Gå til innhold

Stempel på kaliper(2001 mod)

Gjest Trailer

Anbefalte innlegg

Gjest Trailer

Jeg fikk litt ulyd fra høyre brems bak på min Primera st.vogn 2001 mod. Det viser seg at den innerste bremseklossen(den som står mot stempelet) er helt slitt, mens den andre nesten ikke er slitt.

Det første problemet mitt er at glideboltene, eller hva man vil kalle dem, sitter dønn fast. Jeg har bestillt repsett fra mekonomen for å prøve å fikse dette så vi får se på det senere. Hvis noen har tips til hvordan det kan gjøres så kom gjerne med dem.

Det største problemet mitt er at stempelet står bom fast i ytterste stilling. Så det eneste jeg får plass til er den gamle utstlitte klossen. Jeg har prøvd å bende den på plass med skrujern og fastnøkler og andre verktøy. Har kopla på flere fastnøkler og bende enda mer. Den vil rett og slett ikke rikke seg.

Er det noen som har tips på hvordan jeg kan få den inn? Er det kanskje en sånn man må rotere samtidig som man dytter den inn?

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må skrues inn, biltema har verktøy, alle kalippere med håndbrekk sdkal skrues inn.

Er ikke så veldig gode kalippere på disse, men Nissan leverer komplett repsett.

Demonter, hon opp, smør opp godt med bremsesylinderfett rundt hele håndbekksmekanismen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trailer
Den må skrues inn, biltema har verktøy, alle kalippere med håndbrekk sdkal skrues inn.

Er ikke så veldig gode kalippere på disse, men Nissan leverer komplett repsett.

Demonter, hon opp, smør opp godt med bremsesylinderfett rundt hele håndbekksmekanismen.

Takk takk. Det forklarer hvertfall hvorfor jeg ikke har fått stempelet til å rikke på seg. :)

Har du noe tips til hvordan jeg får fiksa de glideboltene? Er de enkle å skifte ut? Har ikke sett så mye på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trailer

Å få inn stempelet gikk som en lek når jeg fant ut at det måtte skrus og presses samtidig.

Så kom det til boltene. Begge boltene var rusta ganske fast. Etter mye 5-56 og om og men fikk jeg løs den første bolten, men den andre vil rett og slett ikke.

Siden jeg ikke har egen garasje og bor i leilighet er det begrenset med verktøy.

Så jeg tar turen bort til nærmeste bensinstasjon. Når jeg spør etter om jeg kan låne skrustikka deres ser begge to på meg med spørsmålstegn i øynene og sier at de bruker trykkluft for å løsne bolter og at de ikke kan låne ut det verktøyet.. Å forklare dem hva jeg mente viste seg å være en håpløs affære, så vi får se om jeg har bedre lykke i morgen når mekanikeren er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider