Gå til innhold

Hva tror folket om man har vikeplikt her eller ikke?

Ranger emnet


CraiZ

Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

 

Jeg trenger hjelp fra dere for å få avklart noe og høre deres mening. Jeg kommer kjørende ut fra riksvei 163 så kommer jeg til det krysset som dere ser på bildet under. Jeg er ganske usikker men har forstatt lav fart. så trykker jeg clutchen litt inn og skal akkurat til å bremse for jeg tror jeg har vikeplikt, men da griper sensor akkurat før meg med et halvt sekund. resten av førerprøven bortsett fra denna feilen kjørte jeg 100% feilfritt sa han.

 

Hva sier dere er dette riktig at jeg som kommer fra riksvei 163 skal stoppe for den sideveien til venstre på bilde?

 

den blå linjen er den veien jeg skal kjøre, hvis dere zoomer litt lengre ut så får dere bedre oversikt på bilde/ veiene

 

Bildet :

 

5_007.jpg

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6646184.22891%26lon%3D603659.5493%26zoom%3D18%26layers%3D00B00%26userLon%3D-502012.68978135043%26userLat%3D1121.8923777674377%26poi%3Dtrafikk%26route%3Da_10000173131%26route%3Da_9194500301%26routeType%3Dfastest%26tab%3Droute

 

takk på forhånd

 

mvh chris

Endret av CraiZ

Audi A4 1.6 - 1995.

Audi A4 1,8TSQ - 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Såsant ikke skilting tilsier noe annet så vil jeg tro at den lille veien har vikeplikt for den store, siden den tydeligvis går inn på en"større" vei, se vegmerking.

 

Kræsja?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såsant ikke skilting tilsier noe annet så vil jeg tro at den lille veien har vikeplikt for den store, siden den tydeligvis går inn på en"større" vei, se vegmerking.

 

Kræsja?

 

nei jeg kræsja ikke, det var veldig langt ifra en kræsj.

 

jeg kommer av fra riksveien i ganske sakte fart ser bilen og tenker har jeg vikeplikt her eller ikke. så trykker jeg clutchen litt inn og akkurat i det øyeblikket tenkte å bremse men plutselig forsvinner clutch og bremse pedalene fra foten min fordi sensoren griper inn og stryker meg pga det etter vi har kjørt hele ruta. selv jeg kjørte resten av ruta 100% feilfritt :S

 

mvh chris

Endret av CraiZ

Audi A4 1.6 - 1995.

Audi A4 1,8TSQ - 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRIG stoppet for trafikk ut fra den veien siden alle som kommer derfra stopper, så jeg går ut fra at det sitter en vikeplikt skilt litt lenger inn i gata til venstre (på bilde).

Muligens jeg tar meg en tur innom for å sjekke hvis jeg skal legge om kjørestilen ved det "krysset" fremover :D

 

/M

Octavia vRS

 

http://www.rsklubben.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRIG stoppet for trafikk ut fra den veien siden alle som kommer derfra stopper, så jeg går ut fra at det sitter en vikeplikt skilt litt lenger inn i gata til venstre (på bilde).

Muligens jeg tar meg en tur innom for å sjekke hvis jeg skal legge om kjørestilen ved det "krysset" fremover :D

 

/M

 

hehehe :D det er så jævla ergelig og stryke på en så liten vikeplikt feil. (i følge sensor hadde jeg vikeplikt)

 

men jeg skal sende inn klage brev på det der :) for han trykka tross alt på brems og clutch et halv sekund før meg :/

Audi A4 1.6 - 1995.

Audi A4 1,8TSQ - 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 99% sikker på at du hadde vikeplikt. Kjørte her senest en uke eller to siden, mener å huske at jeg ikke så et forkjørsvei-skilt, stoppet for dem på den lille veien til høyre, og andre gjorde det samme for meg da jeg kom fra den lille veien litt senere.

 

Såsant ikke skilting tilsier noe annet så vil jeg tro at den lille veien har vikeplikt for den store, siden den tydeligvis går inn på en"større" vei, se vegmerking.

 

Når fikk små veier automatisk vikeplikt for større veier tro? Og såsant ikke skilting tilsier noe annet? Står det skilter er det forkjørsvei og/eller vikeplikt, står det ingenting (som jeg mener er tilfellet her) har du vikeplikt fra høyre..

 

Jeg må likevel innrømme at jeg stusset litt over at det ikke var vikeplikt fra den lille veien da jeg kjørte her første gang, så helt på bærtur er du ikke :)

Endret av eiriksmil

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 99% sikker på at du hadde vikeplikt. Kjørte her senest en uke eller to siden, mener å huske at jeg ikke så et forkjørsvei-skilt, stoppet for dem på den lille veien til høyre, og andre gjorde det samme for meg da jeg kom fra den lille veien litt senere.

 

 

 

Når fikk små veier automatisk vikeplikt for større veier tro? Og såsant ikke skilting tilsier noe annet? Står det skilter er det forkjørsvei og/eller vikeplikt, står det ingenting (som jeg mener er tilfellet her) har du vikeplikt fra høyre..

 

Jeg må likevel innrømme at jeg stusset litt over at det ikke var vikeplikt fra den lille veien da jeg kjørte her første gang, så helt på bærtur er du ikke :)

 

okei, for tok en tur med modern oppover der og kjørte inn veien og når en bil kom fra riksveien så kjørte jeg ut fra den lille veien, ingen som stoppa for meg? :S

 

men er jo gratis å sende klage på dette. :) men som sagt var jeg jo på vei til å bremse i god tid, men sensorn ble sikkert litt "redd/usikker" på om jeg skulle stoppe, men jeg var jo på vei inn med pedala da han trykka fortere enn meg :S

Audi A4 1.6 - 1995.

Audi A4 1,8TSQ - 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har ikke vikeplikt der. Kjører der daglig selv bare motsatt vei da jeg skal ut på østre akern i det krysset. Den veien til venstre er utkjøring fra ett industri omerådet og man har alltid vikeplikt fra en P-plass og ut på vei.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har ikke vikeplikt der. Kjører der daglig selv bare motsatt vei da jeg skal ut på østre akern i det krysset. Den veien til venstre er utkjøring fra ett industri omerådet og man har alltid vikeplikt fra en P-plass og ut på vei.

 

hmm.. så da tok sensorn feil da?

for jeg var sykt usikker på om det var vikeplikt eller ikke :)

Audi A4 1.6 - 1995.

Audi A4 1,8TSQ - 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 99% sikker på at du hadde vikeplikt. Kjørte her senest en uke eller to siden, mener å huske at jeg ikke så et forkjørsvei-skilt, stoppet for dem på den lille veien til høyre, og andre gjorde det samme for meg da jeg kom fra den lille veien litt senere.

 

 

 

Når fikk små veier automatisk vikeplikt for større veier tro? Og såsant ikke skilting tilsier noe annet? Står det skilter er det forkjørsvei og/eller vikeplikt, står det ingenting (som jeg mener er tilfellet her) har du vikeplikt fra høyre..

 

Jeg må likevel innrømme at jeg stusset litt over at det ikke var vikeplikt fra den lille veien da jeg kjørte her første gang, så helt på bærtur er du ikke :)

 

Rett og slett for en større vei som er en av/påkjøring til motorvei eller hva det nå enn har sjelden har vikeplikt for slike, samt at det ikke er så lett å se om det er en vei eller innkjørsel.

 

Dessuten bør det på en slik vei være skiltet om det er en utkjørsel man har vikeplikt for da det er en plass man lett kan ha litt fart og mulighet for uhell.

 

Men litt aktsomhet bør brukes i ett slikt tvilstilfelle.

 

Dog bør man kunne se ett vikepliktskilt bakfra på slike plasser, om ikke skal man passe seg.

 

Trådstarter anbefales å sjekke opp om veien der har ett veinavn eller om den bare kommer fra en p-plass/innkjørsel.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår