Gå til innhold

Kjøp av delebil - Vrakpant

Ranger emnet

Hansy

Anbefalte innlegg

Fant ingen lignende tema angående dette. Skal muligens kjøpe en delebil av en bekjent. Er det noe papirer som må legges fram? Noe salgsmelding som må skrives? Bilen står uten skilt.

Hva om jeg ønsker å vrake bilen etter at delene er tatt av?

Er helt grønn på dette, og noen av dere må ha mer kjennskap enn meg på dette området :)

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, men når du kjøpte delebilen, måtte du skrive noe salgskontrakt? Måtte du betale noen avgifter pga. det?

Tar meg den frihet å svare..

Du trenger ikke betale noen avgift til staten i form av omregistrering før bilen skal påskiltes, noe som er usannsynlig med tanke på at du skal kjøpe en delebil.

Lag en kontrakt, kvittering e.l. som viser at du har kjøpt bilen som delebil. Noe mer enn det er ikke nødvendig.

Når du så vraker den trenger du bare et papir som viser chassinummer og eventuellt registreringsnummer, med andre ord så er et gammel vognkort perfekt til formålet.

Hvis du i tillegg husker kontonummeret ditt så overfører huggeren vrakpanten til deg.

Har kjøpt og vraket delebiler på denne måten flere ganger uten problem. Da jeg kjøpte leilighet "fulgte" det med en bil, med skilt osv, denne vraket jeg å fikk utbetalt vrakpant på.:thumb

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Bti! :)

Så jeg trenger i hovedsak ikke noe melding på at det er virkelig jeg som eier bilen, så andre ikke kan dra å hugge tilfeldige biler? Selvfølgelig satt litt på kanten...

BTT trenger heller ikke noe bekreftelse på at det er meg som er den kommende eieren, mtp. vraking senere?

Så; Satt litt på kanten, jeg kan lage en kontrakt, med navn, bil etcetc. som viser at jeg har betalt x antall kroner for den.

Ta bilen med meg hjem, ribbe bilen for deler, dra på høggeren med vognkort, og snakkes, 1500,- rikere?

Noen som har en kurrant mal på kjøpskontrakt ved delebil?

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. den er 1500.. 5000 på diesel

Det er ikke 5000 i vrakpant på alle dieselbiler, bare de over en viss vekt:

Vrakpanten forhøyes i forannevnte periode til kr 5000,- for følgende kjøretøy:

• Personbiler – dieseldrevet med tillatt totalvekt f.o.m. 2501 kg t.o.m. 3500 kg for årsmodell til og med 1990

• Varebiler – dieseldrevet med egenvekt f.o.m. 1151 kg t.o.m. 3400 kg for årsmodell til og med 1991

• Busser – dieseldrevet med tillatt totalvekt t.o.m. 3500 kg for årsmodell til og med 1991

• Busser – dieseldrevet med tillatt totalvekt f.o.m. 3501 kg t.o.m. 7499 kg for årsmodell til og med 1995

• Lastebiler - dieseldrevet med tillatt totalvekt f.o.m. 3501 kg t.o.m. 7499 kg for årsmodell til og med 1995

For å få utbetalt forhøyet vrakpantavgift kreves det at kjøretøyet var påregistrert i 2007.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider