Gå til innhold

feilkode 19, 38 går ikke på tomgang da den er varm

Ranger emnet


molteduden

Anbefalte innlegg

hei, har akuratt byttet veiv og lambdason så lurer på hva i hælvette det er som er galt med den...

 

har også rensket tomgangsregulatoren.

 

 

skal det være bra sug på nippelen som stikker ut av insuget?

glemte å skjekke det skikkelig, men skrudde den ut og tok kompressoren inni ene sia på den da så synes det er rart om den er tett nå...

 

http://www.omegaowners.com/forum/YaBB.pl?num=1194007453

 

Har også kostet på meg ny motor til 11 tusen kroner som nå sitter i, så bilen har blitt jævelig dyr, bilen koster nå alt i alt 40k å er ikke akuratt den peneste, jeg skulle ha en billig første bil men slik gikk det altså ikke, pga helvettes bilmekanikere som ikke kan fikse noen og utvidet brukerfeil med for lite olje så gikk den første motoren til helvette, kall meg idiot men peila bilen før jeg reiste fordi olje lampa lyste, så gikk bilen olje tørr på veien og jeg fikk rådebank, men nokk om det...

 

 

Så lurer på om det er noen gode verksteder i oslo område som ikke er noen inkompetente svindlere som ikke klarer noen ting, klarer ikke så mye selv men er ikke en akuratt en bilmekaniker heller, og det eneste jeg har skruv på før er honda mt-5 som er 100.000 ganger enklere å mindre komplisert, for er det bensin å gnist så skal alt stort sett være i orden på en honda mt-5.

 

men altså, nokk om det, måtte bare skrive litt så jeg fikk ut litt aggresjon, ja er det noen som har noen tips eller lignende til hva som kan være galt, tikker ganske bra foresten til den IACV når jeg har tenninga uten å starte den, er det noe med den tro? eller skal det være sånn?

 

får bare høre etter råd og tips, takker for å høre stort sett hva som helst som kan hjelpe meg på vei...

 

 

en ting til, da den går på nødprogram går den helt rent, det er helt fantastisk hvor det svir i lommeboka pga bensin og hvor uffatelig dass den går i forhold, men men :P hehe

Endret av molteduden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg forsikret meg om at veivsensoren er av riktig type og at den er riktig montert. Lamdafeil gir ikke turtallsperre.

 

Hadde ny sensor på den gamle motoren min, så sette den rett over på den nye, kan det ligge noe der? hvordan finner jeg eventuelt ut om den er av riktig type, det rare er at det kun skjer når motoren er varm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall to typer. De skilles på årsmodell eller chassisnr. Sjekk ebay eller carparts.no, så antar jeg du finner detaljer.

 

For gamle/dårlige veivsensorer er det egentlig ikke så rart at det skjer når den er varm. Sensorene blir varmefølsomme og funker når de er kalde før de tar kvelden helt. Nå er din angivelig ny (uten at det er noen garanti for at den fungerer), så da tenkte jeg kanskje at det kunne ha med monteringen. Motoren utvider seg litt i alle retninger når den blir varm.

Etter noen dager og en god del starter kan du sjekke feilkoder på nytt for å sjekke om kode 38 fortsatt ligger inne eller om det bare er en historisk kode.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall to typer. De skilles på årsmodell eller chassisnr. Sjekk ebay eller carparts.no, så antar jeg du finner detaljer.

 

For gamle/dårlige veivsensorer er det egentlig ikke så rart at det skjer når den er varm. Sensorene blir varmefølsomme og funker når de er kalde før de tar kvelden helt. Nå er din angivelig ny (uten at det er noen garanti for at den fungerer), så da tenkte jeg kanskje at det kunne ha med monteringen. Motoren utvider seg litt i alle retninger når den blir varm.

Etter noen dager og en god del starter kan du sjekke feilkoder på nytt for å sjekke om kode 38 fortsatt ligger inne eller om det bare er en historisk kode.

 

 

ja får se, men med tanke på feilkode 38 og tomgang osv, og skal det tikke i IACV som dem så fint kaller det på omegaowners.com når man bare har vridd tenninga uten å starte motoren? tomgangslufthvelvet eller hva man skal kalle det?

 

 

 

det er da bare to skruer på veivsensor, går ikke ann å montere feil da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at tomgangsregulatoren kjører en eller annen selvdiagnose når man skrur på tenningen. Kom i hvert fall en høyfrekvent lyd fra min sist jeg sjekket, men nå begynner det å nærme seg 50000km siden sist jeg var under panseret:)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at tomgangsregulatoren kjører en eller annen selvdiagnose når man skrur på tenningen. Kom i hvert fall en høyfrekvent lyd fra min sist jeg sjekket, men nå begynner det å nærme seg 50000km siden sist jeg var under panseret:)

 

det hørtes deilig ut det, jeg har vært under der hver dag og irritert meg over at det ikke er i orden. den dagen det ikke er noe feil med den skal ikke motoren berøres før det ryker ett eller annet... :P

 

skal være lykkelig om den klarer en 1000 km og jeg i første omgang, hmmm da er det ikke d det står på i hvertfall, menne, åssen er det med den nippelen som stikker ut av insuget, skal det være bra suge effekt på den? jeg mener den tynneste slange som går fra toppen og ned på den klanken på innsuget, nippel ell kå e ska kælle det... luftstrømningen til tomgangen i hvertfall er det bra sug på den liksom da den går på tomgang? eller skal være?

Endret av molteduden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være sug i den slangen. Sjekk også at den utstående nippelen på toppdekselet ikke er kokset igjen. Jeg tror ikke tomgangsproblemet ditt er vakuumrelatert, jeg tror fortsatt det er veivsensoren. Det er bare veiv- og kamsensor som gir turtallsperre på 4500. Veivsensorproblemer kan typisk gi plutselig stopp på motoren. Du har ikke den gamle sensoren fra byttemotoren du kan teste da?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være sug i den slangen. Sjekk også at den utstående nippelen på toppdekselet ikke er kokset igjen. Jeg tror ikke tomgangsproblemet ditt er vakuumrelatert, jeg tror fortsatt det er veivsensoren. Det er bare veiv- og kamsensor som gir turtallsperre på 4500. Veivsensorproblemer kan typisk gi plutselig stopp på motoren. Du har ikke den gamle sensoren fra byttemotoren du kan teste da?

 

Har den sensoren som satt på ny motoren da jeg kjøpte den, den har bare gått 60 tusen, men den så så frinsette ut så derfor bytta jeg den, noe som kansje var totalt meningsløst, skal bytte imårra så får vi se... men nå tar jeg kvelden.

 

takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår