Gå til innhold

Turbolade golf1

Ranger emnet


L&D

Anbefalte innlegg

Hva har folk gjort når de har turboladet golf1??? Er foreløpig snakk om en 1500 med lavt ladetrykk??? Lurer på hva som er blitt gjort med kompresjonen, ekstra toppakning? eller er det andre lure triks? Noen som har brukt andre gassere enn orginalt? hvilke? har hørt det kan bli vanskelig med de orginale gasserne.

Alt som er gjort og alle deler som er brukt er interresant å høre om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gankse tåpeleg motor å starte med men...

 

kompresjon mellom 8 og 9 er greit, veit ikkje kva som er org.

tjukkere pakning senker komp.

 

Eksosmanifold kjøper du eller bygger(om) sjøl.

Downpipe må bygges.

 

Forgasseren må byttes til trykkforgasser eller settes før turbon(sistnevnte kan ikkje kombineres med IC)

 

Tenningen blir og feil, kan koble fra vakuumklokka og kjøre uten den.

 

 

Og med alt dette dillldallet går den likevel ikkje bedre enn ein gti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by L&D

Hva har folk gjort når de har turboladet golf1??? Er foreløpig snakk om en 1500 med lavt ladetrykk??? Lurer på hva som er blitt gjort med kompresjonen, ekstra toppakning? eller er det andre lure triks? Noen som har brukt andre gassere enn orginalt? hvilke? har hørt det kan bli vanskelig med de orginale gasserne.

Alt som er gjort og alle deler som er brukt er interresant å høre om...

snakk med Lethal her på forumet. Han har gjort dette selv!

Audi A4 Avant 1997 1,8T

Land Rover Range Rover Classic 1986 3,5 V8

Volkswagen Golf III GL 1994 1,8

X Mitsubitshi Galant GLSi 1994 2,0

Toyota HiLux 1986 2,2 4x4 "Offroad/arbeid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det ikke er den mest gunstige motoren å starte med, men det er heller ikke poenget, det er kun ment som et lite test prosjekt før vi evt. begynner med et mer seriøst turbo-prosjekt. Om den ikke går noe bedre enn en gti betyr ikke så veldig mye... Turbo m/manifoil koster oss ca. 100-200kr så det er ikke snakk om å legge så mye penger i det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det du trenger er:

Innsug og eksos manifoil fra en Turbo Diesel golf

t-stykke

Turbo ( fra golf td eller lignende)

Kontruere no rør og greier

Bunnpanne fra golf turbo diesel

 

vips du har en golf mk1 turbo :D

 

Gjorde dette selv og det gikk rimelig fælt..

Ladet 0.6 på min orginale 1,5l og det gikk som et uvær, tror nok du tar gti`n hvertfall :D

Er ikke noe som holder veldig lenge, og du må passe på å ha en ganske ny eller bedre clutch, siden min var slitt og slurra når det begynnte å dra skikkelig..

 

Sjekk prosjektsidene på http://www.akutt-galskap.com der står det en del om hvordan jeg gjorde det..

 

her er også en tråd om prosjektet:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=11634&highlight=golf+mk1+turbo

 

Bare å sende en PM eller noe hvis det er noe mer du lurer på ;)

 

Mvh

Lethal

 

Et par bilder fra når den var ferdig.. ikke veldig pent men det funka ;)

 

09.jpg

 

Laget nytt eksosanlegg med sidepipe :D Strak 2" fra turboen sørget for fin lyd :D

 

04.jpg

 

Turotrykks måler er jo et must

11.jpg

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her sett dette prosjektet ditt... så det etter at mitt var påtenkt... var inne på tanken om å gjøre som deg, og sette gasseren før turboen, men har bestemt meg nå for å få tak i innsprut eller trykkgasser...

 

tenkte også eg skulle senke kompen litt ved å grave litt i stemplene og modde forbrenningskammeret litt...

 

så får vi se kordan det går når eg trør motoren i... står en 1,1 i bilen no, så alt hjelper...

 

satser på å kjøre fra gti med min kommende 1,5tic:D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Z10an

Ja, her sett dette prosjektet ditt... så det etter at mitt var påtenkt... var inne på tanken om å gjøre som deg, og sette gasseren før turboen, men har bestemt meg nå for å få tak i innsprut eller trykkgasser...

 

tenkte også eg skulle senke kompen litt ved å grave litt i stemplene og modde forbrenningskammeret litt...

 

så får vi se kordan det går når eg trør motoren i... står en 1,1 i bilen no, så alt hjelper...

 

satser på å kjøre fra gti med min kommende 1,5tic:D :D :D

Lykke til!

Dette tror jeg nok også holder litt bedre..

Jeg har planer om etterhvert å lage en kobber-topp pakning, siden dette vil tåle høyere trykk..

Kanskje noe du burde gjøre oxo ?

 

Jeg ble hvertfall veldig positivt overrasket over hvor bra turboen sånn jeg laget den, funka! Det var skikkelig morro :D

Bunna girkassa rimelig kjapt da.. hehe.. hvertfall i forhold til før ;)

 

Lykke til.. legg gjerne opp noe bilder og info om hvordan prosjektet bærer i vei !

 

Mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt med på hva du mener her, men du kan fritt sette i mindre motor enn den som er originalt i bilen... må bare passe på avgassene hvis det er en nyere bil...

 

alt skal i teorien la seg gjøre å å godkjent, bare det er et seriøst byggesett. i prakis er det nok litt verre enn som så... skal man kjøre noe som yter mer enn originalt, må man ha sterkere bremser, muligens skiver bak, i noen tilfeller større bremsekraftforsterker, og ofte et sterkere hjuloppheng...

i tillegg må man stort sett ha papirer fra importør på at de delene du har brukt tilfredstiller kravene til bremse-effekt og stabilitet som er krevd for å bruke samme bilen med høyere effekt...

 

blir lett mye mas av sånt noe...

 

svarte dette på spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det svarte på mitt spørsmål å da har jeg funnet ut at jeg beholder 1.1L inntil videre.. Blir mye stress med å finne fram i papirer så skal jeg begynne så setter jeg heller i en større motor..

1979 Vw Golf 1982 Vw Golf cl

1983 Vw Transporter (aut.) 1985 Audi 100

1986 Audi 100 cc 2003 Audi A3 (bruksbil)

-----------------------

x- 1983 Vw Golf Cabriolet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår