Gå til innhold

Problemer med AC på Opel Vectra 2000

Ranger emnet


docbilbo

Anbefalte innlegg

Heisann kjære bilguruer !

 

Jeg trenger litt assistanse fra dere. Selv har jeg ikke noe

peil på bil i det hele tatt så dere får unnskylde alle de dumme spørsmålene.

 

På min Opel Vectra 2000 er det problemer med AC. Det har vært sånn en stund fordi jeg har utsatt å fikse det - da jeg trodde det var kjempe dyrt.

 

Men for ca 1.5 uke siden så sjekket jeg opp hva det kostet å bytte gass. Det var ca 1500 kr så jeg gjorde det.Han som bytta gassen sa at det kunne hende at Kompressoren var gåen fordi han fikk ikke ønsket trykk med måleutstyret sitt.

 

AC fungerte da OK i ca 1 uke. Eneste jeg husker jeg merket var at når man startet AC så kom det en litt rar lukt helt til å begynne med. Etter 1 uke så kunne man høre sånn "sive ut noe lyd" vanskelig å forklare men helt klart noe som "lakk" fra et eller annet sted når AC var i gang.

 

Og etter ca 1.5 uker så er den tydeligvis heeelt tom igjen. Den kjøler ihvertfall ikke noe mer. Den bare blåser rundt på den varme luften :(

 

Hva kan være feil? Jeg trodde ikke gassen ville tappe seg ut så sinnsykt fort selv om kompressoren ikke kanksje er 100%? Hva må til for at all gassen siver ut på ca 1.5 uker?

 

Håper jo selvfølgleig det ikke er kompressoren da Mekonomen Bilverksted skulle ha 8000 for å bytte denne , også kommer ny gass i tillegg.

 

Så forøvrig at man kan jo få kjøpt ny kompressor som en del på Mekonomen butikken for 3999. Er disse vanskelige å bytte selv? Regner ikke med at det er noe særlig gass igjen i systemet så forhåpentligis slipper jeg å bekymre meg for det. For det er jo kanksje litt dumt å tulle med sånn frysegass hvis man er litt grønn`??

 

alle svar taes imot med en stoor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han vært seriøs så hadde han funnet ut dette for det. Sett den inn og si at du vil han skal ta en trykkstigningstest og vakuumere anlegget. Om den ikke er tett så gå over med nitrogengass og gass-søker.

 

Kompressoren ser du enkelt om er defekt med apparatet. Koble det på (må selvfølgelig være nok gass), og sett på AC, da skal du se at trykket forandrer seg. Blir mer trykk på høyttrykksiden og mindre på lavtrykk. Skal ligge rundt 10-12 bar tilsammen. Om det ikke skjer noe så utligner ikke kompressoren. Kan også være treg ekspansjonsventil, men den vil fremdeles utligne litt.

Veldig viktig som han over sier å ha på uv-sporstoff, det letter letingen etter lekasje mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår