Gå til innhold

Volvo V50 1.6d motorproblem

Ranger emnet


twogees

Anbefalte innlegg

  • 5 years later...

Gammel sak, men litt info for andre som har søkt på dette og kommet inn her.

Jeg hadde et liknende problem med min Volvo V50 1.6D 2007. Når jeg begynte å kjøre var den grei, men etter noen minutter ble den ekstremt slapp.  Så kunne motoren bli bra en stund før den ble slapp igjen.

- Volvo verkstedet byttet partikkelfilteret (dyrt). Det virket greit en dag eller to, så kom feilen tilbake.

- Volvo verkstedet byttet sensoren som måler trykket over partikkelfilteret (billig) --> Bilen ble helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har tilsvarende problem med min Volvo V50 2010 modell 95,000km. Motorlampa lyser gult og bilen går i nødmodus slik at RPM når maks 3000. Feilkodene DTC 2A40 og DTC 2A30 peker på tett/overbelastet partikkelfilter.

Hvor mye kostet det deg å skifte sensor? Mekonomen her likte ikke ideen og ba om 3k for sensoren, men aller helst vil de skifte partikkelfiltere og hele greia for 11k + verkstedtimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang bilen var på verkstedet kjørte de en tvungen regenerering og slettet feilkoder. Feilkodene dukket likevel opp igjen (motorlampa lyser gult) etter 1 ukes tid. Da fungerte ikke tvungen regenerering pga 'høyt mottrykk', men vet ikke hvordan de målte dette. De slettet likevel feilkodene, men de dukket opp igjen etter ca enda 1 uke. Bilen fungerer fint inntil feilkodene kommer tilbake.

EDIT: Tok med bilen til merkeverksted som tillot seg å vurdere den gratis. Etter å ha kjørt den i 2 måneder uten problemer kan jeg vel påstå at de løste problemet. De forklarte meg at de dro ut slangen til partikkelfiltersensor, kjørte en tur for å 'blåse den ren', og deretter kjørte en tvungen regenerering (samme som Mekonomen gjorde en gang og forsøkte en annen gang, men ikke fikk til). Den gule motorlampa har ikke vist seg siden og foreløpig har jeg spart 12k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hadde tilsvarende symptomer (slapp astmatisk motor og gul varsellampe) på en v50 1.6d . Meca skulle ha 2000.- for å feilsøke, takket høflig NEI og kjøpte en OBD leser for 100.- på nett. Feilkoden viste at erg ventilen ikke justerte seg slik den skulle. Enkel å demontere og konstatere at den var sliten. Bestilte ny på ebay 1200.- etter at den kom på er alt bare velstand (6mnd siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår