Gå til innhold

16V motor i 242?

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå trenger jeg litt hjelp fra Volvo guruer her da jeg er grønn.

Lurer litt på Volvo 16V motor.

 

1. Hvilke biler finner man disse motorene i, og hvordan er det å putte disse i en 242? Modifikasjoner?

 

2. Har forstått det slik at en 2.0 motor kom med turbo originalt mens 2.3 ikke gjorde det. Hvor mye hester finner man i turbomotoren, og hvor mye er det mulig å hente ut av denne på nogenlunde original innmat? Hva bør gjøres for et fornuftig effektuttak?

 

3. Hvor leter man opp disse motorene, og hva ligger de på i pris gjennomsnittelig?

 

4. Hva er motorkodene på disse 16V motorene?

 

Håper noen vil hjelpe en som er grønn på Volvo :)

 

Mvh

Lars

 

 

TTR.jpg

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorkodene er b204f=2 liter med 4 ventiler på hver sylinder, og b234f=2.3liter

 

du finner motorene i bla 740 GLT og 940 GLT

 

Motorene finner du bla her på bilforumet, eller så er det noe på volvoforumet, di ligger i ein pris fra ca 6-8000kr

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei igjen!

Takk for svar...

 

Er det sånn at man kan bygge om en B23 til 16V? Passer 16V toppen rett på B23 blokka (8V motor)?

Ser det ligger en del topper i Sverige bl.a... hva trenger man i tillegg?

Og, om man skal rettstille motoren, får man kjøpt noen fabrikerte motorfester til dette, eller må man lage selv?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går å bygge om en B23/B230 til 16V, må maskinere stempel eller bytte.

Lettere med tanke på alle balanseaksler og dritt som er på B234F motorene, reimhjul og løpehjul til store gullmedaljen på de.

Må få til en vettig combo på regreim/strammehjulfronten bare, men det er mange som har løst problemet før så ingen vits i å finne opp kruttet på nytt.

 

Ang rettstilling så kan du lage motorfester selv men trenger clutchhus fra 75mod 240 som kom med B20 og m45 kasse.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår