Gå til innhold

CRX V-tec, kompressor / turbo?

Ranger emnet


TurboCG

Anbefalte innlegg

Originally posted by ola

Javel? Til og med den MB 190E 2.0 jeg hadde engang, hadde 10,5:1..

Og det kaller ikke jeg for en versting akkurat! ;)

Over 10:1 kaller jeg ganske normal komp på en sugemotor jeg da men.. (men til turbobruk kan du faktisk overlade den MB`n med 0,5bar uten problemer.. Trenger litt bensin da men..)

 

Var dette en vanlig 2.0 med ca. 120 hk ? I så fall synes jeg det var en ganske høy kompresjon mtp. hvor lite hester det er. Min 2 liters motor med kompresjon på 9,5:1 har jo 133 hk. Sikker på at det ikke var 9,5:1 i den Mercen din ?

 

De aller fleste "familiebilmotorer" har vel kompresjon som ligger under 10:1 ?

- 89 Honda CRX 1.6 16v

- x 94 Honda Prelude 2.0

- x 86 Ford Escort 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OMR

Tydelig at det ikke er så stor kompetanse på Honda her på forumet! Ta turen innom http://www.club-honda.org. På forumet der er det et par-tre stykker som kan fortelle litt mer detaljert...

 

Men kort fortalt er det ikke verre å turbo-modifisere en VTEC enn andre motorer på markedet, men pga den vanvittige kompresjonen (10+) er det litt begrenset hvor mye trykk som fungerer. B16A-motorer klarer ca 0,6 bar før det begynner å lukte svidd. Fordelene med disse motorene er at de er meget seriøst bygd fra fabrikk og tåler mye "hjuling". Bakdelen er at de lever et sykt hardt liv på høyt turtall, og mange har sett sine beste dager for mange år siden. Men det skal ikke være noe problem som helst å få over 200 hk på en liten 1,6-gnager, så lenge den er i brukbar stand...

Generelt skal SOHC-motorene til Honda være mer mottakelige for turbotrykk.

 

Det blir derimot hjulspinn som blir det største problemet! CRX m 1,6 124hk var ille nok den på førstegir, og VTEC spinner fort løs originalt. Pluss på 30-50 hk og prøv å ta løs uten å svi gummi...

 

Takker for info.

 

Vet du hva et turbo kit koster til 1.5 Vtec?

 

Leste litt på de usa sidene vakke mest kompetase der heller.

Vet de har høy komp det er en av forsdelen med Vtec man kan ha høyere komp.

Men det finnes 2mm topp pakninger som senker kom noe men hvor mye?

 

Har sjekka bilen og den er pent kjørt og kompissen kjører mye langt og har bare hat den i 4-5mnd.

 

Tenkte rundt 180hk da jeg vil ha det holdbart til daglig bruk men hvor mye moment får man da?

 

Svi gummi er da bare morro men tåler kassa detta trøkket?

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OMR

Henvend deg til Club Honda-forumet! Der er det folk som vet betraktelig mer om dette emnet enn jeg gjør

 

Girkassene i seg selv tåler forholdvis mye, men dårlig synkronisering på 1 og 2 gir er en kjent svakhet.

 

Oki will do.

 

Er ikke bare det at det gires litt vel heftig og da på kald girkasse da...

 

De fleset vet ikke at det tar mye lengre tid og få kassa varm en motoren.

 

Takker for tipset.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår