Gå til innhold

Mulig knust clutch!

jibbez

Anbefalte innlegg

Hei. Kjørte en Nissan Primera p10 med 1,6 liter, 1997 mod.

Det som skjedde var at jeg bomgirte og turtallet fløy til sperren, så hørte jeg ett dunk. Så når jeg prøvde å sette den i gir igjen, ville den ikke løse seg i noen av girene. Jeg kan sette den rett i f.eks 3 gir uten clutchen inne, og det skjer _ingenting_ . Når jeg gir litt gass så kommer den en slags dunke lyd. Føler at jeg sprengte hele motoren.

Jeg tror det er clutchen som er helt ødelagt. Kan det være noe annet?

Bilen er gått 200 000 og har ikke vert skiftet clutch på før.

Hvis det viser seg å være clutchen, vil jeg prøve å skifte denne snarest. For jeg skal på tur. Noen som har noen tips å komme med ang. hvor jeg kan få billig ny clutch?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

ulyder i motor i fri?

kan jo skje at du faktisk har hatt så jævlig varmgang i svinghjulet og trykkplata at det bare er biter igjenn av det, ville satset på å gjort det selv, siden det ikke er en veldig stor jobb på primera. ville også sjekket svinghjulslagret og simeringen på ingående aksel:P lykke til :D

volkswagen corrado g 60

ford sierra doch(solgt)

mercedes benz e-klasse w124 300 driftebil(vrak)

nissan primera p11 si (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres dessverre mer ut som kasse dette syns jeg.

Clutchplata ryker noen ganger i nagling, da pleier det å være en del kliring og rasling, ikke dunking, men om f. eks diffen i kassa har gått eller noe kan man få dunking.

Men er ikke godt å si, bare en måte å finne ut av, og kassa må ut uansett, og du skifter clutch uansett hva som er skjedd, så skal bilen repareres igjen så bestill clutch og begynn på demonteringa.

Clutch sjekker du pris på diverse steder, Nissan, romnes, hellanor, etcetera...

Bytt trøstelager og støttelager i samme slengen, sjekk også simmering bak svinghjulet samtidig, typisk at den begynner å lekke 10 000 etter clutchskifte.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider