Gå til innhold

Problemer med dekkslitasje..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har et stygt problem ang dekkslitasje foran.. Sliter dekk som bare det..

 

Har justert litt inn oppe på dempertårnet, men vet ikke om det er rett..

 

Legger ut bilder av hvordan dekkene er slitt..

 

 

DSC01282.jpg

 

 

Høyre dekk:

DSC01283.jpg

 

 

Venstre Dekk:

DSC01284.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det er endeleddene som må justeres for å få rett slitasje da? Hvordan vei må jeg justere da? Inn eller ut?

 

Kjører jo med orginal diffbrems, men det skal ikke ha noe å si..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er feil spissing.

Juster camber med vater på hjulet, rettest mulig, likest mulig, ikke helle utover i toppen.

Så justerer du spissing, lurer på om det ikke er 2-4 som er riktig på 240, er det en del negativ camber(inn i toppen) kan du med fordel gi litt ekstra spissing for å utjevne slitasjen.

 

Positiv camber: slitasje på utside, lite sidestabilitet

Negativ camber: Slitasje på innside, mer sidestabilitet

Spissing: Sliter på utside kraftig, gir ofte mindre sporing og stabilitet

Spredning: Sliter på innside kraftig

Caster: Styreaksens hellning fram/bak, dess mere caster, dess mere selvoppretning av styring.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Er jo ikke så alt for mye å justere på den gamle 240'en..

Hvordan kan jeg bruke vater? Skjønte ikke helt det der..

 

 

Og ja, jeg har senket bilen, men dekkslitasjen er som værst nå.. Har kjørt med senka bil i over 2 år.. Er nå de siste ukene dekkene har blitt slitt fort..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilen på plant underlag, så måler du opp like høyt på dekkene til ca midt på dekket på innsiden framme og bak, og merker der hvor dekket er tykkest/høyest.

 

Så måler du med målband mellom disse to punktene framme og bak (få noen til å holde malbandet på ene siden) og juster på endeleddene til du har 2-5mm mindre avstand framme enn bak.

 

Er hillbilly metode som er unøyaktig og tidkrevende, men fungerer sånn passe.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er neppe feil lufttrykk. Har 2.1Bar i begge fremdekkene.. Alltid kjørt med det..

 

Dessuten slites vel ikke bare EI side av dekket ved feil lufttrykk? Er jo enten midten eller begge sidene som slites da..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omtrent helt nye polyforinger i hele forstillinga.. Så er neppe det som er galt.. Kan fjærbeinslagrene gjøre at dekkene slites så mye? Vet at lagrene mine synger på siste verset..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår