Gå til innhold

turtallsstopp 4500 astra f 95mod

Ranger emnet


Eiriken

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Plagdes litt med turtalls "sperre" på ca 4500rpm.

 

Har montert brukt ok rpm/veiv føler (CKP SENSOR)vet at den er ok

 

Han som har holdt på med bilen før tok diagnose test uten at bilen gikk, men veiv følern "fungerer" ikke før etter noen sekunder etter at motoren går. da fikk han feilkode både på veiv føler og kam føler (CMP SENSOR)men vet at de kan overgå hverandre ellers også, på diagnose.

 

Men problemet mitt nå er, at han forrige fyren som jobbet med bilen har satt inn en nytype kam føler, og den har andre farger på ledningene ut fra føler enn originalen, så jeg vet ikke om han har koblet rett. Noen som har koblet nytype kam føler og ev vet hvilke farger/nr på ledningene fra nytype føler skal på originale ledningsnett på bil. regner med han fikk med koblings skjema, men det finnes ikke lengre. kastet...

 

Bruker autodata 3.18. men finner ikke noe om ettermarkedsføler der, seff.

+ at han som har montert nyfølern har brukt vanlige kabelsko, og ifølge opel guruene så skal dette helst loddes, ialefall skjermings kabelen

 

noen som har koblet på nytype og vet fargekombinasjonene.

Googlet litt, men ikke funnet noe fornuftig.

 

Får nye diagnosescanneren og programmet i posten snart, så hadde vært kjekt å løst det der til vi skal begynne med bilen igjen.

 

Takknemmelig for hjelp.

-Eirik-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en 1.8-liter? Riktig kobling av ny type sensor står et eller annet sted på vauxhallownersnetwork.co.uk.

 

Hva slags diagnosesoftware er det du har kjøpt deg?

 

 

 

Ja glemte å si det.

 

er en 1.8 16v

 

Husker ikke hva det heter i farten, kan sjekke senere vist du vil.

Kan jo raportere om det fungerer ok også.

 

Må koble den på bærbarmaskin, kan vel bruke de fleste diagnoseprogram da. det jeg har kjøpt er bare ledninger og scanneren

 

skal se litt innpå vauxhallownersnetwork.co.uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den standard billigprogramvaren så tror jeg ikke den virker på modeller før -97

 

Tenkte å invistere i programvare.

 

den gratisprogramvaren tar vist biler med ob2 fra 96, men får kjøpt adapter som passer til de gamle kontaktene.

 

forsket å lest masse om derre i det siste=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opel ble ikke OBD2-kompatible før 2002 eller noe, så ikke bli veldig overrasket hvis det ikke virker.

 

Ok, trodde de ble obd2 kompatible i 96, mener ialefall at de amerikanske versjonene ble pålagt det.

 

men kjøper overgang, koster 150kr ca i norge, og enda billigere i statene.

 

Men kjøpte den ikke bare for opel. fikk plutselig spørsmål fra mange andre med motor problemer.

 

finnes ikke noe sånn dilldall på min egen 1964mod VW ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper nok fint lite med overgang så lenge det som ligger bak kontakten ikke er OBD2. Kabelen passer nok fysisk, for jeg tror du har 16-pins kontakt.

 

men ikke noe problem på opeln likevel da, tar jo en manuell sjekk på den. får jo opp koden da, + koble ut batteriet i over 1 min for å nullstille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så bruker man en feilkodeleser eller så slettes de automatisk etter 20-30 "rene" starter etter at problemet er løst. Motorlampen slukkes med en gang problemet er løst, mens koden blir liggende som historisk en stund etterpå.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår