luftmassemåler?

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker for 2 år siden. da kjhørte jeg hjem ei venninde som nettopp hadde tatt silokon. 425g under musklene i hver pupp :P(for de med litt peiling er det jævla mye. og under musklene er sinnsykt vondt.) og stedene man får den slags utført kaster deg jo nesten ut døra så fort de har sydd igjen.

Men for å komme til poenget ang kjørestil og forbruk.

På turen til dit. den dagen. 5 mil. forbruk på kjørecomputer. 0.61 da tråkket jeg på litt og lå jevnt litt for fort på motorveien.

Da jeg skulle tilbake. hadde jeg ventet såpass lenge på henne at den hadde nullet seg igjen og bilen blitt kald. så det ble ny måling. pga hennes smerter i alt som het. akselerasjonskrefter bremsing. g krefter i sving. dumper ALT av bevegelser utover jevn flyt forover. måtte jeg kjøre sinnsykt pent og samme turen tilbake. forbruk 0.44 på AKKURATT samme vei. men anen kjørestil. Dette var min gamle 1.9 tdi 90hk octavia med KRC boks. Og desverre for henne ganske stive sachs dempere.

Kjører også ofte Oslo-Vinstra og motsatt og Oslo-Valdres og motsatt med nye octaviaen min.. og en 10km/t økning i snittfart og litt mer agrisivitet mot sinkene foran fører fort til 0.15-0.20 mer på mila.. så skal ikke så mye til...

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også kanskje mer sammenlignbart med bilen til trådstarter. en 96 opel omega 2.016v 136hk med alt utstyr. noe tung bil. ca 1600kg om jeg ikke husker feil. Denne var helt KONGE på langkjøring. la seg fint på lav 0.7 på langkjøring. med klimaanlegg ALTID på og 17" hjul med 235 bak. Noe jeg syntes er akseptabelt for stor tung bil med bensin.

Men derimot på bykjøring til og ifra jobb. Kom ALDRI under 1 liter på mila. noen uker så ille som 1,3 på bykjøringen..

Nå var riktignok EcoTec motoren til opel en utrolig gjerrig motor.

2.0 8v som du har i din bil til VW er den gamle passatmotoren. og er en gammel konstruksjon. så litt ligger der... men er forbruket du har oppgitt med blandet kjøring er det ikke så verst

2012 octavia 2.0 tsi RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider