Gå til innhold

Varme bremser+felg

Ranger emnet


Mr-VJ

Anbefalte innlegg

Oppdaget her om dagen at felg og brems på den ene siden bak var veldig varm. Det freste da jeg kastet på noen dråper vann på felgen.

 

Skrudde så i dag av felg og oppdaget at bremsklossen var helt porøs og at det var et merke på bremseskiva der bremseklossen tydeligvis hadde stått da jeg stanset bilen når det var så varmt.

 

Selv om skiva hadde merke etter klossen virket det ikke som den hadde fått noe skade. Bremseklossene og skivene er forholdsvis nye. Sjekket kloss og skive på andre siden bak og dette var bra.

Hjulet gikk for øvrig lettere rundt på siden som var i orden enn den som var varm.

 

Noen som har en ide om hva som kan ha skjedd/hva som er feil?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalipperen henger, dvs stempel i kalipperen går tregt. Sannsynligvis pga rust og dritt.

 

Kan også være at håndbrekk wire (hvis du har wire) henger, går tregt. Du må nesten skru løs og ta en kikk.

 

Stempel i kalipper skal være så løst at du kan presse det ut/inn med hendene (trykkløst). Merk at enkelte bilmerker har stempel på bakre kalippere som blir skrudd ut, dvs du må bruke et stort skrujern for å bevege dem ut/inn (skru).

 

Et lurt triks etter en kjøretur er å føle på felgene. Er temperaturen på dem ca lik på samme aksel, så er de sannsynligvis OK. Er en av dem mye varmere enn den andre, så har du sannsynligvis treg kalipper eller slitte bremseklosser..

 

Det er viktig å bytte bremsevæske jevnlig også. Det fjerner vann i rørene (som fører til rust) og du får bedre bremseeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Ok, hvis feilen er rust og dritt. Vil det da hjelpe å rengjøre skikkelig og skifte bremseklosser?

 

Skal sjekke håndbrekk wire.

 

Hvis det viser seg at det er denne, hva må da gjøres?

Skifte wire, smøres etc.?

 

Bremsevæske ble for øvrig byttet for 2,5 mnd siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sannsynligvis.

 

Jeg har gjort det endel ganger, men er en real drittjobb. Du får vedlikeholdskit til dette hos forhandleren, iallfall hos Honda og Toyota. (verksted idag bytter hele kalipperen, siden timepris = dyrt)

 

Sylinderen kan hones og stempelet pusses lett. Hvis det er angrepet av gravrust bør det byttes. Pakinger bør byttes samt ny støvhette. Støvhetten kan være vanskelig å ta på, men går greit hvis du fester en rekke strips rundt stempelet og trer støvhetten over dem.

 

Lagde en how-too for mange år siden, men har ikke fornyet den/lagt den ut på Honda Club Norge. Skal se om jeg ikke finner den igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår