Gå til innhold

temperatur/bensinmåler(delvis løst)

Ranger emnet


hodetunderarmen

Anbefalte innlegg

har en 2,3 som ikke vil opp i temperatur. lar jeg den gå på tomgang lenge så stiger temperaturen til 90 grader, og vifta starter som normalt, og tempen faller. Men når jeg kjører så detter tempen til 50-60 grader. temperaturføler og termostat er byttet. tenkte kanskje termostaten var satt feil vei men den passet bare en vei. noen tips?

 

bensinmåleren går litt opp å ned allt etter humeret virker det sånn, stoler ikke på den i alle fall, noeen tips?

Endret av hodetunderarmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp.måler og bensinmåler er de eneste målerene i bilen som får tilførsel fra en konstanspenningsregulator, da på 10V. Dette for at endret ladespenning e.l. ikke skal ha innvirkning på disse målerene. Om de går opp og ned med turtallet så er nok regulatoren defekt.

Husk at bensinmåleren (i tanken) går opp i høyresvinger og ned i venstresvinger. Helt normalt.

 

Til hodetunderarmen. De symptomene du beskriver er typisk for defekt termostat. Når de ryker åpner de for tidlig eller står åpne hele tiden, derfor for lav temp under kjøring og normal temp når du står i ro på tomgang. Kjøpte du den på Biltema? Kjøp originaldeler ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå blinker temperaturlampa i dashbordet også(blinker uansett temperatur og blinker en liten stund etter at motor er startet).

Det er tre tempfølere. det er multiføleren som består av en bryter og en temperaturavhengig motstand som jeg mener er i orden da tempmåleren går til over 90 og da starter vifta. variabel motstand går til instrument og bryteren går til vifta.

 

Det er en måler som står på ca. samme plass som multigiveren, denne går angivelig til hjernen. kan det være denne som lager trøbbel? noen som vet hvordan den fungerer? karakteristikk?

 

det er en tempføler som står i ekspansjonstanken. har prøvd å måle på denne men klarer ikke å få noe utslag. kan det være denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille føleren (to-polet)over multitempgiveren er en tempraturføler som gir signal til "hjernen" om temperatur på motor.

Denne har ikke noe med instrumentet å gjøre, det styrer multitempgiveren.

Jeg svarte nettopp inne på en tråd på VW Audi club, kopierer den inn her.

For å teste den to-polede temperaturføleren:

 

Ta av kontakten på tempføleren og se om det blir noen endring i tilstanden.

"Hjernen" får ikke noe signal og leverer automatisk bensinmengder tilsvarende som ved minus 40 grader (mener jeg det var).

Den gir da for mye bensin iforhold til reel luftmengde, og motoren kan da kveles av for mye bensin.

Den vil for eksempel hoste og kvæle seg når man gir gass, særlig rett etter start når det er lite luft i motoren.

Du kan også måle motstanden i føleren.

Ved ca 60 grader skal den være på 525-650ohm, 90 grader - 200-300ohm.

 

Blir det noe forskjell på varsellamper etc hvis du tar av kontakten på føleren i bunn av ekpansjonstanken?

 

For meg høres det ut som du har termostatproblemer...

Ta ut den du har og se om den står oppe, hvis ikke så ser du om den åpner ved ca 85-90 grader (legge den i oppvarmet vann med et termometer i)

Endret av HusebyRS

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok ut instrumentet fra dashbordet og gikk over bensinmålern og tempfølern med loddebolten og sørget for god kontakt og det ser nå ut som begge disse har skikket seg. må sjekke noen dager framover om det holder seg.

 

Men temperaturlampa som blinker skjønner jeg ikke noe av.

har gått igjennom skjemaene på:

http://www.isham-research.co.uk/quattro/wiring/TypB4/

 

Finner ikke lampa for temperatur! Den blinker så det må enten være et rele eller komme fra en elektronisk enhet. Finner alle de andre lampene...

 

finner heller ikke følern som står i ekspansjonstanken. mistenker denne, da jeg ikke klarer å måle noe utslag når jeg varmer den opp. prøvde å kortslutte pinnene uten at det hjalp...

 

Noen som har skjema som viser lampa for temperatur? ev hvilken karakteristikk denne skal ha?

 

noen med samme bil som kan sjekke om det blinker om man drar ut pluggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

byttet multiføleren og da ble det stopp på blinkinga i alle fall.

bestillte fra http://www.auctiva.com/ . ble 400 kr med moms og frakt.

Sliter enda med å få tempfølern til å komme kjapt nok opp. virker som om når målerern er kommet opp på 80-100 så virker det normalt mens når den er lenger ned på skalaen så funker det dårlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår