Gå til innhold

Ikke helt min dag.

Ranger emnet


Morten_A

Anbefalte innlegg

I uke 23 ringte jeg speedparts i sverige for priser på chip og bytte av slitedeler.Da speedparts tokk telefonen satte de meg straks over til verksted.Prisen var uovervinlig så jeg bestilte en time.

 

Dagen kom og jeg blåste ned til udevalla.Etter 3 timer kjøring var jeg framme.

Da jeg kom fram lå Speedparts vegg i vegg med et annet verksted,skjønte straks at det var ditt jeg skulle.Etter en time forsinkelse var det min tur.Opp på bukken med bilen,men det var det på lenge.Han snakket i telefon og drakk kaffe stort sett hele tiden.

 

JOBBEN.

Bytte klosser framme og bak.

Olje + Filter.

Luftfilter.

Chip.

 

Mens jeg sparket i grusen hjalp jeg til med og dytte inn saaber på verksted.Disse var av typen 9-5 03-05mod og hadde turboras.Vi sto og diskuterte hvor dårlig disse garret turboene var.Ene bilen hadde km.stand på 68.000km.

 

Etter utrolige 6 timer var bilen min ferdig.Jeg var noe forbanna pga ventetid og prøveturen med verksmester gikk ikke som forventet.Hadde hadde glemt centerringa til felgene så det rista utrolig godt.Men vi fikk dem på og alt ordnet seg.

 

 

Så var det hjemmturen.utrolig deilig etter så mange timers venting.Bilen gikk som ei kule og smilet hang fra øre til øre.

etter 3mil kom det litt røyk(en gang).Uten og vite at det var fra meg kjørte jeg videre.

8 Mil var undalakt,jeg skulle forbi 3 trailere før E6 går sammen til 1 kjørefelt. 180km/t og det var plutselig bom stopp.Det tokk meg noen sekunder før jeg slapp gassen,jeg tittet i speilet,jeg hadde røyklakt hele 4 felten og skapte kaos pga dårlig sikt.

FAAAAAAAEEEEN I HÆÆÆÆÆÆÆLVETTE,der gikk turboen tenkte jeg.

 

Parkerte på en sideveg og tokk noen telefoner.jeg fikk konstatert at det var turboen som hade ryki.

Falken fra Halden blei tilkalt,Han kjørte meg til Sarpsborg der jeg fraktet bilen videre på henger til Kjeller (speedparts)

 

Kostenadene blir rundt 14.000,-kr. Setter selfølgelig ikke inn orginalen igjenn,denne gangen blir det Aero Turbo.

 

Så dette var tydeligvis ikke helt min dag.

 

Min saab er en 2003mod 9-5 Stv 2.0T Automat.

 

Bilen har nå gått 103.000km og har fulgt alle sørviser + litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Saab-mann, men du bør trolig sjekke oljereturen fra turboen med det samme. Saab sleit jo generelt en del med sludge grunnet mangelfull veivhusventilasjon, og en eventuell tett retur vil raskt kunne forårsake havari igjen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dær problemet ligger.men bytte til Aero turbo innebærer retur sugrør osv.Så får håpe problemet blir borte da.

 

 

 

Er ikke Saab-mann, men du bør trolig sjekke oljereturen fra turboen med det samme. Saab sleit jo generelt en del med sludge grunnet mangelfull veivhusventilasjon, og en eventuell tett retur vil raskt kunne forårsake havari igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen står nå med ny turbo.Da jeg ankommer Speedparts norge for og hente bilen får jeg beskjed om at bilen over-booster og har kraftig tenningsbank.jeg får også beskjed om at jeg ikke har speedparts chip,og at dette er en total ubruklig programmvare.

 

 

Da jeg bestilte chipen ringte jeg Speedparts Sverige og bestilte time.Stemec som er verkstedet til SP Sverige valgte og bruke en vare han ikke skal bruke igjennom sp Sverige.

 

 

jeg har rett og slett bestilt chipping igjennom Speedparts og fått noe ukurante saker uten garanti (svartejobb)

 

Speedparts norge var ikke særlig imponerte over nabolandet og ringte for en oppklaring.Min orginale styre-enhet er nå på veg fra sverige til norge.Speedparts Norge vil da chippe bilen med sp chip og bsr programmvare.Dette skulle jeg få får innkjøpspris.

 

 

Må nesten bare bøye meg i støve og takke alle på Speedparts Norge.Helt enestående kundebehandling.At norge må ordne opp for sp sverige hadde jeg ikke regnet med.Turbobytte som blei fåretatt samme dagen som bilen annkom var over all forventning.

 

 

Så til alle normenn.Skal dere/du chippe bilen,så er det vært vær eneste krone her i norge.Det lille du sparer på en sverige tur er bare tull.Full garanti og ikke minst en kvitering hjelper mye.

 

 

STOR TAKK TIL SPEEDPARTS NORGE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar selvsagt en risiko ved å kjøpe dritt uten kvittering, men ble ikke trimmingen bestilt via Speedparts i Sverige?

 

Det er jo ganske useriøst å videreformidle deg til slike bakgårdstrimmere.

 

Når det er sagt er jeg motstander av all chip-trimming og vil ikke engang trimme bilen min slik om jeg så fikk betalt for det.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste ingen ting.trodde jeg chippet bilen hos speedparts.

Bakgårdstrimmere er det nok ikke,det er et annet firma (stemec) som speedparts brukersom veksted.men stemec valgte og bruke en annen chip uten min tilatelse.

 

 

Du tar selvsagt en risiko ved å kjøpe dritt uten kvittering, men ble ikke trimmingen bestilt via Speedparts i Sverige?

 

Det er jo ganske useriøst å videreformidle deg til slike bakgårdstrimmere.

 

Når det er sagt er jeg motstander av all chip-trimming og vil ikke engang trimme bilen min slik om jeg så fikk betalt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

0,7 og 1,3 bar hørtes veldig mye ut. 2.0t og 2.3t har vel et grunnladetrykk på 0,4 bar... aeroen har vel 0,6 som grunnladetrykk. 1,3 hørtes også mye ut til å være kun chip, vanligvis lader dem rund 1,0-1,1 etter chipping. Men du er ikke den eneste som har byttet turbo på saab. Ja Garret turboen i saab 9-5 er totalt ubruklig og får du mer enn 130k km på en så er du heldig. Du kunne sikkert spart noen tusenlapper på å skifte turbo selv. har du bitte litt peil på skru så hadde du klart det på et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår