Gå til innhold

Statens Vegvesen Trondheim har tatt i bruk dynobenk

Ranger emnet


vidder

Anbefalte innlegg

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser for meg hvor dette bærer.. Alle gamle biler blir tvunget vekk snart, og alle nye biler blir presset inn i et avgiftshjørne som ikke ligner grisen.. Vi taper uansett hva vi gjør.

 

Jeg velger å kjøre gammel bil så lenge som mulig, men ser for meg at de snart får satt en permanent stopper for den muligheten også..

 

x2, som om vi ikke er store nok samfunnstapere fra før av, så skal vi nå presses til å bli sånne miljøtapere. Får jeg økonomi og arbeidsmuligheter, blir det takk og farvel til kommunistene her til lands.. Jeg føler meg rimelig maskulin ved å cruise i gata med en el-bil liksom, snart blir vi vel påtvunget glatt sleik og strikker i buksa. Degenereringen er godt i gang ja!

 

Jeg har virkelig prøvd å se EN positiv ting i flere måneder som har blitt gjort, men kan rett og slett ikke finne det. Altså bilinteresserte skal ikke få være det.. bare preteksten at det blir mer svevestøv av å chippe en bil, sier jo litt om nivået på gjengen som uttaler seg om dette.

Endret av merce-123

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare en ting å gjøre da, om man skal trimme så må man dra det så langt ut at rulla dems ikke klarer det og tar kvelden.

 

Jeg regner med at alt av skader, slitasje og bensin ikke dekkes om man har alt på stell. Må vel gå igjennom advokat og/eller media da.

 

Noen som vet hvor nøyaktig rulla dems er forresten? Har jo selv opplevd at samme rulle har rulla 80 HK forskjell, 2 tester på rad.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel holdt meg unna her med firma-nicket, men skitt au...

Får jeg økonomi og arbeidsmuligheter, blir det takk og farvel til kommunistene her til lands..
Litt lei av å se denne her til stadighet... jeg ser du bruker dette som et bilde på situasjonen, men de rød-grønnes politikk er milevis fra noe kommunisme, bare så det er sagt. Med NKP ved roret ville nok denne dyno'en vært unødvendig.
Det betyr i praksis at de personene som blir tatt med relativt nye biler og ganske store effektøkninger må betale for en økt effekt som dem ikke får beholde hvis bilen lovlig skal ha skilter.

Interessant vinkling det der ja... effektavgiften slår inn ved registrering av bilen, og ved en tvungen avregistring fordi bilens målte effekt ikke stemmer overens med normert effekt for den bilen, burde ikke avgiften slå inn før bilen ble registrert på nytt med ny effekt. Dessuten burde kanskje myndighetene også (etter min korttenkte tolkning her) da bevise at den dynomålte effekten var der når bilen ble avgiftsberegnet ved 1.gangs registrering, altså at det ble unndratt avgift den gang da for å ilegge en avgiftsøkning og ikke minst en bot nå.

 

Man kan av dette også utlede at eiere av den mye omtalte Nissan X-trail automat faktisk vil ha lov til å trimme motoren for å komme opp i normert effekt. Dét vil nok også gjelde en rekke andre biler, især med automat, da drivhjulseffekten som regel er noe helt annet enn svinghjulseffekten, som jo er den effektavgiften er beregnet etter idag. Dermed blir det for nye biler én effekt som benyttes ved avgiftsberegning, mens det for tilfeldig utvalgte biler vil kunne benyttes en annen effekt for eventuell etterberegning av for høy effekt. At man således ikke iverksetter tilbakebetaling av innbetalt effektavgift v/1.gangs registrering og nedjustering av effekt i vognkort av en gitt bil med dynomålt effekt under normert effekt er høyst betenkelig juridisk sett.

 

At man idet hele tatt benytter to måter å beregne bilens effekt på ved avgiftsberegning er særdeles ugreit, med innføring av denne dynorulla i avgiftssystemet impliserer det at alle biler som skal 1.gangs registreres i Norge må avgiftsberegnes effektmessig sett etter drivhjulseffekt og ikke svinghjulseffekt slik det er i dag. Om dynorullen ikke anses egnet som normsetter ang. én bilmodell pga. variasjoner i målt resultat (ser dette kan variere stort pga. ytre variabler), skal den heller ikke kunne benyttes ved feltmålinger som deretter blir brukt som grunnlag for avgiftsberegning.

 

Kunne vært interessant om noen som nå skal importere og registrere en bil til Norge forlanger drivhjulseffekten som norm ved avgiftsberegning og ikke oppgitt svinghjulseffekt, vil gjerne se den skriftlige reaksjonen fra Tollvesenet på et slikt forlangende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lei av å se denne her til stadighet... jeg ser du bruker dette som et bilde på situasjonen, men de rød-grønnes politikk er milevis fra noe kommunisme, bare så det er sagt. Med NKP ved roret ville nok denne dyno'en vært unødvendig.

 

Takk.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

transmedia er inne på et vensentlig punkt i første avsnitt.. det han skisserer blir omtrent det samme som og hogge en bil før årsskifte for så og måtte betale årsavgift for neste år..

 

jeg stiler et lite spørsmål om hvorvid de kan kreve en avgift på noe som da først blir avskiltet pga av feil og mangler..(effekt) Og som i tileggg ikke kommer til og bli lovlig etter at avgiften er betalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrur av motoren, hopper nedi panseret for "dette har skjedd før" og napper av en slange. Ser de at slangen er av poengterer du at dette er problemet.

 

Om man klarer å holde hodet så kaldt er en annen sak :P

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg hadde originalt opsett på impreza`n sin hvis han ikke trådde gassen i bunn med samme han vrei på tenninga.

Først da ble verstingprogrammet på dataspruten aktivert =)

 

Han bygger en volvo med helt OK opsett nå.

Man må gjøre noe rart med den også hvis man skal få noe særlig mere enn 200hk.

Har vel bortimot 400hk når man gjør de rette tinga med samme man aktiverer tenninga.

Han lager det sånn i tilfelle BT har lyst til å ta bilen i nermere ettersyn =)

 

 

Elektronisk styrt wastegate med bryter i hanskerommet eller under passasjersetet er vel også en mulighet.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, MANGE er på treff ja. Der de plukket ut folk ned okstadbakken kom jeg i går, men kjørte av rett før for jeg skulle innom en plass. Jeg hadde blitt vanvittig irritert om de hadde skulle kjøre bilen min på ei sånn jævla rulle. Liker ikke det der, iallefall de som sansynligvis har lite erfaring rundt det.

 

Bilen min er orginal den og trenger ikke stå å ruse på ei sånn rulle for å finne ut av det. Skulle hatt erstatning de som kjører orginalt og blir tvunget på den der. Man plukker ikke ut tilfeldige i butikken for å beskylde dem for å stjele heller, basert på utseende.

 

"Sjåføren hadde da måtte kjøre bilen videre til trafikkstasjonen med en betjent, som skulle sikre at han ikke justerte ned motoreffekten. "

 

Hva i huleste mener de med det?

 

Nesten så jeg skulle ønske jeg ble stoppet nå, så jeg har kunnet slått meg skikkelig vrang der nede.

 

Veldig enig med det du sier der.

 

 

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1338718.ece

 

en liten videosnutt om det her.

Endret av wildstyle

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår